ΒΙΒΛΙΟ - ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ - ΚΡΙΤΙΚΕΣ

Φίλες, φίλοι,

Σας καλωσορίζουμε στο blog της ομάδας ΒΙΒΛΙΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ-ΚΡΙΤΙΚΕΣ! Για πόσο μπορούμε να περιπλανηθούμε στον κόσμο του στοχασμού και της συνείδησης; Μέχρι πού αποδεχόμαστε το ελεύθερο πέταγμα της σκέψης; Κι όταν γυρίσουμε στο παρόν, στη λογική, στο «πρέπει», δεν θα πούμε ότι ήταν όνειρο, παράκρουση ή μέθη; Αυτό το ταξίδι της σκέψης στη μέθη και στο όνειρο ευελπιστεί να χαρίσει αυτή η ομάδα στον κάθε αναγνώστη. Να του δώσει φτερά για να ξεκινήσει το μαγικό σεργιάνι του σε έναν κόσμο απόλυτα αληθινό αλλά και τόσο ανεξερεύνητο, στον χώρο του βιβλίου που τόσο αγαπάμε. Και μαζί, να το στηρίξουμε με αγάπη, ήθος, ευγενικές προθέσεις, σκέψεις και πράξεις!

Γιούλη Τσακάλου

Τρίτη 10 Ιουλίου 2018

Γράφει η Γιούλη Τσακάλου (ΒΙΒΛΙΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ-ΚΡΙΤΙΚΕΣ) για το βιβλίο "ΙΟΥΔΑΣ -ΑΜΟΣ ΟΖ" Εκδόσεις Καστανιώτη!




ΦΩΤΟ: Γιούλη Τσακάλου..


ΔΗΛΏΝΩ ΜΑΓΕΜΕΝΗ!!
  Εκδόσεις Καστανιώτη

Αυτό το έργο μου θυμίζει γιατί αγαπώ τη λογοτεχνία: ο Oz είναι σε θέση να στρώσει περίπλοκα κίνητρα στην ιστορία και να πάρει μια μαχαιριά στην προσπάθειά του να εξηγήσει τι είναι ο άνθρωπος και τι πρέπει να περιμένουμε από αυτον..

Το χιούμορ -και η προσωπική προσωπική πλευρά μεταξύ των χαρακτήρων- ήταν μια μεγάλη ισορροπία κατά την εξερεύνηση της εβραϊκο-χριστιανικής φιλοσοφίας - σκέψεις - πεποιθήσεις - διγλωσσία - και συζητήσεις..

Τα δύο ερωτήματα που ξεχωρίζουν περισσότερο από αυτό το μυθιστόρημα είναι:
...... ήταν το κράτος του Ισραήλ - το 1948 ως εβραϊκό κράτος - ένα λάθος;


...... Και στο τέλος ... ποιος ήταν ο προδότης; 


Ίσως ο Ιούδας δεν ήταν προδότης. Ίσως, αν και λανθασμένα, ήταν ο πρώτος χριστιανός. Χωρίς τον Ιούδα, ο Ιησούς δεν θα πέθανε για τις αμαρτίες μας. Ίσως ο Ιούδας δεν ήταν προδότης αλλά χρησιμοποιήθηκε από το Θεό ως μέσο αλλαγής. 

Οι τρεις κύριοι χαρακτήρες - Shmuel Ash, Atalia Abrahanel, Gershom Wald και 4ος χαρακτήρας φάντασμα - Σέλιτιλ Αμπραβανέλ ....... είτε νέοι και δεσμευμένοι, αισθητικοί και μυστηριώδεις, παλιότεροι, διακριτικοί και ειλικρινείς, ήρωες ή κακοποιοί, κάθε ένας από τους χαρακτήρες - καθώς τον γνωρίζουμε αργά, φτάνουμε να μάθουμε τον δικό του αγώνα με τη βία για την ένωση με το Ισραήλ. 

Ο Ιούδας και ο πατέρας, ο Ιησούς και ο σύζυγος, το κράτος του Ισραήλ και οι Άραβες, η ζωή και ο θάνατος, η ΜΝΗΜΗ και η ΛΗΘΗ, και όλα όσα μένουν στο χρόνο, πίσω και έχουν την μορφή του θύτη και του θύματος, έστω κι αν τα πράγματα δεν ήταν ακριβώς έτσι...
Η συγγραφή και η αφήγηση είναι και τα δύο εξίσου υπέροχα - πληροφοριακά-περίπλοκα και προκαλούν σκέψη. 

Αν και το μυθιστόρημα δεν είναι δύσκολο να διαβαστεί, οι ιδέες προκαλούν τους αναγνώστες και μπορεί να απαιτούν μια δεύτερη ή τρίτη ματιά να δέσουν τα νήματα μαζί. Αυτό είναι σπουδαίο πράγμα. Ο Oz θα πρέπει να είναι περήφανος για τον εαυτό του και μεις να είμαστε ευγνώμονες γι αυτο το καταπληκτικό εργο...

Οζ, είσαι λογοτέχνης!!



Απόσπασμα

"Το γεγονός είναι ότι όλη η δύναμη στον κόσμο δεν μπορεί να μεταμορφώσει κάποιον που σας μισεί σε κάποιον που σας αρέσει. Μπορεί να μετατρέψει έναν εχθρό σε έναν σκλάβο, αλλά όχι σε έναν φίλο. Όλη η δύναμη στον κόσμο δεν μπορεί να μετατρέψει έναν φανατικό σε έναν φωτισμένο άνθρωπο. Όλη η δύναμη στον κόσμο δεν μπορεί να μετασχηματίσει κάποιον που διψάει για εκδίκηση σε έναν εραστή ".


Γιούλη Τσακάλου 
ΒΙΒΛΙΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ-ΚΡΙΤΙΚΕΣ





Ο Άμος Όζ 

Γεννήθηκε στην Ιερουσαλήμ, στη συνοικία Κερέμ Αβραάμ, το 1939, ως Άμος Κλάουσνερ. Γιος Πολωνοεβραίων μεταναστών χάνει την μητέρα του στα δώδεκα του χρόνια, απώλεια που τον σημαδεύει, φεύγει από το σπίτι του στα δεκαπέντε για να πάει να ζήσει σε κιμπούτς, αυτά τα υποδείγματα σοσιαλιστικής κοινοβιακής οργάνωσης, συγκεκριμένα στο κιμπούτς Χούλντα, όπου θα παραμείνει έως τα 47 του χρόνια, δηλαδή το 1986, με εξαίρεση τα χρόνια των σπουδών του –φιλοσοφία και λογοτεχνία-στο Πανεπιστήμιο της Ιερουσαλήμ.
Στο κιμπούτς θα αλλάξει και το επίθετό του σε Όζ που στα εβραϊκά σημαίνει δύναμη. Θα πάρει μέρος στον Πόλεμο των Έξι Ημερών, το 1967 καθώς και σ’ εκείνον του Γιομ Κιπούρ, το 1973. 

Αρχίζει να γράφει διηγήματα από πολύ νέος αλλά το πρώτο του μυθιστόρημα Ο Μιχαέλ μου εκδίδεται το 1968. Ο Όζ δεν θα μείνει καθόλου αδιάφορος απέναντι στο παλαιστινιακό ζήτημα και στις ισραηλινο-παλαιστινιακές συγκρούσεις που το ακολουθούν.
Ενταγμένος για πολλά χρόνια στο φιλειρηνικό ισραηλινό κίνημα, είναι από τις πρώτες συνειδητές φωνές που υποστήριξαν και συνεχίζουν να υποστηρίζουν την ανάγκη ύπαρξης δύο ανεξάρτητων κρατών στην περιοχή, που θα ζουν ειρηνικά το ένα, γειτονεύοντας με το άλλο. 

Το φιλελεύθερο, ανοιχτό και ακάθιστο πνεύμα του Ισραηλινού συγγραφέα δεν είναι λίγες οι φορές που προκάλεσε την αντίδραση του παραδοσιακού και συντηρητικού ισραηλινού ακροατηρίου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου