Τρίτη 23 Νοεμβρίου 2021

ΒΙΒΛΙΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ-ΚΡΙΤΙΚΕΣ η άποψη της Νατάσας Μουτούση για το βιβλίο «ΥΠΟΤΕΙΝΟΥΣΑ» – ΕΛΙΝΑ ΒΑΡΒΑΡΗΓΟΥ – Εκδόσεις ΠΝΟΗ


"ΥΠΟΤΕΙΝΟΥΣΑ" ΕΛΙΝΑ ΒΑΡΒΑΡΗΓΟΥ

Εκδόσεις Πνοή  

Η "Υποτείνουσα" είναι ένα πολύ ενδιαφέρον βιβλίο στο οποίο η συγγραφέας έχει επιτύχει πολλούς στόχους. Έχει επιτύχει σε μόλις 218 σελίδες να ολοκληρώσει ένα ψυχογράφημα με αρχή, μέση και τέλος όπου το ρεαλιστικό στοιχείο αντικρούεται ομαλά με το μεταφυσικό. Αποδίδει έντεχνα τον ανδρικό χαρακτήρα του κεντρικού ήρωα και αναλύει με σαφήνεια την ανδρική ψυχολογία του. Έχει επιλέξει εύστοχα ένα συμβολικό εξώφυλλο. Ένα κλειστό παράθυρο κλείνει ερμητικά από ένα διαγώνιο ξύλο σχηματίζοντας γεωμετρικά σχήματα, αλλά και κρατώντας επτασφράγιστα μυστικά εντός.

Ο προορισμός προς τρία νησιά του Αιγαίου σε μία απρόσκοπτη προσπάθεια εύρεσης της Αθηνάς, στην ουσία του αγνώστου, με τις αναμενόμενες εμπειρίες, παραπέμπει στο ταξίδι προς την Ιθάκη του Καβάφη. Οι όμορφες εικόνες του τοπίου της Σαντορίνης, της Ανάφης και της Δονούσας, των νησιών που δεν έχουν επιλεχθεί τυχαία, περιγράφονται γλαφυρότατα δίνοντας μία ευχάριστη νότα. Ήχοι και αρώματα ενεργοποιούν μία χαρούμενη ατμόσφαιρα.

Ο Άρης Αναγνώστου είναι ένας καταξιωμένος συγγραφέας. Μετά την ξαφνική, χωρίς λογική εξήγηση, εξαφάνιση της φίλης του Αθηνάς πριν ένα χρόνο, ζει εγκλωβισμένος στο "γιατί" και καταπιέζεται ψυχολογικά. Αδυνατεί να ανταπεξέλθει στις υποχρεώσεις του, στερείται της έμπνευσης για συγγραφή του νέου βιβλίου του και βυθίζεται στο απόλυτο αδιέξοδο. Απέχει πολύ να διαγνωστεί κάποιος με ψυχοπάθεια;

Ένα λαστιχάκι από τα μαλλιά της φίλης του είναι το μοναδικό που άφησε η Αθηνά. Αυτό μαζί με το σουγιαδάκι     του είναι τα δύο μικρά αντικείμενα που δεν αποχωρίζεται ποτέ ο Άρης. Γιατί καταφεύγει στον αυτοτραυματισμό του με το σουγιαδάκι του; Αποκτά δύναμη στις δύσκολες στιγμές και παίρνει "αέρα" για να συνεχίσει; Το ταξίδι προς αναζήτηση της φίλης του είναι ταξίδι αναζήτησης του εαυτού του, του βαθύτερου "εγώ" του; Αναζήτησης οικογενειακών μυστικών πίσω από το κλειστό παράθυρο, ίσως; Θα καταφέρει να απελευθερωθεί από τα δεσμά που τον σφίγγουν και να επιστρέψει στην κανονικότητα;

Η Αμάντα προερχόμενη από την Αφρική, μαγεύεται από το μυστηριακό υφαιστειογενές τοπίο της Σαντορίνης με τις μαύρες παραλίες, αντλεί έμπνευση από την φύση και διαλογίζεται.

"Μπορεί να αναπνέει αργά και βαθιά κάθε μέρα. Έχει πλέον ξεχάσει πως είναι η γρήγορη ανάσα που σου προκαλεί το στρες. Έχει συνάψει ειρήνη με τον εαυτό της και τους γύρω της. Ξέρει επιτέλους να συγχωρεί πραγματικά και ν αγαπάει βαθιά".(σελ.32) Η συνάντησή της με τον Άρη θα καθορίσει την συνέχεια του ταξιδιού της ζωής του.

"Πρέπει να είσαι ανοιχτός στις προκλήσεις και σε όλα τα σημάδια. ...Άσε το σύμπαν να σου μιλήσει…Κάνε ερωτήσεις στον εαυτό σου. Μην στέκεσαι στην επιφάνεια, ψάξε βαθιά μέσα σου και δώσε απαντήσεις με ειλικρίνεια".(σελ.50)

Και σε άλλο σημείο : "Αν θέλεις ν απελευθερωθείς και να εξελιχθείς, θα πρέπει να βρεις τη δύναμη να συγχωρέσεις.  Μόνο μέσα από τη συγχώρεση και την αγάπη ανοίγει ο δρόμος προς την ανύψωση του εαυτού σου και προς την εξέλιξή του".(σελ.63)

Στην Ανάφη,  ο Άρης συναντά και συνδέεται φιλικά με τον γιατρό,  τον Μάρκο. Αφοσιωμένος επιστήμονας και καλοσυνάτος άνθρωπος, ο Μάρκος,  άφησε την καταπιεστική και πολύβουη ζωή της πόλης αποφασισμένος να προσφέρει απλόχερα τις υπηρεσίες του στους κατοίκους του μικρού νησιού. Δίνει μαθήματα ζωής. 

                                                                     φωτο Νατάσα Μουτούση

 

"Υπάρχει μία περίοδος που κάνουμε μία μετάβαση στη ζωή μας.  Η περίοδος αυτή χαρακτηρίζεται από το απόλυτο κενό.  Απόλαυσέ το. Είναι υπέροχο και σπάνιο.  Αποδέξου το και μην προσπαθήσεις να το γεμίσεις βιαστικά.  Θα γεμίσει όταν έλθει η ώρα του και θα σε μεταφέρει στο επόμενο στάδιο της ζωής σου".(σελ.91)

Η συνάντησή του,  στη Δονούσα, με το ζεύγος του Μάξιμου και της Τζεην από την Αγγλία, θα συμπληρώσει το κοινωνικό του κενό, θα σηματοδοτήσει την πνευματική του ανέλιξη και θα διαμορφώσει την μελλοντική του πορεία. Πως όμως σχηματίζεται το ορθογώνιο τρίγωνο και πως μπορεί να το κλείσει η υποτείνουσα;

Η αφήγηση είναι άμεση, κυρίως πρωτοπρόσωπη,  με μόνο μερικά σημεία τριτοπρόσωπης αφήγησης. Οι διάλογοι λίγοι αλλά ουσιαστικοί. Τέλος, με μία γλώσσα στρωτή, απολαυστικά απλή και μία γραφή ευανάγνωστη, η Ελίνα Βαρβαρήγου μας προσφέρει ένα υπέροχο λογοτεχνικό ανάγνωσμα.

Νατάσα Μουτούση

ΒΙΒΛΙΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ-ΚΡΙΤΙΚΕΣ

Περισσότερα για το βιβλίο εδώ

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου