Με οδηγό την πλούσια ιστορία
μας και συνοδηγό την μυθοπλασία, ο ένδοξος βυζαντινός σταυρός του “ΑΡΧΟΝΤΑ ΤΗΣ
ΜΕΣΟΓΕΙΟΥ” της ταλαντούχου συγγραφέας Εύης Ρούτουλα, ταξιδεύει ανά τους αιώνες,
αλλάζει χέρια και πρόσωπα, σε μια αέναη προσπάθεια να μεταφέρει την πλούσια
ιστορία του, να καταγράψει ανθρώπινες ιστορίες και να διδάξει ότι η πίστη,
ακόμη και σ΄ένα αντικείμενο γίνεται αρωγός ελπίδας, προσευχής και θαύματος....
Ένας εβραίος χρυσοχόος
έμελλε να φιλοτεχνήσει το πολυτιμότερο σύμβολο της χριστιανοσύνης, το
χρυσοποίκιλτο αυτό σταυρό, αποδεικνύοντας πως η λατρεία σε κάτι ανώτερο και
ιερό, απ΄όποια θρησκευτική πηγή και αν προέρχεται δεν έχει σημασία, αφού δεν
αλλοιώνει το βαθύτερο νόημά της, την Πίστη! Ως φόρο τιμής λοιπόν και
ευγνωμοσύνης απέναντι σ΄αυτήν την Ύψιστη Δύναμη της Χριστιανοσύνης, την
Παναγία, που διέσωσε την Κωνσταντίνου πόλη από τα νύχια των βάρβαρων λαών,
δημιουργήθηκε αυτό το θαυματουργό κειμήλιο!
Η αστραποβόλα λάμψη του,
μεγαλύτερη και απ΄αυτή του χρυσού, κόσμησε την Παναγία των Βλαχερνών, όπου
τελετουργήθηκε και από αυτό το σημείο, το 654 μΧ ξεκινάει και η ιστορία του,
για να συνοδεύσει δεκάδες ανθρώπινες ιστορίες ανά τους αιώνες! Η ιστορική του
διαδρομή συνεχίζεται στο Κίτιον της Κύπρου, όπου ευλογεί τα θεμέλια της
ανέγερσης του ιερού ναού του Αγίου Λαζάρου, συνεχίζεται στην Κόρινθο του
1204-1208, εποχή αυτοκρατορίας Λέοντα Σγουρού, Δ΄σταυροφορίας και δήωση της
Πόλης από τους άρπαγες Λατίνους.
Οι περιπέτειες του ιερού
σταυρού συνεχίζονται στο παλάτι Ήλθαμ στο Λονδίνο, 1400μΧ (ο Εμμανουήλ
Παλαιολόγος, προσεγγίζει τον Ερρίκο τον Δ΄ και ζητά βοήθεια για την
αντιμετώπιση της οθωμανικής κυριαρχίας-διαβάζουμε για το προσωπικό δράμα του
Ερρικου του Δ΄).
Η ιδιαίτερη τεχνοτροπία
κατασκευής του, προκαλεί επιφωνήματα θαυμασμού στο παλάτι! Ο σταυρός
θ΄αποτελέσει τον συνδετικό κρίκο των δύο αυτοκρατόρων, αποδεικνύοντας πως η
θέληση και η πίστη, κάνει θαύματα! Η χάρη του, θα παραμείνει στο Λονδίνο έως το
1571, επί βασιλείας Ελισσάβετ Α΄, θα γίνει ασπίδα προστασίας για την ζωή της
και εν συνεχεία, το ευλογημένο κόσμημα θα δοθεί με ιδιαίτερη αγάπη, ως δώρο
γάμου, στην πιο πιστή ακόλουθο της βασίλισσας Ελισσάβετ, την Άννα! Στην πορεία
του στο χρόνο, θα πρωταγωνιστήσει σε δύο ακόμη ιστορίες από την αγαπημένη
γενέτειρα της συγγραφέας, την Ζάκυνθο! Ζάκυνθος 1628-1634 και πρώτη αστική
επανάσταση και Ζάκυνθος 1820, μία ανάσα πριν τον ελληνικό ξεσηκωμό! Ιδιαίτερα
σ΄αυτήν την χρονική περίοδο, αφηγηματικά, δίνεται έμφαση στο ζακυνθινό
λεξιλόγιο, την ντοπιολαλιά, την τοπική διάλεκτο μ΄έπέκταση στην πολιτιστική,
οικονομική και κοινωνική κουλτούρα της εποχής!
Η αφηγηματική δεινότητα της
συγγραφέας σε συνδυασμό μ΄εκτενείς σημειώσεις και προσεγμένη ιστορική μελέτη,
συνυπογράφει τον ενθουσιασμό και την λατρεία της για την ιστορία του τόπου της!
Και αυτό περνάει και στον αναγνώστη, ο οποίος απολαμβάνει τις εξελίξεις, χωρίς
να κουράζεται, αφού κάθε χρονική περίοδο αποτελεί σχεδόν και ένα κεφάλαιο, που
του παρέχει την δυνατότητα να μελετήσει τα ιστορικά στοιχεία, (που παρατίθενται
νοικοκυρεμένα από την συγγραφέα στο τέλος του βιβλίου), να ταξιδέψει σε
χρονικές περιόδους που ενδέχεται ν΄αγνοεί και να εμπλουτίσει τις ιστορικές του
γνώσεις!
Στην μάχη του Γκέτυσμπεργκ
1863μΧ., στα πλαίσια του αμερικανικού εμφύλιου πολέμου (βορειοι-νότιοι),
ξεδιπλώνεται η ιστορία ενός μετανάστη έλληνα, στα δύσκολα χρόνια της
ανασυγκρότησης της Ελλάδας, λίγο μετά την ελληνική επανάσταση.
Η λάμψη του βυζαντινού
σταυρού, ρίχνει φως στην πολύπαθη ιστορία του, για να συνεχιστεί στη Νέα Υόρκη
του 1927 και να καταλήξει στην σύγχρονη εποχή, ως σπουδαίο ιστορικό έκθεμα, στο
βυζαντινό μουσείο της Θεσσαλονίκης! Απόλαυσα αυτό το σπουδαίο ιστορικό βιβλίο
έως και το τελευταίο του ιστορικό παράθεμα!
Η γλαφυρότητα της γραφής, ο
προσεχτικός χειρισμός της ελληνικής γλώσσας, με παρέσυραν σ΄ένα ταξίδι στο
χωροχρόνο! Επισκέφτηκα τόπους, των οποίων αγνοούσα την ιστορία τους!
Αφουγκράστηκα απλές, ανθρώπινες ιστορίες, μ΄εφαλτήριο πάντα τον “Άρχοντα”, τον
χρυσοποίκιλτο βυζαντινό σταυρό, να θυμίζει σε όλους μας, πως η πίστη σε κάτι
ανώτερο, σε κάτι πάνω από τις ανθρώπινες δυνάμεις, είναι αναγκαία, γιατί
δείχνει την θέληση για ζωή και την συνέχεια της ιστορίας μας!
Η Εύη Ρούτουλα γεννήθηκε το 1968 στην
Αθήνα, κατάγεται από την Ζάκυνθο και το Κιάτο Κορινθίας. Σπούδασε νομικά
στο Πανεπιστήμιο του Babes Bolyai του Κλουζ Ναπόκα της Ρουμανίας και
εργάζεται ως δικηγόρος από το 1997, έχει λάβει μέρος σε πολλά νομικά
συνέδρια ανά τον κόσμο ( Παρίσι, Ρώμη, Βιέννη, Σαν Φρανσίσκο κλπ).
Έχει
μεταφράσει από την αγγλική στην ελληνική τέσσερα βιβλία της Αγγλίδας
συγγραφέως Τζένιφερ Λας Φάινς, δύο από αυτά έχουν εκδοθεί στην Ελλάδα
από τις εκδόσεις Καλέντη: "Δεσμοί Αίματος", 2004 και "Το Προσκύνημα,
σημειώσεις πριν το τέλος", 2008.
Το πρώτο της προσωπικό έργο
εκδόθηκε το 2013 από τις εκδόσεις Ακακία, είναι η συλλογή διηγημάτων
"Μετρό Λονδίνου, επτά σταθμοί επτά ιστορίες". Ακολούθησε ο "Ιστορικός
Οδηγός Λονδίνου και περιχώρων", 2014.
Το 2015 από τις εκδόσεις
Bookstars εκδόθηκε το συλλογικό έργο ¨Οίκος Νυφικών¨, το οποίο συνέγραψε
μαζί με τους Χρήστο Αναστασόπουλο, Άνα Ζάχαρη και Θεώνη Μπριλή.
Αρθρογραφεί
στο προσωπικό της ιστολόγιο: eroutoula.wix.com/literature-blog καθώς
και στο ιστολόγιο Ημερολόγιο Αποδημίας: anastasiosds.blogspot.com.
Είναι
μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Λογοτεχνών. Τα μεγαλύτερα ενδιαφέροντά της
είναι η ιστορία, η λογοτεχνία, το θέατρο, ο κινηματογράφος και τα
ταξίδια.