Τετάρτη 21 Ιουλίου 2021

ΒΙΒΛΙΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ-ΚΡΙΤΙΚΕΣ η άποψη της Νατάσας Μουτούση για το βιβλίο «Παλαιοί λογαριασμοί» – Δήμητρα Παπαναστασοπούλου – Εκδόσεις 24 γράμματα

 

"ΠΑΛΑΙΟΙ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΙ"

ΔΗΜΗΤΡΑ ΠΑΠΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ

Η πρώτη μου εντυπωσιακή γνωριμία με την γραφή της Δ.Παπαναστασοπούλου έγινε μόλις το 2018 με το εξαιρετικό βιβλίο της "ΟΤΑΝ ΣΩΠΑΙΝΕΙ ΤΟ ΦΩΣ",  όπου, μέσα στο πλαίσιο της αληθινής ιστορίας της Βενετοκρατούμενης Κρήτης του 16ου αιώνα,  εγκιβωτίζεται μία συναρπαστική μυθοπλασία. Επόμενο ήταν να αναζητήσω το νέο της συγγραφικό έργο,  με τον τίτλο "ΠΑΛΑΙΟΙ  ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΙ",  αμέσως μόλις κυκλοφόρησε πριν λίγες ημέρες.

Η κατεύθυνση του νέου αυτού βιβλίου κινείται γύρω από την γυναικεία υπόσταση σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής. Με μία γραφή καθόλου επιτηδευμένη και χωρίς "τρανταχτές εκφράσεις",  ρέουσα ομαλά,  δίνεται ένα σκιαγράφημα στη γυναικεία ψυχή.

Παρακολουθούμε τις ζωές τριών μοναδικών γυναικών.  Τρείς διαφορετικές προσωπικότητες, σε τρείς διαφορετικούς κόσμους,  φυλής και κοινωνικής τάξης, και σε άλλες εποχές,  άλλους αιώνες από Ανατολή σε Δύση. Μπορεί να έχουν κάτι κοινό;  Τί μπορεί να συνδέει τις ζωές των γυναικών αυτών,  οι οποίες δε έχουν συναντηθεί ποτέ;

Η Γουάν Φέν,  Κινέζα ανώτερης τάξης, παντρεμένη και με τρία παιδιά,  δεν στέκεται στο ύψος των προσδοκιών της υψηλής τάξης,  όπου ανήκει με τον γάμο της.  Κολακεύεται από την ματαιοδοξία της,  παρασύρεται και εγκαταλείπει την οικογένεια καταλήγοντας έρμαιο των επιθυμιών ανθρώπων αμφιβόλου κύρους.  Τί θα βιώσει στη συνέχεια;  Πως θα επιβιώσει;

Γινόμαστε κοινωνοί της ζωής των κατοίκων της Κίνας και της ιστορίας της όταν οι επιθέσεις από τη Μογγολία των Μαντσού ανατρέπουν την Δυναστεία των Μίνγκ και εγκαθιδρύουν την Δυναστεία των Τσίνγκ τον 17ο αιώνα. Ανατριχιάζουμε από την σκληρότητα πολλών εθίμων, όπως πχ την παράδοση κακοποίησης των ποδιών των κοριτσιών, όταν, στη παιδική τους ηλικία, τα υποχρέωναν να έχουν τους "χρυσούς λωτούς", μήκος πέλματος 10cm,ως ένδειξη εισόδου σε υψηλότερη κοινωνική τάξη με το χαρακτηριστικό βάδισμα του λωτού, τα μικρά βηματάκια  και τα λυγισμένα γόνατα.

Η Τζόντι Βίνεη, ένα εύθραυστο, μικροσκοπικό πλάσμα μόλις 12 ετών, περιπλανιέται ανυπεράσπιστο στις τρισάθλιες φτωχογειτονιές του Λονδίνου το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα, πουλώντας λουλούδια. Άθλια βυθισμένη στην ανυπαρξία μιας οικογένειας που δύσκολα πορεύεται, προσπαθεί να βοηθήσει μη έχοντας άλλη επιλογή. Αναστατωνόμαστε με την απρόσκοπτη επίθεση που δέχεται στο δρόμο, όπου περισυλλέγεται και καταλήγει σε οίκο ανοχής. Βιώνει μία πρωτόγνωρη για εκείνη περιποίηση, με την ομορφιά της να της ανοίγει τον δρόμο για ένα οίκο ανοχής "υψηλών προδιαγραφών". Αποκτά " οντότητα" και πλούτο και προγραμματίζει ταξίδι στην Αμερική με ευοίωνες προοπτικές. Ποιο θα είναι το μέλλον της;

Η Βασιλεία Γερανίου ζει στη Πάτρα τον 20ο αιώνα.  Με καταγωγή από μεγαλοαστική οικογένεια και με σημαντικές σπουδές,  είναι μία επιτυχημένη επιστήμων και ανεξάρτητη νέα γυναίκα ,η οποία διαπρέπει στην εργασία της και ταξιδεύει για τις δουλειές της συχνά σε Λονδίνο και Β. Ιρλανδία.  Την προσωπική ερωτική απογοήτευση κατά την διάρκεια των σπουδών της στις ΗΠΑ,  διαδέχεται μια άλλη αποτυχημένη προσπάθεια στην τωρινή ζωή της. Θα βρει  την ηρεμία και την γαλήνη ή την κατατρέχουν οι "Παλαιοί Λογαριασμοί;" 

 


 

Το "κάρμα;"…"Η μεταφυσική θεωρία;"…Υφίσταται; Γίνεται "πληρωμή" παλαιών λογαριασμών" με το "κάρμα"; Ξεπληρώνονται παλαιές οφειλές από προηγούμενες ενσαρκώσεις στην νέα ενσάρκωση;

Εκτός από τις σημαντικές ιστορικές γνώσεις, που μας προσφέρει η συγγραφέας, για τις διάφορες χρονικές περιόδους που αναφέρονται στο πόνημά της, μας βάζει σε σκέψεις και προβληματισμούς με αυτή την ξεχωριστή θεματολογία.

Ακολουθούμε τους δρόμους που επιλέγουμε στη ζωή μας; Ανοίγουμε εμείς οι ίδιοι τα μονοπάτια ή η ζωή,  η ίδια, μας ανοίγει τους δρόμους να πορευτούμε; Πόσες ζωές μπορεί να έχει ζήσει κάποιος ή πρόκειται να ζήσει; Μπορούμε να γνωρίζουμε;

Κάθε κεφάλαιο του βιβλίου, σωστά δομημένο,  εισάγεται με ένα γυναικείο πίνακα ζωγραφικής γνωστών καλλιτεχνών. Έτσι και το εντυπωσιακό εξώφυλλο, το "Πορτρέτο κυρίας στα λευκά",  είναι της γνωστής καλλιτέχνιδας Frida Kahlo, με μία παραλλαγή του τρισυπόστατου,  ως αναφορά στην υπόθεση.

Κλείνοντας να επισημάνω ότι εντυπωσιάστηκα από την έμπνευση και υλοποίηση του εγχειρήματος από την λογοτέχνιδα,  ένα έργο το οποίο δεν απευθύνεται αποκλειστικά στο γυναικείο φύλο,  αφού υπάρχουν πολλοί σπουδαίοι ανδρικοί χαρακτήρες στη πλοκή,  οι οποίοι "κινούν τα νήματα"  και όχι μόνον……

Συγχαρητήρια Δήμητρα Παπαναστασοπούλου!

Νατάσα Μουτούση

ΒΙΒΛΙΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ-ΚΡΙΤΙΚΕΣ

Περισσότερα για το βιβλίο εδώ

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου