Τρίτη 29 Μαρτίου 2022

ΒΙΒΛΙΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ-ΚΡΙΤΙΚΕΣ γράφει η Τέση Παπαθανασίου για το βιβλίο "Η ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΛΥΚΩΝ " Ζαν Κριστόφ Γκρανζέ - Εκδόσεις Καλέντη

 

Η αυτοκρατορία των λύκων - Ζαν Κριστόφ Γκρανζέ

Εκδόσεις Καλέντης

Έχω τελειώσει το βιβλίο κι αναρωτιέμαι "τι να γράψω τώρα για έναν συγγραφέα που μου αρέσει η γραφή του, μου ταιριάζει η σκέψη του ανατριχιαστικά πολύ, και θαυμάζω την απίστευτη έρευνα που κάνει στα έργα του;" Ε, πάμε να δούμε τα 3 αυτά χαρακτηριστικά του.

Η γραφή του ζωντανή και ταξιδιάρικη, μας ξεναγεί στα πιο όμορφα μα και στα πιο σκοτεινά μέρη του πλανήτη. Δεν είναι από τα αστυνομικά που ο αναγνώστης είναι απλά παρατηρητής. Αντίθετα, θα σεργιανίσει στον κόσμο που ο Γκρανζέ περιγράφει.✔

Η δομή άψογη, με τα μικρά κεφάλαια, την αγωνία που κορυφώνεται και τις απανωτές ανατροπές που πιθανόν κάποιος να τις μαντέψει όλες! (το έχω ξαναπεί σε προηγούμενο βιβλίο του, το παθαίνω μαζί του, βρίσκω τις ανατροπές, τι να κάνω, να ανησυχήσω;) Όμως, σημασία έχει ο αριστοτεχνικός τρόπος που είναι μπλεγμένες. Το αξιοσημείωτο στην πλοκή είναι ότι δεν υποκύπτει σε συμβάσεις και συναισθηματισμούς, είναι άκρως τολμηρός κι έτσι υπάρχουν και εντελώς απρόσμενα γεγονότα. ✔

 


Σ' αυτό όμως που δύσκολα μπορεί κανείς να τον φτάσει είναι η έρευνα πίσω από κάθε ιστορία, η οποία έχει σχεδόν πάντα κοινωνικοπολιτικές αιχμές. Αφουγκράζεται τους τριγμούς της κοινωνίας, διεισδύει μοναδικά στις ρωγμές και κλονίζει συθέμελα το οικοδόμημα, γκρεμίζοντάς το όπου είναι σάπιο. Με στοιχεία αληθινά, πράγμα που τον κάνει να ξεχωρίζει! ✔

Στη συγκεκριμένη περίπτωση στο στόχαστρο οι λύκοι. Ποιοι λύκοι; Ίσως το πιο παρεξηγημένο ζώο που αποδίδεται ως η προσωποποίηση του κακού. Ίσως το πιο πολυχρησιμοποιημένο σε μύθους από όλες τις φυλές της ανθρωπότητας. Ίσως το άγριο είδος που έχει την πιο θαυμαστή οργάνωση και πειθαρχία στην αγέλη του. Ίσως, από τα επικίνδυνα σαρκοβόρα, ...αυτό που είναι πιο κοντά μας!!

Λύκοι λοιπόν, που ...ίσως και να τους ξέρετε, μα θα σας αφήσω να τους ανακαλύψετε μόνοι σας.

Τέση Παπαθανασίου

ΒΙΒΛΙΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ-ΚΡΙΤΙΚΕΣ

Περισσότερα για το βιβλίο εδώ

 


 

 

Τρίτη 22 Μαρτίου 2022

Γράφει η Γιούλη Τσακάλου για το βιβλίο «Το απωθημένο φυγείν αδύνατον» Μαρία Παναγοπούλου - Εκδόσεις Ψυχογιός


Το απωθημένο φυγείν αδύνατον

Μαρία Παναγοπούλου

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΨΥΧΟΓΙΟΣ - PSICHOGIOS PUBLICATIONS

Η γραφή της Μαρία Παναγοπούλου δεν είναι σε καμία περίπτωση αυτόματη. Ξεκινάει βέβαια αιφνιδιαστικά και προσπαθεί να σε παρασύρει με έρευνα σε αρχεία, πηγές, επικοινωνία με κλειδοκράτορες τις πληροφορίες, μάρτυρες και όποιον παράδρομο εμποδίζει και ταυτόχρονα πλουταίνει τον αυτοματισμό και την αγωνία του αναγνώστη.

Μια αληθινή ανθρώπινη ιστορία που κάτω από την επιφάνειά της κρύβει ένα ηφαίστειο έτοιμο να εκραγεί. Στα έγκατά του δεν κοχλάζει πύρινη λάβα, αλλά κάτι εξίσου ανελέητο και καταστροφικό· τα απωθημένα.

H ζωή που ονειρευτήκαμε και δεν καταφέραμε να ζήσουμε στοιχειώνει νομοτελειακά αυτή που ζούμε; Ή μήπως η καρδιά μας διαθέτει έξοδο κινδύνου από τον λαβύρινθο των καταπιεσμένων επιθυμιών; Υπάρχει τρόπος να ξεφύγουμε από τα δεσμά του υποσυνείδητου; Ή το απωθημένο φυγείν αδύνατον;

Μήπως αναρωτιέμαι είμαστε η γενιά της ερωτικής μελαγχολίας όχι μόνο με την έννοια ότι λείπει η συναρπαγή, αλλά επειδή υπάρχει στον έρωτα κάτι το καταστατικά ανολοκλήρωτο: την ουσία του άλλου δεν την αγγίζουμε ποτέ, κάτι μονίμως μας διαφεύγει ή μας αποκαλύπτεται πολύ αργά – εξ ου και η μοναξιά. Παραμένουμε μονίμως υπαρξιακά αξεδίψαστοι, ίσως επειδή δεν προλαβαίνουμε πλέον να φτάσουμε στην αγάπη. Και η αγάπη προϋποθέτει, αυτονόητα, την πίστη και την ελπίδα.

Οι αντικατοπτρισμοί από τον μεγάλο κόσμο στον μικρόκοσμο των ηρώων. Όνειρα και επιδιώξεις που πότε ευδοκιμούν και πότε ανατρέπονται από τη συγκυρία ή τη διαδρομή της Ιστορίας. Ιδεολογήματα, πάθη, ευαισθησίες, τραύματα που κουβαλιούνται επώδυνα αλλά και καθοδηγούν σε δύσκολους καιρούς.

"Το Απωθημένο Φυγείν Αδύνατον" Μας γοήτευσε του αντισταθήκαμε, αλλά τελικά του παραδοθήκαμε τόσο όσο να μελετήσουμε καλά τους μηχανισμούς του και μετά αφεθήκαμε όπως συμβαίνει με όλους τους αξιότιμους έρωτες.

* Καλοτάξιδο

ΓΙΟΥΛΗ ΤΣΑΚΑΛΟΥ

ΒΙΒΛΙΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ-ΚΡΙΤΙΚΕΣ

Περισσότερα για το βιβλίο εδώ


 

 

Δευτέρα 21 Μαρτίου 2022

ΒΙΒΛΙΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ-ΚΡΙΤΙΚΕΣ γράφει ο Νίκος Μητούσης για το βιβλίο "Πύλη Εισόδου" Μάρω Δούκα - Εκδόσεις Πατάκη


ΜΑΡΩ ΔΟΥΚΑ - ΠΥΛΗ ΕΙΣΟΔΟΥ 

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΑΤΑΚΗ


Μονόλογος παιχνίδι, στασίδι, αποκούμπι μιας γυναίκας στον προθάλαμο του γήρατος.
Ξυπνάει και είναι νέα. Ξυπνάει και είναι γριά.
Ανάλογα με τη διάθεσή της. Με τον ύπνο που έχει κάνει.
Στην Αθήνα του σήμερα, όπως τη ζει, όπως την έζησε, όσο την έζησε. Με τα δικά της πρόσωπα. Τη δική της φωνή. Τη δική της ορθοστασία.
Πύλη εισόδου: Στο αχανές του κυβερνοχώρου.
Το πέρασμα από τη μια στην άλλη όψη.
Από το εδώ στο εκεί.
Ανέμελα, αθόρυβα, φασματικά, εις το διηνεκές.
Αλόγιστα προς τα ρηχά, τα λασπερά, τα άπατα της μέρας που έφυγε.
Από το εδώ στο εκεί.
Συρτά, αμίλητα, προς τη μοναδική βεβαιότητα. (Από οπισθόφυλλο του βιβλίου)

 

Η «Πύλη εισόδου» μπορεί να μην θυμίζει ούτε τους «Αθώους Φταίχτες» ούτε το «Έλα να πούμε ψέματα» βασίζεται όμως και αυτό το βιβλίο στην μνήμη της ηρωίδας, της Αφεντούλας, και τις δαιδαλώδεις της διαδρομές.

Η Μάρω Δούκα με μεγάλη μαστοριά και με εργαλείο τις αναρτήσεις στο Facebook μας ξεναγεί σε έναν κόσμο ρευστό, διαρκώς μεταβαλλόμενο ανάλογα με την διάθεση κάθε στιγμής, λάμνοντας σε επικίνδυνα νερά ανάμεσα στην λήθη και στην μνήμη.

Μια μνήμη που πηγαινοέρχεται συνέχεια ανάμεσα στην συλλογική και στην ατομική μνήμη, στο παρόν στο παρελθόν και καμιά φορά στο μέλλον, που μοιράζεται ανάμεσα στα παιδιά και στα εγγόνια και σε φίλους δικτυακούς και μη.

Πορεύεται ανάμεσα σε παραμορφωτικούς καθρέφτες εικονικής πραγματικότητας και πραγματικής ζωής, μιλάει με πραγματικούς και εικονικούς φίλους και αφήνει εμάς να ξεδιαλύνουμε ποια είναι η Αίθρα ποια η Καίτη Καλή ποια η Λουίζα Σίγμα. Αφουγκράζεται την ζωή να κυλά μέσα από τις εικονικές τους φλέβες παίζοντας με όλους αυτούς τους όρους που έχουν μπει για τα καλά στην καθημερινότητά μας.

Like, αποδοχή, απόρριψη, κοινοποίηση… τοίχος.

 


Ο μονόλογος της Αφεντούλας θα μπορούσε να είναι ο μονόλογος όλων μας την ώρα που συνειδητοποιούμε πως πλέουμε πια έξω από τα νερά της νεότητας κι αναζητούμε την γαλήνη της ωριμότητας.

«Τι να κάνω κι εγώ; Κι ας κλαίγομαι μέσα μου καμιά φορά, άνθρωπος είμαι, θα ’ρθει η στιγμή που θα απελπιστώ κι εγώ. Στα φανερά όμως, από μόνη μου, ποτέ δεν θα αρχίσω τα παράπονα, τη μουρμούρα. Δεν είναι του χαρακτήρος μου. Χαμογελαστή, εύχαρις, πάντοτε ομιλητική, κοινωνική, όλους τούς χαιρετώ, όχι μόνο εδώ γύρω στη γειτονιά αλλά και παραπέρα, μπορώ να πω, στην παραπάνω γειτονιά. Κι έχω το χάρισμα να μη θέλω πολλά, να πορεύομαι και με το τίποτα. Ολιγαρκής, λιτοδίαιτη

Οικογένεια, οι αναμνήσεις πατέρα μητέρας αδερφής, σύζυγος Αιμίλιος Μπακάλογλου πεθαμένος, παιδιά, τρεις κόρες με δικές τους οικογένειες οι δυο, χωρίς γάμο η τρίτη, φίλες, φίλοι και γείτονες είναι ο κόσμος της κυρίας Αφεντούλας Καλημέρη, μιας γυναίκας που με διαφορετικά προφίλ μιλάει και καταγγέλλει μέσα από το Facebook όσα την έχουν πληγώσει και έτσι λυτρώνεται.

Ένα βιβλίο που φανερώνει το βάθος που κρύβουν όσα μερικές φορές θεωρούμε επιδερμικά κι εφήμερα. Μια ηρωίδα, η αξιαγάπητη Αφεντούλα, αρχιτέκτων από πείσμα, που μας παίρνει από το χέρι και μας καλεί να την ακολουθήσουμε στον κυκεώνα της σκέψης της να συμμεριστούμε τις αγωνίες και τους φόβους της.

Μια Αφεντούλα, ετών 69, παντρεμένη με προξενιό, ερωτευμένη με την μόρφωση, ασυνάρτητη, μπλεγμένη ανάμεσα στο εδώ και στο εκεί, στο εγώ και στο εσείς, στο πριν και στο τώρα, που προσπαθεί να μας μπάσει μέσα από την δική της πύλη εισόδου σ’ έναν κόσμο όπως εκείνη τον αντιλαμβάνεται.

Μια Αφεντούλα που πατώντας γερά το τακουνάκι της, πιάνει επάξια στασίδι δίπλα στην Νίνα του Ταχτσή, στην Ραραού του Μάτεση και στην Πελαγία του Μιχάλη Γενάρη.

«Ωραία τα θυμήθηκα πάλι όλα. Και θα τα ξαναθυμηθώ αύριο πάλι, μεθαύριο, καθόλου δεν αμφιβάλλω. Αυτό μόνο που με τρομάζει καμιά φορά, υπάρχουν όμως και φορές που με διασκεδάζει, είναι ότι όλο και κάτι προσθέτω στις αναμνήσεις μου, όλο και κάτι αφαιρώ, τις χρωματίζω κάθε φορά κι αλλιώς, ανάλογα με τη διάθεσή μου ή και με το απρόσμενο που έρχεται και με τσιγκλάει και με φέρνει πίσω, όλο και πιο πίσω. Αυτό, πιστεύω, συμβαίνει με όλους από μια ηλικία κι έπειτα. Τι να πω; Τέλος δεν έχει το παιχνίδι.»

 

Νίκος Μητούσης

ΒΙΒΛΙΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ-ΚΡΙΤΙΚΕΣ

Περισσότερα για το βιβλίο εδώ