Τρίτη 30 Ιουνίου 2020

ΒΙΒΛΙΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ-ΚΡΙΤΙΚΕΣ η άποψη της Εύης Αναστασιάδου για το βιβλίο "Πυγολαμπίδες - KRISTIN HANNAH" Εκδόσεις Κλειδάριθμος!





ΠΥΓΟΛΑΜΠΙΔΕΣ - KRISTIN HANNAH

Άλλο ένα δυνατό συναισθηματικά μυθιστόρημα από την Κριστίν Χάνα. Μια άκρως συγκινητική ιστορία, που αναφέρεται σε μια γυναικεία φιλία που ξεκινά στο τέλος της δεκαετίας του ’70 και διαρκεί 30 ολόκληρα χρόνια. 

Η γραφή όπως πάντα μαγική. 

Σε ταξιδεύει όμορφα στην εποχή, στις σκέψεις, τα συναισθήματα και στις εμπειρίες ζωής των δύο κοριτσιών, που από έφηβες γίνονται σιγά σιγά γυναίκες σε μια εποχή που αλλάζει γρήγορα και θεαματικά. 

Μια εποχή διαφορετική, χωρίς υπολογιστές και διαδίκτυο. 


Χτίζουν σιγά και σταθερά τον χαρακτήρα τους, την καριέρα και το μέλλον τους και είναι τόσο διαφορετικές η μία από την άλλη, όπως ακριβώς και τα βιώματά τους. 

Η μία θέλει δόξα και χρήμα, η άλλη αγάπη και οικογένεια.

Παρ’ όλες τις αντιθέσεις τους, η μία δεν μπορεί να ζήσει χωρίς την άλλη, θα έλεγα πως αλληλοσυμπληρώνονται…πως η αντίθεση είναι ο κρίκος που τις δένει, αμέσως μετά την αγάπη….Ότι δεν μπορεί να κάνει η μία, το καταφέρνει απλά και φυσικά η άλλη….

Δυο κόσμοι διαφορετικοί που συνυπάρχουν αρμονικά.

Προσπαθούν να κάνουν πραγματικότητα τα όνειρά τους. Στη διάρκεια των 30 χρόνων που είναι φίλες, γνωρίζουν τον έρωτα, την απογοήτευση, την αναγνώριση, τη δόξα, τη μοναξιά και την αγάπη μοιράζονται στιγμές, σκέψεις και εμπειρίες και τραβούν το δρόμο τους η κάθε μια χωριστά αλλά πάντα ενωμένες με μια δυνατή φιλία.

Αυτή η φιλία θα περάσει μια πολύ σοβαρή κρίση.
Μια προδοσία θα τις απομακρύνει για αρκετό καιρό.
Μια δραματική εξέλιξη θα τις φέρει και πάλι κοντά. 
Γιατί κακά τα ψέματα, όταν η φιλία και η αγάπη είναι αληθινές, δεν σβήνουν στο χρόνο….
 
Δεν μπορούσα να σταματήσω τα δάκρυά μου στα δύο τελευταία κεφάλαια του βιβλίου. Η συγγραφέας κατάφερε να με μπλέξει συναισθηματικά και να με κάνει να «ζω» μέσα στην ιστορία της.


Παρ’ όλα αυτά, δεν το θεωρώ από τα καλύτερά της. Η έντονη αναφορά στον Αμερικάνικο τρόπο ζωής, στο life-style, οι αναφορές στον γεμάτο λάμψη, χλιδή και πλούτο κόσμο των «αστέρων» της τηλεόρασης και η απληστία για περισσότερη δόξα, επιτυχίες και χρήμα, είναι ένα φανταχτερό περιτύλιγμα χωρίς ουσία για μένα, που σίγουρα δεν χρειαζόταν 600 σελίδες για να αποδοθεί.

Αν σας αρέσει να παρακολουθείτε και αν διασκεδάζετε διαβάζοντας για επώνυμους και διάσημους, για υπέροχα σπίτια, επώνυμα ρούχα, εξωτικά ταξίδια, τότε αυτό είναι ένα πολύ καλό μυθιστόρημα. Θα περάσετε υπέροχα και θα συγκινηθείτε με την δύναμη και την ένταση που έχει μια γυναικεία φιλία και που τελικά την κάνει να αξίζει!

Εύη Αναστασιάδου
ΒΙΒΛΙΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ-ΚΡΙΤΙΚΕΣ

Περισσότερα για την συγγραφέα εδώ

 

Τρίτη 23 Ιουνίου 2020

ΒΙΒΛΙΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ-ΚΡΙΤΙΚΕΣ η άποψη της Εύης Αναστασιάδου για το βιβλίο "Δεξί κίτρινο ΛΟΥΣΤΡΙΝΙ - Ιφιγένεια Τέκου" Εκδόσεις Ψυχογιός!




Δεξί κίτρινο ΛΟΥΣΤΡΙΝΙ - Ιφιγένεια Τέκου

Όταν πρωτοείδα το εξώφυλλο, ενθουσιάστηκα… 

Όταν διάβασα το οπισθόφυλλο, μου κέντρισε το ενδιαφέρον…

Όταν όμως άρχισα την ανάγνωση, πραγματικά γοητεύτηκα.

Με συνεπήρε, με πήρε από το χέρι και με παρέσυρε σε μια διαδρομή από την Κάλυμνο, στη Νότια Γαλλία γεμίζοντάς με εικόνες, συναισθήματα και αρώματα.
Μόλις βρέθηκα στην Κάλυμνο του 1934 ένιωσα πως έκανα ένα ιστορικό και πολιτιστικό ταξίδι σε μια εποχή που τα γεγονότα της ιστορίας του νησιού αυτού των Δωδεκανήσων, μου ήταν άγνωστα. Αμέσως η συγγραφέας με έβαλε στο κλίμα της Ιταλικής Κατοχής, στη ζωή των νησιωτών, την σκληρή αντιμετώπιση τους από τους δυνάστες- Ιταλούς, την ντοπιολαλιά τους, τη στέρηση, την πείνα, τον αγώνα των σφουγγαράδων απέναντι στην αρρώστια ή και τον θάνατο, την αγωνία και τη λαχτάρα των γυναικών τους που έμεναν πίσω και περίμεναν….

Σ’ αυτό το νησί γεννιέται μια δυνατή φιλία ανάμεσα σε δυο κορίτσια τη Θεμελίνα και τη Χριστίνα. Θα γίνουν αχώριστες, θα μοιράζονται τα πάντα… όνειρα, χαρές, λύπες, έρωτες ακόμα και το ίδιο σπίτι κάποια στιγμή… θα είναι καλύτερες και από αδελφές, ώσπου ένας βιασμός θα φέρει τα πάνω-κάτω στη ήδη δύσκολη και μίζερη ζωή τους.



Με αμείωτο ενδιαφέρον παρακολούθησα τις εξελίξεις με τους αριστοτεχνικά φτιαγμένους από τη συγγραφέα ήρωες, ειδικά αυτή του «τέρατος», που πολλές φορές πίστεψα πως τον είχα μπροστά μου….

Με λόγο που ρέει απλά, αλλά τόσο όμορφα και άμεσα, με αποτέλεσμα σε πολλά σημεία έντονα συναισθήματα να μου γεμίζουν την ψυχή. 

Το ταξίδι συνεχίζεται στη Νότια Γαλλία, εκεί που οι ήρωες ξεκινούν μια καινούρια ζωή, με όλες τις δύσκολες συνθήκες, φτώχεια, ρατσισμό, ξενοφοβία, αγώνα για επιβίωση. Εκεί ταυτόχρονα, που η συμπαράσταση, η αγάπη, η συμπόνια και η αληθινή φιλία δεν βρίσκουν εμπόδιο πουθενά και καταφέρνουν να ανθίσουν και να καρπίσουν.

Η ζωή προχωράει χωρίς να σταματήσει να πάρει μια ανάσα, δεν ρωτάει, δεν περιμένει, δεν νοιάζεται….έρωτες γεννιούνται και πεθαίνουν, άνθρωποι γεννιούνται και πεθαίνουν, το γέλιο εναλλάσσεται με το κλάμα και μέσα σε όλα αυτά ξεκινά και ο ΒΠΠ.

Ζωντανές περιγραφές, ιστορικά στοιχεία, η μετανάστευση, η αντίσταση, και πολλές απρόβλεπτες καταστάσεις κράτησαν ζωντανό το αναγνωστικό μου ταξίδι, μέχρι και την τελευταία σελίδα. 

Η εξέλιξη της κ.Τέκου είναι εντυπωσιακή! 

Χαίρομαι γι’ αυτό, και την ευχαριστώ θερμά για το υπέροχο ταξίδι που μου χάρισε!

Εύη Αναστασιάδου
ΒΙΒΛΙΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ-ΚΡΙΤΙΚΕΣ

Περισσότερα για την συγγραφέα εδώ 

 

Παρασκευή 5 Ιουνίου 2020

ΒΙΒΛΙΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ-ΚΡΙΤΙΚΕΣ γράφει η Εύη Αναστασιάδου για το βιβλίο "Η νύχτα της αλήθειας - Σπύρος Πετρουλάκης" Εκδόσεις Μίνωας!



Η ΝΥΧΤΑ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ - ΣΠΥΡΟΣ ΠΕΤΡΟΥΛΑΚΗΣ

Δεν περίμενα ομολογώ, κάτι λιγότερο από ένα ακόμα εξαιρετικό μυθιστόρημα από τον κ.Πετρουλάκη. 

Με την γνωστή πια, στρωτή και δυνατή γραφή του, με έβαλε αμέσως, από την πρώτη σελίδα, σε ένα κλίμα μυστηρίου και αγωνίας και στη συνέχεια με παρέσυρε σε μια δίνη συναισθημάτων, ακολουθώντας χωρίς σταματημό κάθε έναν από τους τραγικούς του ήρωες. 

Η αγάπη παίζει τον ρόλο του πρωταγωνιστή στην ιστορία και τα μηνύματα πολλά… Οι ήρωες και μαζί με αυτούς και ο αναγνώστης, πονούν, χάνονται μέσα στην απώλεια, αδικούνται και πληρώνουν λάθη που δεν έκαναν, υποφέρουν και υπομένουν όσα η ζωή τους κερνάει, χαμογελούν και προχωρούν επουλώνοντας πληγές, αναρωτιούνται και απορούν πώς η ζωή τους μπορεί να αλλάξει από τη μια στιγμή στην άλλη και πώς να βρουν τη δύναμη να ξεκινήσουν απ’ την αρχή. 



Όσο πιο σκοτεινή είναι μια νύχτα, τόσα περισσότερα μυστικά, άνομες σκέψεις, ακυβέρνητα και ανομολόγητα πάθη κρύβει. Υπέροχες οι περιγραφές της Ιθάκης και των βουνών της Ευρυτανίας. 

Γέμισα εικόνες γαλάζιου και πράσινου, άκουσα τα πιο όμορφα κελαρύσματα νερών και κελαϊδίσματα πουλιών. Έλατα και ποτάμια, γαλάζια νερά και ονειρεμένες ακρογιαλιές γέμισαν τη φαντασία μου. Βουνό και θάλασσα σε μια, θα την έλεγα, ερωτική συνύπαρξη. 

Εξαιρετικοί διάλογοι, χαρακτήρες ζωντανοί, που σε κάνουν να νιώθεις πως είσαι και εσύ εκεί, δίπλα τους και συμμετέχεις στην κουβέντα τους και πως είσαι κομμάτι από τις σκέψεις και τις ανησυχίες τους. Όσο πιο φωτεινή είναι μια μέρα, τόσες ελπίδες, όνειρα, δύναμη και αγάπη πηγάζει από μυαλό και κυριεύει την ψυχή του ανθρώπου.

Η νύχτα της αλήθειας θα έρθει σαν κάθαρση για τους ήρωες, το ανεπανάληπτο φως της θα σβήσει τα σκοτάδια και τις σκιές εκεί όπου τα μυστικά και τα ψέματα είχαν βρει για χρόνια καταφύγιο. Η σκοτεινή και άναστρη νύχτα των μυστικών θα γεμίσει από το φως που μόνο η αγάπη χαρίζει. Ευχαριστώ τον κ.Πετρουλάκη για το θαυμάσιο αυτό ταξίδι. 

Ένα ταξίδι που σας το συνιστώ ανεπιφύλακτα, γιατί θα γεμίσει τα αμπάρια του πλοίου σας με εικόνες, αρώματα, χρώματα, συναισθήματα και θα πείτε πως άξιζε τον κόπο αυτό το «μπάρκο».

Εύη Αναστασιάδου
ΒΙΒΛΙΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ-ΚΡΙΤΙΚΕΣ


Περισσότερα για τον συγγραφέα μας εδώ

Τρίτη 2 Ιουνίου 2020

ΒΙΒΛΙΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ-ΚΡΙΤΙΚΕΣ η άποψη της Αναστασίας Δημακοπούλου για το βιβλίο "Ἐρᾶν - Γιάννης Καλπούζος " Εκδόσεις Ψυχογιός!



ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΛΠΟΥΖΟΣ - Ἐρᾶν ΒΥΖΑΝΤΙΝΑ ΑΜΑΡΤΗΜΑΤΑ

Το ιστορικό έπος, «Ἐρᾶν, Βυζαντινά Αμαρτήματα» του πολυγραφότατου και πολυβραβευμένου μυθιστοριογράφου Γιάννη Καλπούζου, που κυκλοφόρησε, -προς μεγάλη μας χαρά- εν μέσω καραντίνας, από τις εκδόσεις Ψυχογιός, είναι εμπνευσμένο αυτήν τη φορά από την εποχή του Βυζαντίου και συγκεκριμένα από την περίοδο της εικονομαχίας. Μεταφερόμαστε νοερά στην Κωνσταντινούπολη, στην Αθήνα και στη Θράκη από το 766-798 μ.Χ. 

Είναι μία ταραχώδες περίοδο, με πολιτικές και θρησκευτικές ανακατατάξεις, καθώς βρίσκεται σε εξέλιξη, θρησκευτική διαμάχη, μεταξύ εικονολατρών και εικονομάχων. Με απόφαση της Ιεράς Συνόδου, επί Κωνσταντίνου του Ε΄, εκδίδεται διάταγμα που καταδικάζει ρητά την λατρεία των εικόνων. Ακολουθεί η ανηλεής και σκληρή καταστροφή των εικόνων, αλλά και ο διωγμός μοναχών, οι οποίοι εξαναγκάζονται με τη βία, να ενδυθούν πολιτική ενδυμασία και νυμφευτούν μεταξύ τους. 

Το νόημα που εμπεριέχεται στην αρχαία ελληνική λέξη Ἐρᾶν είναι πραγματικά υπέροχο, βαθύτερο και πολύπλευρο! Πρόκειται για το απαρέμφατο του ρήματος ἐράω-ῶ που σημαίνει αγαπώ, ερωτεύομαι. Μία ωδή στον έρωτα, αλλά με τα μάτια της ψυχής, «από του οράν, τίκτεται το εράν» προείπε ο Μ. Βασίλειος, φράση που χρησιμοποίησε μεταγενέστερα και ο αρχαίος σοφιστής Φιλόστρατος. 

Ερωτεύομαι, όχι μόνο την εξωτερική εμφάνιση και εικόνα, αλλά εισχωρώ βαθιά στην καρδιά σου. Μπορεί όμως να είναι και έρωτας πνευματικός, όπως η αχαλίνωτη πίστη στις ιδέες και στις ηθικές επιταγές, έρωτας για το χρέος απέναντι στην πατρίδα, έρωτας για την φιλία, έρωτας για την πίστη και την αφοσίωση στον Θεό και στις πνευματικές αξίες. 
Το ρητό «από του οράν, τίκτεται το εράν» είναι αξιοσημείωτο, γιατί όταν αγαπάμε κάτι, μεταμορφώνεται σε ωραίο. Ακόμη και ένα φυλλαράκι στο δρόμο, αν το δούμε με αγάπη, είναι για μας ωραίο. Μπορεί κανείς να αγαπάει και να νιώθει ερωτική χαρά και μόνο με τη θέα του αγαπημένου του προσώπου. Εάν δεν είχαμε την αγάπη μέσα μας, κανέναν δε θα βλέπαμε με αγάπη. Η αγάπη ξεκινάει από την ψυχή του ανθρώπου. Διαφορετικά, εάν δεν υπάρχει μέσα μας το ωραίο, ούτε έξω από μας μπο-ρούμε να το βρούμε. Και στην πεποίθηση αυτή, μετά από ένα επίπονο αγώνα ανε-λέητης πάλης με κοινωνικές και ηθικές επιταγές, θα οδηγηθούν πολλοί από τους ήρωες της ιστορίας.
 
Η μοναχή Λυγινή και ο μοναχός Υάκινθος μαζί μ΄ εκατοντάδες ακόμα μοναχούς, θα οδηγηθούν στην διαπόμπευση και τον χλευασμό, μετά από τη βίαιη εκδίωξή τους από τα μοναστήρια. Στην περιοχή του Ιππόδρομου της Κωνσταντινούπολης θα λά-βει χώρα ο χλευασμός τους από το πλήθος και ο εξαναγκασμός τους από τους Ρωμαίους στρατιώτες να ποδοπατήσουν ιερές εικόνες και να παντρευτούν μεταξύ τους με πολιτικό γάμο. Στην συνέχεια, οι δύο μοναχοί και κεντρικά πρόσωπα, θα ταξι-δέψουν και θα εγκατασταθούν στην Αθήνα. Εκεί, ο Υάκινθος ξεκαθαρίζει στην Λυγινή, ότι απλά θα συνοικούν μαζί και δεν θα υποπέσει σε καμία αμαρτωλή ενέργεια μαζί της, διότι μόνο ο Θεός κατοικεί στη ψυχή του και Αυτόν υπηρετεί. 

Μάλιστα, για να κατευνάζει μέσα του, τα αρχέγονα σαρκικά ένστικτα, τιμωρεί το αμαρτωλό του σώμα, μονάζοντας ως στηλίτης, φτιάχνοντας μία καλύβα στην κορυφή της Πύλης του Αδρια-νού, στην οποία και θα ζήσει εικοσιοκτώ ολόκληρα χρόνια. Ο πατρίκιος Φωκάς, αναθέτει στην ομάδα των Λεόντων του, με υπαρχηγό τον αγγελόμορφο Ροδανό μια μυστική αποστολή με σκοπό να διασφαλίσουν ένα πολύτιμο εύρημα, το Ιερόν Στιχά-ριον, ένα ισχυρό όπλο ικανό ν΄ ανατρέψει τα πάντα. 

Η γνωριμία του Ροδανού με την αγγελική μορφή και την Απολ-λώνια κορμοστασιά, με την κόρη του Ήλιου, την Λυγινή, θα παρασύρει και τους δύο, σε έναν ακραίο έρωτα. Κοφτερή λεπί-δα, που θα λαβώσει την καρδιά τους, αμφιταλατεύοντάς τους ανάμεσα στην πνευματική πίστη και έναν φιλήδων έρωτα που ταλανίζεται από τις απολαύσεις της σάρκας. 

Τους πρωταγωνιστές πλαισιώνουν μία πληθώρα δευτεραγωνι-στών, όπως ο σοφός δούλος Κιτίν, ο γιγαντόσωμος μαύρος ευ-νούχος Αράν, ο μοχθηρός και αποκρουστικός Ερμάς, ο Αρκά-διος, μεγαλωμένος από αρκούδα στο δάσος, αποτελεί μία εύ-θυμη πινελιά με τις αστείες ιστορίες του, που αποφορτίζει τον αναγνώστη, η Γοργονία η πρώην μοναχή που επιλέγει ν΄ ακο-λουθήσει τις σαρκικές απολαύσεις, ως μία «κοινή» γυναίκα, ο αισχρός και ανήθικος κηροπλάστης Λάμπος, ο διπρόσωπος και παμπόνηρος Βάρδας, η αρχόντισσα Πολύμνια, η καλόψυχη υ-πηρέτρια Κομιτώ, η σαγηνευτική σειρήνα του πάθους Κύνθια και πολλοί άλλοι ήρωες και αντιήρωες, που εμπλέκονται σε πολιτικές δολοπλοκίες, συκοφαντίες, ραδιουργίες και ανίερα πάθη, δοκιμάζονται από αντικρουόμενα συναισθήματα, καθώς έρχονται αντιμέτωποι με τον ίδιο τους τον εαυτό. 




Ο Γιάννης Καλπούζος μας μεταφέρει τους προβληματισμούς του, καθώς καταπιάνεται με το θέμα της εικόνας μας και κατά πόσο εμείς είμαστε ικανοποιημένοι με αυτό που βλέπουμε στον καθρέφτη μας, τα πρότυπα αψεγάδιαστου σωματότυπου με τα οποία μας βομβαρδίζουν καθημερινά, τα μέσα κοινωνι-κής δικτύωσης και την προσωπική προσπάθεια που καταβάλ-λουμε, ανεπιτυχώς πολλές φορές, να τα μιμηθούμε. Τραγική συνέπεια όλων των παραπάνω, να αισθανόμαστε δυστυχία και να οικτίρουμε τον εαυτό μας για κάτι, που κάποιοι αδαείς πα-ρουσιάζουν ως αναγκαίο. 

Η περίοδος της εικονομαχίας υπήρξε η ιδανική ιστορική περίο-δος για τον συγγραφέα, να ξεδιπλώσει τις σκέψεις του πάνω στο φλέγον αυτό θέμα, πλέκοντας με δεξιοτεχνία την ιστορία με την δημιουργική μυθοπλασία. Πρόκειται για ένα πολυσχιδές έργο, που αποδεικνύει το συγ-γραφικό μεγαλείο του Γιάννη Καλπούζου, να προσαρμόζει τη γραφή του, ηθογραφικά, πολιτιστικά και να μεταμορφώνεται, να μετουσιώνεται, σαν ένας άλλος «χαμαιλέων» του λόγου.

Δυο (από τα πολλά) χαρακτηριστικά αποσπάσματα: «Η εικόνα σου όπως την αντικρίζεις, αποτελεί κέντημα και ψηφιδωτό για το οποίο εργάστηκαν και συνεχίζουν να εργάζο-νται αμέτρητες υφάντριες και μαστόροι, ικανοί και ανίκανοι. Η εικόνα σου, είτε το΄ χεις είτε σου γίνεται ανάγκη, προσκυνά στα εικονίσματα του ναού ολάκερης της πλάσης. Ονειρεύεσαι κοιτάζοντας μες στον καθρέφτη των ονείρων του κόσμου» «Για όσο ονειρεύεσαι κοιτώντας μες στον καθρέφτη των ονεί-ρων του κόσμου, θα είσαι καταδικασμένος. Θέλεις να λευτερω-θείς; Σπάσε τον και θ΄ ανακαλύψεις τη χαρά και την ομορφιά που τώρα δε βλέπεις» …και ένα χωρίο από την δραματική προσωπική εξομολόγηση και κατάθεση ψυχής του Ροδανού, μετά το δυσβάστακτο πλήγμα της αλλοίωσης της αγγελικής ομορφιάς του προσώπου του: «Γκρεμίστηκε ο έξω και ο έσω κόσμος μου. Η εξωτερική εικόνα υπέσκαψε την εσωτερική. Απαξίωσα τον εαυτό μου βλέποντάς με δια μέσου των άλλων. Όπως πράγματι με κοιτούσαν ή εγώ νόμιζα. Γίνανε τα ξένα μάτια χίλιες φορές πιο δυνατά και κα-θόριζαν τον νου και την ψυχή μου». Και φυσικά, όλα τα παραπάνω, είναι το αποτέλεσμα μιας κο-πιώδους, ουσιαστικής και πολύπλευρης ιστορικής έρευνας της βυζαντινής περιόδου, που εξασφαλίζει την εγκυρότητα στην απόδοση όλων των κοινωνικών, πολιτιστικών και ηθογραφικών στοιχείων που συνάδουν με την συγκεκριμένη περίοδο. 

Η ζωντάνια των διαλόγων, οι μαγευτικές περιγραφές των το-πίων, αλλά και η παραστατικότητα με την οποία παρουσιάζει την καθημερινή ζωή των ηρώων, χρησιμοποιώντας βυζαντι-νούς ιδιωματισμούς και τοπικές ντοπιολαλιές, μας δίνουν την εντύπωση ότι ο συγγραφέας έχει ζήσει αυτήν την εποχή, α-φού αποδίδει με απόλυτη ακρίβεια την καθημερινότητα, τις συνήθειές τους, τις ενδυματολογικές τους προτιμήσεις ακόμα και τις επαγγελματικές ενασχολήσεις τους, βάζοντάς μας στο κλίμα της ιστορικής περιόδου. 

Αποδεικνύεται ακράδαντα ότι ο συγγραφέας έχει μελετήσει ενδελεχώς, όχι μόνο τη βυζαντινή λογοτεχνία, αλλά έχει αποκρυπτογραφήσει και κάθε λεπτομέ-ρεια της αισθητικής των βυζαντινών εικόνων, τις ιδιαιτερότη-τες σχεδίασης των θρησκευτικών μορφών, των κεραμικών αγ-γείων και πληθώρας άλλων ψηφιδωτών δημιουργημάτων. Το βιβλίο πραγματεύεται μία άγνωστη για τους περισσότερους από μας και σχεδόν ανείπωτη έως τώρα, περίοδο του Ελληνι-σμού που γοητεύει, δημιουργώντας μία έντονα μυστηριακή ατμόσφαιρα. 

Ένα βιβλίο που χαίρεσαι να διαβάζεις, παραστατικότατο επί-σης, με τον συγγραφέα να δίνει ενέργεια και πνοή σε οτιδήπο-τε περιβάλλει τους ήρωές του. Επιπλέον, αποκομίζουμε πλούσια διδάγματα, παίρνει και ο α-ναγνώστης το μάθημά του μέσα από την ταραχώδη πορεία ζωής των ηρώων, που κονταροχτυπιούνται ψυχικά από λάθη, ανασφάλειες και πάθη, αλλά καταφέρνουν να ορθοποδήσουν έως ότου λυγίσουν και πάλι, νικημένοι από τον ίδιο τους τον εαυτό, για να ξανασηκωθούν, συμφιλιωμένοι μαζί του, βλέπο-ντας πλέον με διαύγεια και καθαρότητα ότι «από του οράν, τί-κτεται το εράν» , μία φράση που αναφέρεται συχνά και πετυ-χημένα μέσα στο βιβλίο. 

Εν κατακλείδι, το βιβλίο Ἐρᾶν Βυζαντινά αμαρτήματα, του Γιάννη Καλπούζου είναι ένα αναγνωστικό διαμάντι, ένα κόσμημα, που πρέπει να έχει εξέχουσα θέση στην βιβλιοθήκη κάθε αναγνώστη! 

Αναστασία Δημακοπούλου
ΒΙΒΛΙΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ-ΚΡΙΤΙΚΕΣ

Περισσότερα για τον συγγραφέα μας εδώ