Παρασκευή 31 Μαρτίου 2023

ΒΙΒΛΙΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ-ΚΡΙΤΙΚΕΣ η άποψη της Αναστασίας Δημακοπούλου για το βιβλίο "ΑΠΑΓΟΡΕΥΤΙΚΟ" Μιχάλης Κατσιμπάρδης - Ανεμος Εκδοτική


ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΤΣΙΜΠΑΡΔΗΣ

ΑΠΑΓΟΡΕΥΤΙΚΟ

 


   ΑΠΑΓΟΡΕΥΤΙΚΟ  τιτλοφορείται το νέο βιβλίο του Μιχάλη Κατσιμπάρδη που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Άνεμος και στο μυαλό του αναγνώστη έρχονται ποικίλοι συνειρμοί με την λέξη αυτή. Απαγορεύσεις στις ανθρώπινες σχέσεις , απαγορεύσεις που τις βιώνουμε πάντα και παντού, έτσι ώστε να γίνουν αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής μας. 

   Η λέξη απαγορευτικό, απερίφραστη και κατηγορηματική, μπορεί στο βιβλίο να έχει την έννοια της απαγόρευσης απόπλου στα Αγιορείτικα χώματα, λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών, ωστόσο, ο κεντρικός ήρωας, ο Στέφανος, βιώνει έντονα την απαγόρευση από την παιδική του ηλικία, όταν έρχεται αντιμέτωπος με την ρητή απαγόρευση των γονιών του να ταξιδέψει μαζί τους στη Γερμανία παρά το ότι προσδοκούσε με πάθος για το αντίθετο.

     Η άρνηση αυτή θα μετουσιωθεί μέσα του σε απόρριψη από τους γονείς, σε προδοσία, -γιατί για ένα γονέα, το παιδί του έχει πάντα προτεραιότητα-, σε ματαίωση των ουσιαστικών αναγκών και των βαθύτερων επιθυμιών του, τις οποίες ανέλαβε να καλύψει η γιαγιά του παίρνοντας και την ευθύνη για το μεγάλωμά του. Η σοφή ματιά της και ο γλυκός της λόγος τον δίδαξαν να κοιτάει πάντα μπροστά, να μην πιστεύει στα μεγάλα λόγια, ν΄ αποκωδικοποιεί την σιωπή, να στηρίζεται στις δικές του δυνάμεις. Η γιαγιά του, με στοργή και ευαισθησία θ΄ανοίξει τις φτερούγες της για να΄βρει  απάγκιο η πληγωμένη από την απόρριψη, ψυχή του Στέφανου. Άνθρωπος που έχει πονέσει βαθιά και η ίδια στην ζωή της, θύμα ενός βίαιου και αυταρχικού άνδρα, θα προσφέρει όλη την εμπειρία και την γνώση της, μπολιασμένη με αγάπη και τρυφερότητα. Θ΄ αφοσιωθεί στο παιδί με τρόπο λεπτό και διακριτικό, θα γίνει παραστάτης και αρωγός στο έργο της ανατροφής του.

    Ο έφηβος, αφηγητής Στέφανος, σε πρωτοπρόσωπη αφήγηση, εξομολογείται την ζωή του με αναφορές στο παρελθόν.

 


 

Βρισκόμαστε στα μέσα της δεκαετίας του ΄80.

     Το τραυματικό βίωμα της εγκατάλειψης από τους γονείς του επηρέασε την ψυχοσύνθεσή του με συνέπειες στον τρόπο σκέψης, στην διαχείριση των συναισθημάτων του, στις σχέσεις του με τους άλλους, στην αντίληψη για τον κόσμο γενικότερα. Ακολουθούμε την πορεία ζωής ενός μοναχικού ατόμου, λιγομίλητου με λόγο σταράτο και ειλικρινή, με πολλές ευαισθησίες, που προτιμά ν΄αφιερώνει περισσότερο χρόνο στο διάβασμα εξωσχολικών λογοτεχνικών βιβλίων και όχι στο συγχρωτισμό με συνομήλικούς του, πολλοί από τους οποίους μάλιστα είχαν εξαπολύσει εναντίον του κοροϊδευτικά σχόλια, λόγω της εγκατάλειψής του από τους γονείς του. Ο μοναδικός του φίλος, ο Σταύρος ή Λεβιάθαν (παρωνύμιο που του έχει δοθεί φιλικά και έχει σχέση με την εμφάνισή του) είναι ένα καλοσυνάτο και καλόκαρδο άτομο, με μεγάλη αίσθηση του χιούμορ και πάθος για την μετεωρολογία και την μελέτη καιρικών φαινομένων. Πολύ καλός και αφοσιωμένος φίλος, ενεργεί πάντοτε με γνώμονα την ορθή κρίση και την λογική, πράγμα που πολλές φορές έρχεται σε αντιπαράθεση με την ισχυρογνωμοσύνη και τις «απαιτητικές ιδιοτροπίες» του Στέφανου.

     Ορμώμενοι λοιπόν από την παράλογη και τολμηρή επιθυμία του Στέφανου να ταξιδέψουν με άστατο καιρό, από την Ουρανούπολη προς τα Αγιορείτικα χώματα, συναντάμε τον ίδιο, ως θαμώνα ενός μικρού παραδοσιακού καφενέ, να παρατηρεί τους πελάτες, να γίνεται μάρτυρας των διαφωνιών τους, περιμένοντας παράλληλα τον φίλο του, Λεβιάθαν, ο οποίος έχει σπεύσει στον «ανεμοδαρμένο μόλο», θέλοντας να μάθει από πρώτο χέρι τις πιθανότητες ν΄αναχωρήσει πλοίο μία τέτοια χειμωνιάτικη μέρα του Φλεβάρη, με βροχή και θύελλα. Όσο καθυστερεί να επιστρέψει, τόσο πιο ενδιαφέρον γίνεται το κλίμα που δημιουργείται στο καφενείο, με την ένταση και οχλοβοή να μην λείπει, κατάμεστο από ένα ετερόκλητο πλήθος ανθρώπων, με διαφορετικά πιστεύω και αντικρουόμενες απόψεις, να διασταυρώνουν τα ξίφη τους, υποστηρίζοντας ακράδαντα τις απόψεις του για τον κόσμο, την πολιτική, τον θεολογικό χώρο και τις κοινωνικές και ταξικές ανισότητες.

     Αξίζει να σημειωθεί εδώ η τεχνική του συγγραφέα, να παραβάλει την «μάνητα» του καιρού, με το φορτισμένο κλίμα στο εσωτερικό του παραδοσιακού καφενέ, ανεβάζοντας στα ύψη την αγωνία για την τελική έκβαση των ιδιαίτερα φιλοσοφημένων συζητήσεων, αλλά και το τραγικό, απρόσμενο τέλος, ενώ παράλληλα εξυπηρετεί την πλοκή και την ροή του κειμένου.

    Μεταξύ των θαμώνων, ο Θανάσης, ο εξυπηρετικός και φιλικός καφετζής, δύο εργάτες που αναμένουν να κοπάσει η θύελλα για να πιάσουν δουλειά, ένας συνταξιούχος δάσκαλος με ακροδεξιές πεποιθήσεις, ένας μοναχικός νεαρός, ο Ηλίας, φύση επαναστατική που συνεχώς έρχεται σε ρήξη με τον δάσκαλο, δύο αδέλφια μοναχοί του Άγιου Όρους, ο Φιλόθεος και ο Αρτέμιος, άκρως διαφορετικοί μεταξύ τους, τόσο στο παρουσιαστικό όσο και στον χαρακτήρα, ο πρώτος ευγενικός και μειλίχιος με συγκροτημένη σκέψη, ενώ ο δεύτερος αντιδραστικός, αφού «αφορμή ζητούσε να λύσει το ζωνάρι του για καβγά», επίσης, ένας καλοβαλμένος αρχιτέκτονας, ο Νικόλας με την κομψή και γοητευτική συνοδό του, την Αργυρώ και ένας «αλαφροΐσκιωτος» ναυτικός, παράξενος και σιωπηρός.

    Θέματα σχετικά με το Άγιο όρος, το άβατο και την απαγόρευση των γυναικών σε αυτό, τον οργανωμένο μοναχισμό, την ασκητική ζωή και την εγκατάλειψη των εγκοσμίων είναι αυτά που μονοπωλούν το ενδιαφέρον της «παρέας» του καφενέ, αλλά και η κοινωνική διαστρωμάτωση με τις ανισότητες στην κατανομή του πλούτου, η σημασία και η θέση υπέρτατων αξιών όπως η αγάπη, η ελπίδα, η πίστη κ.α. Οι διαφορετικές θέσεις και διχογνωμίες, εξάπτουν και το ενδιαφέρον του αναγνώστη, ο οποίος παρακολουθεί, παρατηρεί, συγκινείται, προβληματίζεται.

   Η ένταση στους διαλόγους δίνει παλμό στην αφήγηση.

Η χρήση α΄ προσώπου φέρνει τον πρωταγωνιστή πιο κοντά στον αναγνώστη, ενώ η ροή της αφήγησης είναι διακοπτόμενη με αναδρομές στο παρελθόν που εστιάζουν στα βιώματα, στην συναισθηματική κατάσταση του πρωταγωνιστή που πλάστηκε μέσα από το πρίσμα των δικών του φόβων και πεποιθήσεων για την ζωή. Πολύ προσεκτική και λεπτομερής είναι η ψυχογράφηση των χαρακτήρων καθώς μέσα από τα λεγόμενά τους διαφαίνονται οι ενδόμυχες σκέψεις και οι προβληματισμοί τους.

   Ο λόγος του συγγραφέα έχει μία καθαρότητα στην συγκρότηση της σκέψης που δεν περνά απαρατήρητη. Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στην κοινωνική και πολιτισμική σημασία των αξιών και ιδανικών στην ζωή του σύγχρονου ανθρώπου, ενώ φιλοσοφικά αποφθέγματα και γνωμικά εμπλουτίζουν το κείμενο.

   Το τέλος έρχεται απρόσμενο και ανατρεπτικό αλλάζοντας  άρδην την οπτική μας για το βιβλίο ενώ μια δεύτερη και πιο προσεκτική ματιά στα παιδικά και εφηβικά χρόνια του πρωταγωνιστή θα φωτίσει τυχόν ερωτηματικά του αναγνώστη.

Το ΑΠΑΓΟΡΕΥΤΙΚΟ του Μιχάλη Κατσιμπάρδη θεωρώ ότι είναι ένα αξιόλογο βιβλίο γιατί εκτός του ότι βρίθει φιλοσοφικών αναζητήσεων περί ηθικής, θεολογίας, κοινωνικών και πολιτικών δομών, ευαισθητοποιεί τον αναγνώστη απέναντι σε θέματα που αφορούν όλους.

Ευχή μου είναι, να βρει στο αναγνωστικό κοινό την αναγνώριση που του αξίζει!

 


 

ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΔΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΥ

ΒΙΒΛΙΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ-ΚΡΙΤΙΚΕΣ

Τρίτη 28 Μαρτίου 2023

Συνέντευξη της συγγραφέως ΑΓΚΟΥΣΤΙΝΑ ΜΠΑΣΤΕΡΡΙΚΑ στη Γιούλη Τσακάλου στον Ελεύθερο Τύπο 28/03/23 για το βιβλίο «εξαίσιο πτώμα», Εκδόσεις Πατάκης


Αποκλειστική συνέντευξη: ΑΓΚΟΥΣΤΙΝΑ ΜΠΑΣΤΕΡΡΙΚΑ στη Γιούλη Τσακάλου Ελεύθερος Τύπος.28/03/2023

ΒΙΒΛΙΟ : ΕΞΑΙΣΙΟ ΠΤΩΜΑ – ΠΑΤΑΚΗΣ

Φωτογραφίες της Bazterrica copyright: Alejandro Meter

Μετάφραση της συνέντευξης από τα ισπανικά στα ελληνικά:  Χριστίνα Θεοδωροπούλου.

 



«Εξαίσιο πτώμα» εκδόσεις Πατάκη! Σ’ αυτή την ανελέητη δυστοπία -κτηνώδη όσο και διεισδυτική, αλληγορική όσο και ρεαλιστική- η Μπαστερρίκα εμπνέει, με την εκρηκτική μυθοπλαστική της δύναμη, άκρως επίκαιρες δημόσιες συζητήσεις. Ο κανιβαλισμός γίνεται νόμος και η κοινωνία καταρρέει, μεταμορφώνεται επικίνδυνα σπρώχνοντας τους ανθρώπους να βαδίσουν στην κόψη του ξυραφιού! Ένα βιβλίο που πραγματικά μαγνητίζει τον αναγνώστη. 



 

1.Υπογράφετε ένα  σπουδαίο δυστοπικό βιβλίο  για την σχετικότητα των αξιών μέσα από ένα τρομερά ζοφερό θέμα. Ποιο ήταν το έναυσμα γι΄αυτό το πρωτότυπο θέμα;

Η ιδέα προέκυψε ύστερα από μακριές βραδιές στο εστιατόριο Ocho Once του αδελφού μου, Gonzalo Bazterrica (στον οποίο αφιέρωσα το μυθιστόρημα). Ο Gonzalo είναι σεφ και εργάζεται με βιολογικά τρόφιμα, αλλά πάνω απ' όλα είναι μελετητής της συνειδητής διατροφής και, μέσα από τη μαγειρική και την έρευνά του, καταλαβαίνεις ότι η διατροφή μπορεί να σε αρρωστήσει ή να σε θεραπεύσει, ότι είμαστε πράγματι ό,τι τρώμε.

Έπειτα από τη δική μου αναζήτηση επί του θέματος, άλλαξα σταδιακά τη διατροφή μου και μεταξύ άλλων, σταμάτησα να τρώω κρέας. Όταν το έκανα αυτό, τραβήχτηκε ένα πέπλο και απαξίωσα την κατανάλωσή του. Για μένα μια μπριζόλα είναι πλέον ένα κομμάτι από ένα πτώμα. Μια μέρα πέρασα από ένα κρεοπωλείο και αυτό που είδα ήταν πτώματα ζώων που κρέμονταν εκεί και σκέφτηκα "γιατί να μην υπάρχουν και ανθρώπινα σφάγια; Στο κάτω κάτω είμαστε ζώα, είμαστε κρέας". Και έτσι μου ήρθε η ιδέα για το μυθιστόρημα. Εν πάση περιπτώσει, θα ήθελα να ξεκαθαρίσω ότι δε μ' ενδιέφερε να γράψω μια μπροσούρα για χορτοφάγους. Δε μ' ενδιαφέρουν τα βιβλία που εκπαιδεύουν τον αναγνώστη και του λένε τι πρέπει να σκέφτεται ή τι να τρώει. Έγραψα το βιβλίο σκεπτόμενη τι θα συνέβαινε αν νομιμοποιούνταν ο κανιβαλισμός;

Είχα την ιδέα, αλλά όχι την ιστορία, οπότε μέχρι να σκεφτώ σε ποιον χαρακτήρα θα επικεντρωνόμουν, με τη φωνή ποιου αφηγητή θα την διηγούμουν, έκανα έρευνα επί 6 μήνες για τον κανιβαλισμό, την επεξεργασία κρέατος και τα δικαιώματα των μη ανθρώπινων ζώων.

2.Η δυστοπική λογοτεχνία συχνά παρουσιάζει τις πανδημίες ως «μαύρους κύκνους»;

Πολύ καλή ερώτηση. Νομίζω ότι στην περίπτωση του μυθιστορήματός μου πρέπει να σας θέσω το ερώτημα, πιστεύετε ότι ο ιός στο μυθιστόρημα είναι αληθινός; Όταν το έγραψα και το δημοσίευσα (2017), ο κοροναϊός ήταν κάτι αδύνατο, κανείς δεν μπορούσε να το φανταστεί. Ωστόσο, επέλεξα να δουλέψω με έναν υποτιθέμενο ιό, επειδή κατά τη διάρκεια της ιστορίας της ανθρωπότητας υπήρξαν πολλές πανδημίες (κίτρινη γρίπη, μαύρη πανώλη, ισπανική γρίπη κ.λπ.) και μου φάνηκε αληθοφανές ότι, ως συνέπεια ενός υποτιθέμενου ιού, θα επιβαλλόταν ένα νέο παράδειγμα, όπως αυτό της κατανάλωσης ανθρώπινου κρέατος.

3.Δεν φοβηθήκατε το αποτέλεσμα; την απήχηση στους αναγνώστες; Τον πανικό που θα δημιουργήσει το θέμα σας;

Μου κάνουν συχνά αυτή την ερώτηση, γιατί είναι αλήθεια ότι υπήρξαν άνθρωποι που τους προκάλεσε ναυτία, εφιάλτες, που επέστρεψαν το βιβλίο στο βιβλιοπωλείο φρικαρισμένοι. Αλλά όχι, δε σκέφτομαι τον αναγνώστη όταν γράφω, γιατί, διαφορετικά, δε θα έγραφα με τον τρόπο που μ' αρέσει να γράφω, δηλαδή συμμετέχοντας, μ' όλο μου το σώμα, το νου και την καρδιά. Το μόνο πράγμα που μου προκαλεί πανικό είναι να γράψω ένα μυθιστόρημα που δε θα λειτουργεί, που θα φαντάζει απίθανο, ένα μυθιστόρημα όπου δεν εμπλέκεται ο αναγνώστης. Όταν το έγραφα, το μόνο που σκεφτόμουν ήταν ότι ήθελα να γράψω το καλύτερο μυθιστόρημα που μπορούσα να γράψω εκείνη τη στιγμή. Επίσης, δε μ' ενδιαφέρουν τα βιβλία (ούτε ως αναγνώστρια, ούτε ως συγγραφέα) που πατρονάρουν τον αναγνώστη. Μ' ενδιαφέρουν τα βιβλία που με ταρακουνάνε, που με προβληματίζουν, που με κάνουν να σκέφτομαι. Και αυτό φιλοδοξώ να πετύχω. Ελπίζω να το έχω πετύχει μ' αυτό και ευελπιστώ και με τα επόμενα βιβλία μου.

4.Μέσα από μια μεγάλη απειλή για την ανθρωπότητα πιστεύετε ότι μπορούν να καταρριφθούν οι ηθικές αξίες που γνωρίζαμε μέχρι σήμερα επιτρέποντας αποτρόπαιες πρακτικές;

Πιστεύω ότι σήμερα, τώρα, σε διάφορα μέρη του κόσμου λαμβάνουν χώρα αποτρόπαιες πρακτικές. Δε θεωρείτε αποτρόπαιο ότι υπάρχουν γυναίκες σε αιχμαλωσία που βιάζονται και ναρκώνονται σε παράνομους οίκους ανοχής, ότι σε χώρες όπως η δική μου γυναίκες σκοτώνονται κάθε 48 ώρες εξαιτίας της έμφυλης βίας; Δεν είναι φρικτό ότι σε ορισμένες χώρες παντρεύουν εντεκάχρονα κορίτσια με σαραντάχρονους; Δεν είναι εξοργιστικό ότι υπάρχουν παιδιά που εργάζονται σε συνθήκες σκλαβιάς επειδή αλλιώς θα πεθάνουν απ' την πείνα; Φυσικά υπάρχουν άνθρωποι που αφιερώνουν όλες τις μέρες της ζωής τους στο να βοηθούν τους άλλους και κάνουν τον κόσμο λίγο πιο φωτεινό, αλλά αποτρόπαια πράγματα συμβαίνουν κάθε μέρα, δε χρειαζόμαστε τον πραγματικό κανιβαλισμό γιατί ο συμβολικός κανιβαλισμός είναι ήδη εγκαθιδρυμένος.

5.Εισέπραξα κάποια  γεύση μισανθρωπίας στο βιβλίο σας, το επιδιώκατε;

Καταλαβαίνω πολύ καλά γιατί κάνετε αυτόν τον συνειρμό, είναι απόλυτα λογικό μετά την ανάγνωση του μυθιστορήματός μου. Όμως, είτε το πιστεύετε είτε όχι, πιστεύω απόλυτα στην ανθρωπότητα. Αλλά, ως συγγραφέας, έχω ένα ραντάρ που πιάνει τον "συμβολικό κανιβαλισμό", τη σκοτεινή πλευρά, αλλά το ραντάρ μου πιάνει εξίσου και τη φωτεινή πλευρά του κόσμου. Όπως είπα και πριν, ενώ υπάρχουν τόσα πολλά περιθώρια βελτίωσης, τόσοι κύκλοι βίας που θα μπορούσαν να σπάσουν, τόσοι άνθρωποι που υποφέρουν, ξέρω ότι υπάρχουν πάρα πολλοί άνθρωποι που δίνουν καθημερινά τον καλύτερό τους εαυτό, βοηθώντας τους άλλους. Το ξέρω όντως επειδή το βλέπω, αλλά και επειδή η μητέρα μου είναι κοινωνιολόγος και εργάζεται εδώ και χρόνια με οργανώσεις που είναι αφιερωμένες στο να βοηθούν τους άλλους. 

Πιστεύω στην αλληλεγγύη μεταξύ μας. Να βλέπουμε τον άλλον ως ισότιμο, ως αδελφό. Η Elinor Ostrom (η πρώτη γυναίκα που κέρδισε το βραβείο Νόμπελ Οικονομικών) μελέτησε κοινωνίες που μπορούσαν να ζουν αρμονικά με άλλες χωρίς να σπαταλούν τους πόρους ή να έρχονται σε σύγκρουση εξαιτίας αυτών. Πιστεύω ότι πρέπει να στοχαστούμε πάνω στον εαυτό μας ως κοινωνία και ως άτομα και απ' αυτό θα προκύψουν οι αλλαγές που θα μας κάνουν να ζούμε καλύτερα.

6.Τελικά  αποδεικνύεται ότι ο άνθρωπος είναι  μακροβιότερος της κατσαρίδας στο «εξαίσιο πτώμα»;

Οι κατσαρίδες υπάρχουν στη γη εδώ και 300.000.000 χρόνια. Ο Homo sapiens εδώ και περίπου 200.000 χρόνια. Οι κατσαρίδες κερδίζουν.

7.Οι δυστοπίες δεν απαρνιούνται τον άνθρωπο, αλλά απεναντίας, γιατί νοιάζονται γι’ αυτόν, κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου;

Απολύτως. Οι δυστοπίες και οι ουτοπίες μιλούν για το πλαίσιο και την εποχή στην οποία γράφτηκαν και κρούουν τον κώδωνα ώστε, στην περίπτωση των δυστοπιών να μην γίνουν πραγματικότητα, και στην περίπτωση των ουτοπιών να επιδιώκουμε αυτόν τον ιδανικό κόσμο που προτείνεται.

Στην περίπτωση του μυθιστορήματός μου, εργάζομαι με την ιδέα του συμβολικού κανιβαλισμού. Τα πεδία στα οποία αυτο-φαγωνόμαστε είναι πολλαπλά και έχουν διαβαθμίσεις: σωματεμπορία, πόλεμος, επισφαλής εργασία, σύγχρονη δουλεία, φτώχεια, έμφυλη βία, είναι ορισμένα παραδείγματα. Όταν μετατρέπεις τον άλλον σε αντικείμενο, όταν του στερείς την προσωπικότητά του, τον εκτοπίζεις από τη θέση του ως άνθρωπο (ως ισότιμο) μπορείς να τον βιάσεις, να τον σκοτώσεις, να τον βλάψεις, να τον αντιμετωπίσεις με διακρίσεις και στερεότυπα. Επειδή δεν κατανοούμε ότι ο άλλος έχει τόσες πολυπλοκότητες όσες και εμείς, ότι επηρεάζεται από μια πραγματικότητα, ένα πλαίσιο, από ευκαιρίες ή την έλλειψή τους.

 Γιούλη Τσακάλου

Ελεύθερος τύπος