Τετάρτη 28 Σεπτεμβρίου 2022

ΒΙΒΛΙΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ-ΚΡΙΤΙΚΕΣ η άποψη της Αναστασίας Δημακοπούλου για το βιβλίο "Ο ΘΗΣΑΥΡΟΣ ΤΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ" Ελευθερία Μεταξά, Εκδόσεις ΜΙΝΩΑΣ


ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΜΕΤΑΞΑ

Ο ΘΗΣΑΥΡΟΣ ΤΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ

 

  Ο ΘΗΣΑΥΡΟΣ ΤΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ, το 9ο κατά σειρά βιβλίο της Ελευθερίας Μεταξά θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ένα ιστορικό μυθιστόρημα με έντονα τα στοιχεία του ψυχολογικού θρίλερ ή ακόμη ένα δυνατό αστυνομικό μυθιστόρημα μυστηρίου από μια συγγραφέα που έχει αποδείξει ότι διαθέτει στρωτή πένα, αχαλίνωτη φαντασία, ευρηματικό μυαλό, στοιχεία που την καθιστούν σταθερή αξία στο χώρο και στην καρδιά του αναγνωστικού κοινού!

  Στον ΘΗΣΑΥΡΟ ΤΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ, αρχικά, μεταφερόμαστε στην Σμύρνη του 1922, λίγο πριν την καταστροφή. Το κλίμα τρομοκρατίας που επικρατεί οδηγεί χιλιάδες Χριστιανούς της Σμύρνης στην προκυμαία. Ο νεαρός Αρίστος Κογκαλίδης βλέπει ότι η μέρα της καταστροφής πλησιάζει. Ως μοναδική λύση φαντάζει ο δρόμος της προσφυγιάς. Ο πολύτιμος «θησαυρός» του, κοσμήματα και άλλα τιμαλφή αποτελούν το εισιτήριο για να ξαναχτίσει την ζωή του και την ζωή της οικογένειάς του. Όμως τα καλύτερα σχέδια χαλάνε την τελευταία στιγμή. Μοιραία, η παρέμβαση του Γαβρίλη Γιαβρόγλου θα ισοπεδώσει τα πάντα…

  Στην Αθήνα του σήμερα, ο αιωνόβιος επιχειρηματίας Χριστόδουλος Ραγιόγλου δολοφονείται, ενώ την εξιχνίαση της υπόθεσης αναλαμβάνουν το αγαπημένο αστυνομικό δίδυμο, ο συνταξιούχος πλέον αστυνομικός, Μάνος Βαρσάμης ο οποίος υπήρξε και παλιός φίλος του θύματος και η ψυχολόγος Έλσα Γληνού. Στην προσπάθειά τους να διαλευκάνουν την υπόθεση και ενώ έχουν βάλει στο στόχαστρο τον περίγυρο του θύματος, γρήγορα ανακαλύπτουν πως όλα τα πρόσωπα έχουν σχέση με την Σμύρνη, αφού και ο ίδιος ο Χριστόδουλος γεννήθηκε στην Σμύρνη και ήρθε βρέφος στην Ελλάδα.

Μετά τη δολοφονία του υπέργηρου Χριστόδουλου ένα ακόμη έγκλημα διαταράσσει την ήδη ηλεκτρισμένη ατμόσφαιρα, ενώ άλλη μία απόπειρα δολοφονίας κάνει την κατάσταση ασφυκτική. Τα περιθώρια στενεύουν. Πρέπει να μελετηθούν διεξοδικά όλα τα στοιχεία που έχουν στα χέρια τους για ν΄ αποδώσουν δικαιοσύνη.

  Για να λύσουν λοιπόν το μυστήριο πρέπει ν΄ ανατρέξουν νοερά σε μια δύσκολη εποχή, τότε που με πολύ βίαιο τρόπο ανατράπηκε το κίνημα της απελευθέρωσης των ομοεθνών και η Μεγάλη Ιδέα κατέληξε εφιάλτης. Τότε που οι φρικαλεότητες των τούρκων οδήγησαν το πλήθος αλλόφρων και καταβεβλημένο, στον ξεριζωμό και την προσφυγιά, αφήνοντάς του, άσβεστα ψυχικά τραύματα

Η αφήγηση γίνεται με αμφίδρομες αναδρομές από το παρελθόν στο παρόν και αντιστρόφως.

  Η Ελευθερία με την επιδέξια πένα της σε συνδυασμό με επισταμένη έρευνα ξεδιπλώνει μία υπέροχη ιστορία 600 σελ. απίστευτα χορταστική με πλήθος ανατροπών, που πραγματικά σε αποστομώνουν και εκεί που αναφωνείς «μα δε μπορεί…όλα τα στοιχεία οδηγούν σε αυτόν….» αρκεί να γυρίσεις σελίδα και ν΄ αναρωτηθείς εκ νέου «μήπως η συγγραφέας διαθέτει μαγικά κουμπιά που αλλάζουν το τοπίο με απρόσμενες ανατροπές;» καθώς οι εξελίξεις είναι συνεχόμενες και ραγδαίες και τα νέα ευρήματα αναιρούν όσα γνώριζες, έως τώρα.

  Παρελθόν και παρόν πλέκονται σ΄ ένα απρόσμενο υφαντό, όπου φωλιάζουν μυστικά από το παρελθόν, άρρητα και ανεξιχνίαστα, σαν τα έγκατα ενός ηφαιστείου, όταν είναι έτοιμο να εκραγεί.

  Πολλά και τα σκοτεινά εκείνα σημεία που συνθέτουν κάθε φορά το νέο σκηνικό, το οποίο μεταξύ των άλλων, εμπνέει και έναν αδιόρατο φόβο, ενώ τα καινούργια στοιχεία που βγαίνουν συνεχώς στο προσκήνιο θυμίζουν περισσότερο σπαζοκεφαλιά που σκορπούν πονοκεφάλους στο πρωταγωνιστικό δίδυμο, παρά διευκολύνουν στην εξιχνίαση της υπόθεσης.

Κοινή συνισταμένη όλων είναι η σύνδεσή τους με τη Σμύρνη.

Τελικά, όλα καταλήγουν στη Σμύρνη ή ξεκινούν από εκεί;

  Είναι ένα δισεπίλυτο ερώτημα το οποίο καλούνται να λύσουν ο αστυνόμος Βαρσάμης με την ψυχολόγο βοηθό του, Έλσα Γληνού πραγματοποιώντας βουτιά στο παρελθόν της οικογένειας, συνθέτοντας κομμάτι κομμάτι την ιστορία της  που, ως φαίνεται, αποτελεί βαρύ φορτίο στους ώμους των ατόμων που την απαρτίζουν.

  Πολυπρόσωπο, με χαρακτήρες τραγικούς, σαν αρχαία τραγωδία που προκαλούν συναισθήματα συγκίνησης και οίκτου και άλλους που δρουν υποχθόνια με κίνητρα ύποπτα, ωστόσο όλοι τους, ανεξαιρέτως, πλέκονται σε ένα γαϊτανάκι που σέρνει τον φόβο, την ανασφάλεια και την αβεβαιότητα.

  Η συγγραφέας συνθέτει το ψυχολογικό προφίλ των χαρακτήρων σε βάθος και με αληθοφάνεια, ώστε ο αναγνώστης να κατανοήσει τα βαθύτερα κίνητρα των αποφάσεών τους και αυτά που τους οδήγησαν σε αποτρόπαιες πράξεις για να κρατήσει το ενδιαφέρον του ζωντανό και την προσοχή του σε εγρήγορση.

  Η ρέουσα αφήγηση και η στρωτή γραφή της συγγραφέας για άλλη μια φορά διευκολύνει την ανάγνωση. Η πλοκή είναι καλοστημένη και τόσο καλά δουλεμένη σε σημείο που έπιανα τον εαυτό μου να είναι τόσο απορροφημένος, σα να ερευνούσα και εγώ στοιχεία και μαρτυρίες, σα ν΄ αναζητούσα τις απτές αποδείξεις που επιδίωκαν ν΄ ανακαλύψουν ο αστυνόμος Βαρσάμης με την ψυχολόγο, Έλσα Γληνού.

  Και φυσικά, όταν η Ελευθερία Μεταξία σκαρφίζεται με την πλούσια και ευρηματική φαντασία της ιστορίες, που απαιτούν αστυνομικό δαιμονικό μυαλό, το αγαπημένο όλων των αναγνωστών, αστυνομικό δίδυμο Βαρσάμη-Γληνού καλείται ν΄ αναλάβει δράση σε όλα τα βιβλία της, μεγαλώνει και ωριμάζει μέσα από τις ιστορίες της -ήδη ο Μάνος Βαρσάμης είναι πλέον συνταξιούχος αστυνομικός- ωστόσο, η ευστροφία και η δυναμικότητά του δεν τον έχουν εγκαταλείψει και με πολύτιμη βοήθεια την παρατηρητικότητα και την διευρυμένη διαίσθηση της ψυχολόγου Έλσας Γληνού, αναλαμβάνουν από κοινού για άλλη μία φορά την επίλυση ενός δυνατού γρίφου, η λύση του οποίου θα τους μεταφέρει σε μια μελανή σελίδα της Ελληνικής Ιστορίας, στην Σμύρνη του΄22.

  Παρελθόν και παρόν βρίσκονται σε απόλυτη αλληλουχία, καθώς τα γεγονότα που εξελίσσονται στο σήμερα, τροφοδοτούνται από πάθη και λάθη του παρελθόντος, δημιουργούνται από ανθρώπους που ωθούνταν και ωθούνται από τις ίδιες αδυναμίες, οπότε αναγκαστικά φέρνουν τα ίδια αποτελέσματα.

  Άνθρωποι αντιμέτωποι με τα λάθη του παρελθόντος, καταβάλλονται ψυχικά και ηθικά κάτω από το βάρος των αποκαλύψεων, αναζητούν ωστόσο την αλήθεια εκείνη, που, είτε θα τους λυτρώσει από τα δεσμά με το παρελθόν, επανασχεδιάζοντας το μέλλον τους, είτε θα τους καταποντίσει εγκλωβίζοντάς τους, έρμαια ν΄ άγονται και να φέρονται από τις ίδιες τους τις πράξεις.

  Ο ΘΗΣΑΥΡΟΣ ΤΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ είναι ένα αξιόλογο βιβλίο και το πρώτο βιβλίο της Ελευθερίας Μεταξά, όπου το ιστορικό σκηνικό αποτελεί τον καμβά στον οποίο αποτυπώνονται αληθοφανείς καταστάσεις αστυνομικού, ψυχολογικού θρίλερ. Είναι το αποτέλεσμα μιας επίμονης και στοχευμένης μελέτης, σύμφωνα με την συγγραφέα.

 Εγώ θέλω να της δώσω τα θερμά μου συγχαρητήρια και φυσικά αναμένουμε την καινούργια περιπέτεια που υποψιάζομαι ότι θα είναι ακόμη πιο δυνατή!

Αναστασία Δημακοπούλου

ΒΙΒΛΙΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ-ΚΡΙΤΙΚΕΣ

Περισσότερα για το βιβλίο εδώ


 

 

 

ΒΙΒΛΙΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ-ΚΡΙΤΙΚΕΣ η άποψη της Αναστασίας Δημακοπούλου για το βιβλίο "ΛΥΣΣΑ" Ανδρέας Μαθιός, Εκδόσεις Πνοή


 

ΑΝΔΡΕΑΣ ΜΑΘΙΟΣ

ΛΥΣΣΑ

 

Η Λύσσα του νεοεμφανιζόμενου Ανδρέα Μαθιού που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πνοή είναι ένα μυθιστόρημα τρόμου, με έντονα τα στοιχεία της περιπέτειας και του θρίλερ, καθώς η εξέλιξη της ιστορίας είναι αμφίρροπη και η έκβαση απρόβλεπτη.

Ο συγγραφέας Ανδρέας Μαθιός επαληθεύει έναν από τους  χειρότερους εφιάλτες που όλοι μας, λίγο πολύ έχουμε πλάσει στο μυαλό μας ή τα σενάρια τρόμου που κυκλοφορούν κατά καιρούς αναμεσά μας και εν μέσω της πανδημίας του κορονοϊού, έρχεται να μας σκουντήσει, να μας αφυπνίσει: μήπως τελικά δεν είμαστε μακριά από το ξέσπασμα ενός παράξενου ιού που μετατρέπει τους ανθρώπους σε αιμοδιψή επικίνδυνα πλάσματα πυροδοτώντας τους μία επιθετική και ανεξέλεγκτη συμπεριφορά;

Βέβαια, οι περισσότεροι έχουμε εξοικειωθεί με τον τρόμο, καθώς αγαπάμε την λογοτεχνία τρόμου ή αρεσκόμαστε να παρακολουθούμε αντίστοιχες ταινίες, γίνοντας μέρος αυτών των ταινιών, κομμάτι τους, βιώνοντας  πρωτόγνωρα συναισθήματα καθώς κρυφοκοιτάμε τις αντιδράσεις των ηρώων, νιώθουμε την απειλή γύρω τους ή ψάχνουμε λύσεις για να τους βοηθήσουμε, αλλά αυτό συμβαίνει σε ένα ασφαλές και προστατευμένο περιβάλλον, όπως είναι το σαλόνι του σπιτιού μας ή η αίθουσα ενός σινεμά, όπου ο θεατής κρατά μία απόσταση ανάμεσα στον εαυτό του και σε όσα τρομερά εξελίσσονται στην ταινία.

Φανταστείτε τώρα όλο αυτό το μακάβριο σκηνικό απόλυτου χάους να εξελισσόταν στην πόλη μας.

Τα όσα περιπετειώδη διαδραματίζονται στο βιβλίο Λύσσα του Ανδρέα Μαθιού, λαμβάνουν χώρα στην Αττική αλλά και στην υπόλοιπη Ελλάδα.

Όταν μια από τις σημαντικότερες ιατρικές ανακαλύψεις στην ιστορία της ανθρωπότητας, ένα πρωτοποριακό αντικαρκινικό φάρμακο, ονόματι Προμηθέας Α11, που σκοτώνει τον καρκίνο και δίνει ζωή στον πάσχοντα, θα συναντηθεί με τον ιό της λύσσας στο θεραπευμένο αίμα του ασθενή, επέρχεται η απόλυτη απειλή,  ένα ανίερο πάντρεμα ζωής και θανάτου.

Η εξάπλωση του ιού είναι ραγδαία. Γρήγορα γίνεται αντιληπτό ότι έχουν μολυνθεί οι κεντρικές δεξαμενές συγκέντρωσης και διανομής νερού οπότε, όποιος έρχεται σε επαφή με το νερό μολύνεται, πεθαίνει αλλά επανέρχεται στην ζωή, ως οντολογικά νεκρός, χωρίς ανθρωπιά, συναισθήματα και μνήμες. Σαν ένα σακί από αναγεννημένη σάρκα με μοναδική ανάγκη να δαγκώσει, να μεταδώσει την ασθένεια, να προκαλέσει πολλαπλές νεκραναστάσεις.

 Ο  άνθρωπος επιτίθεται με μανία ενάντια στον άνθρωπο. Η πόλη είναι ένα πεδίο μάχης, ενώ οι φρικτές σκηνές κτηνωδίας και ανθρωποφαγίας που εκτυλίσσονται, κάνουν το σκηνικό σκοτεινό, απόκοσμο με διάσπαρτη την μυρωδιά θανάτου.

Προσωπική μου άποψη είναι ότι ο συγγραφέας εδώ κάνει ένα υπαινιγμό στην σύγχρονη πραγματικότητα. Παραλληλίζει το σκηνικό αυτό με τον σύγχρονο κοινωνικό κανιβαλισμό, την ανεξέλεγκτη τάση που έχουν οι άνθρωποι να κυριαρχήσουν κανιβαλιζοντας, εξευτελίζοντας και μειώνοντας τον συνάνθρωπό τους.

Ο πρωταγωνιστής που επιλέγει να χρησιμοποιήσει ο συγγραφέας, ο Νίκος Μέλλος, έχει όλα τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα ενός απλού μέσου πολίτη, ενός βιοπαλαιστή, ο οποίος συντετριμμένος ψυχολογικά και συναισθηματικά από τον πρόσφατο θάνατο της γυναίκας του από την επάρατο νόσο, πασχίζει να μεγαλώσει μαζί με τον πατέρα του την πεντάχρονη κορούλα του.

 Ενώ βρίσκεται στον χώρο της εργασίας του - εργάζεται ως ταμίας σε μια μεγάλη αλυσίδα καταστημάτων ηλεκτρικών ειδών- η επιδημία καλπάζει με ταχύτατους ρυθμούς.      

Από το σημείο αυτό, ξεκινάει και η αγωνιώδης προσπάθεια του ήρωα να προσπαθήσει να φτάσει στην οικογένειά του, παλεύοντας απεγνωσμένα να περάσει τις ατελείωτες ορδές νεκροζώντανων που τον καταδιώκουν και έχουν πλημμυρίσει κάθε κεντρικό δρόμο εμποδίζοντας το πέρασμά του προς την σωτηρία. Επιπλέον έχει να παλέψει με το ανυπόφορο αίσθημα της δίψας και της πείνας.

Οι ώρες στους δρόμους του απόλυτου χάους είναι εφιαλτικές, απάνθρωπες.

Ο πρωταγωνιστής Νίκος Μέλλος αισθάνεται να παραλύει, καταβάλλεται σωματικά και ψυχικά, ζει την απόλυτη κτηνωδία. Εξουθενωμένος και μετά από ένα ατέρμονο κυνηγητό με τα απεχθή όντα θα συναντήσει μία κοπέλα, την Σία, διασώστρια του ΕΚΑΒ.

 Ενωμένοι θα συμπορευτούν σε μια περιπετειώδη διαδρομή ανεξάντλητης έντασης και αγωνίας, η οποία θα σημαδευτεί από την απώλεια, τον τρόμο, την ανασφάλεια, την αβεβαιότητα, την αίσθηση ότι πλέον όλα έχουν χαθεί, το αίσθημα της ματαίωσης των πάντων..

Ο συγγραφέας υπογράφει ένα μυθιστόρημα πραγματική Αποκάλυψη.

Σκιαγραφεί με αληθοφάνεια ένα σκηνικό απόλυτου τρόμου, μία χαώδης κατάσταση που φέρνει στα ρουθούνια μας έντονη τη δυσοσμία του θανάτου και της σάπιας σάρκας.

Το γεγονός ότι όλα αυτά τα παράδοξα εκτυλίσσονται στη γειτονιά μου, στην πόλη μου και με εξαιρετική πειστικότητα, ένα ρίγος, μία ανατριχίλα σαν ηλεκτρική διέγερση νιώθω να με διαπερνά, καθώς διαβάζω το βιβλίο, αρνούμαι να πιστέψω τα όσα διαβάζω.

Δεν αντιλέγω ότι με γοητεύουν οι ταινίες τρόμου, μου ξυπνούν μεν συναισθήματα φόβου, με κάνουν δε να νιώθω ζωντανή και πιο δυναμική και φυσικά με την προϋπόθεση να βρίσκομαι σ΄ ένα χώρο ακίνδυνο, που εγώ θα έχω τον έλεγχο και θα αισθάνομαι ασφάλεια.

Αντίθετα, αυτό δεν συμβαίνει στο πρωτόλειο έργο ΛΥΣΣΑ του ΑΝΔΡΕΑ ΜΑΘΙΟΥ, καθώς τίποτα δεν σου επιβεβαιώνει, εάν βγεις από την ασφάλεια του σπιτιού σου, ότι θα καταφέρεις να φτάσεις αλώβητος σε κάποιο κέντρο συγκέντρωσης Επιζώντων. Δεν έχεις να παλέψεις μόνο με τον φόβο μην μολυνθείς, έχεις να μοχθήσεις για την επιβίωσή σου, ν΄ αντιμετωπίσεις εκατοντάδες ανθρωποφάγα τέρατα που διψούν για σάρκα και αίμα, είσαι πλέον το ακριβό θήραμά τους το οποίο θέλουν να δαγκώσουν απεγνωσμένα, για να σου μεταδώσουν τον θανατηφόρο ιό.

Πολύ δυνατές σκηνές τρόμου που δημιουργούν την εντύπωση ότι έχει παγώσει όχι μόνο ο χρόνος, αλλά και ο ίδιος ο αναγνώστης σε σημείο μάλιστα που να το σκέφτεται να γυρίσει σελίδα.

Η πλοκή στην εξέλιξη της ιστορίας έχει μία δυναμική, έναν ρυθμό κινηματογραφικό που ενισχύει την ένταση και τα συναισθήματα του αναγνώστη, ο οποίος σε αυτήν τη φάση έρχεται αντιμέτωπος με τον ίδιο του τον εαυτό.

Μπαίνει στην διαδικασία να συλλογιστεί, πώς αλήθεια θ΄ αντιδρούσε ο ίδιος, ταυτίζεται με τον ήρωα. Αν και νιώθει να παραλύει από τον τρόμο, προσπαθεί να φανεί ψυχικά δυνατός, υπερισχύει το ένστικτο της αυτοσυντήρησης για να διασφαλίσει την ύπαρξη και την ασφάλειά του.

 Συμμετέχει και αυτός μαζί με τους ήρωες, σε έναν αγώνα άνισο.

Επιπλέον πρέπει να δοθεί μία μάχη και με τον χρόνο, καθώς η επιδημία καλπάζει σε όλη την χώρα, έτσι ώστε να παταχθεί άμεσα, να μην διαρρεύσει και σε άλλες χώρες και οι ίδιοι να προλάβουν να διαφύγουν πριν χαθεί κάθε ανθρώπινη ζωή και κυριαρχήσει το σκοτάδι.

Ο λόγος του συγγραφέα είναι εκφραστικός με όμορφη γραφή, περιγραφικός, ενώ το κείμενο είναι ενδεδυμένο με μια πολύ καλή επιμέλεια και ένα ενδιαφέρον εξώφυλλο με μία σύνθεση και αντίθεση χρωμάτων που πραγματικά δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητο.

Θεωρώ ότι οι λάτρεις του τρόμου και όχι μόνο θα αναζητήσουν το βιβλίο ΛΥΣΣΑ του νεοεμφανιζόμενου ΑΝΔΡΕΑ ΜΑΘΙΟΥ και οι εντυπώσεις που θα τους αφήσει η ανάγνωσή του, θα ξεπεράσουν τις προσδοκίες τους, καθώς θεωρώ ότι ο συγγραφέας είναι ένα πολλά υποσχόμενο άτομο, με ταλέντο και προοπτικές.

Εγώ με την σειρά μου θα ήθελα να του δώσω τα συγχαρητήριά μου γιαυτό το πρώτο συγγραφικό του έργο και να του ευχηθώ να πραγματοποιήσει τις επιθυμίες και τα όνειρά του σε αυτήν την λογοτεχνική διαδρομή που επέλεξε να ακολουθήσει.

Αναστασία Δημακοπούλου

ΒΙΒΛΙΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ-ΚΡΙΤΙΚΕΣ

Περισσότερα για το βιβλίο εδώ