ΒΙΒΛΙΟ - ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ - ΚΡΙΤΙΚΕΣ

Φίλες, φίλοι,

Σας καλωσορίζουμε στο blog της ομάδας ΒΙΒΛΙΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ-ΚΡΙΤΙΚΕΣ! Για πόσο μπορούμε να περιπλανηθούμε στον κόσμο του στοχασμού και της συνείδησης; Μέχρι πού αποδεχόμαστε το ελεύθερο πέταγμα της σκέψης; Κι όταν γυρίσουμε στο παρόν, στη λογική, στο «πρέπει», δεν θα πούμε ότι ήταν όνειρο, παράκρουση ή μέθη; Αυτό το ταξίδι της σκέψης στη μέθη και στο όνειρο ευελπιστεί να χαρίσει αυτή η ομάδα στον κάθε αναγνώστη. Να του δώσει φτερά για να ξεκινήσει το μαγικό σεργιάνι του σε έναν κόσμο απόλυτα αληθινό αλλά και τόσο ανεξερεύνητο, στον χώρο του βιβλίου που τόσο αγαπάμε. Και μαζί, να το στηρίξουμε με αγάπη, ήθος, ευγενικές προθέσεις, σκέψεις και πράξεις!

Γιούλη Τσακάλου

Πέμπτη 23 Σεπτεμβρίου 2021

ΒΙΒΛΙΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ-ΚΡΙΤΙΚΕΣ η άποψη της Αναστασίας Δημακοπούλου για το βιβλίο "Η πλεξούδα" - ΛΕΤΙΣΙΑ ΚΟΛΟΜΠΑΝΙ - Εκδόσεις Πατάκη


Η πλεξούδα ΛΕΤΙΣΙΑ ΚΟΛΟΜΠΑΝΙ

Η πλεξούδα της ΛΕΤΙΣΙΑ ΚΟΛΟΜΠΑΝΙ είναι ένα πανέμορφο βιβλίο, ύμνος στην εσωτερική δύναμη κάθε γυναίκας στον πλανήτη, ανεξαρτήτως κάστας, ηλικίας, χρώματος ή εθνικότητας. H δύναμη αυτή μετουσιώνεται σε πίστη, ελπίδα, γενναιότητα, γίνεται η φωνή τους, ένας άλυτος δεσμός, σαν ένα μεγάλο δίχτυ από ψυχές, σα μία πλεξούδα μαλλιών που τις δένει μεταξύ τους σε μια κοινή μοίρα.

 Στην πλεξούδα διασταυρώνονται οι ιστορίες και η μοίρα τριών γυναικών που, δεν θα συναντηθούν ποτέ. Κατά ένα παράξενο τρόπο, χωρίς οι ίδιες να το γνωρίζουν, οι ζωές τους είναι πλεγμένες μ΄ ένα στιλπνό νήμα, που τις παροτρύνει να ξεδιπλώσουν την εσωτερική τους δύναμη, προκειμένου να διεκδικήσουν τα πιστεύω τους και να εξασφαλίσουν μία καλύτερη ποιότητα ζωής για τις ίδιες και για την οικογένειά τους.

Η πρώτη γυναίκα είναι η Ινδή Σμίτα, η οποία ανήκει στην κάστα των «Ντάλιτ» , των «Ανέγγιχτων». Είναι το κατώτερο σκαλοπάτι της Ινδικής κοινωνίας. Η ίδια και η οικογένειά της, ζει σε άθλιες συνθήκες διαβίωσης, καθώς και η δουλειά της στ΄ αποχωρητήρια θεωρείται ελεεινή. Το είδος της κάστας τους, «θεωρείται πολύ μιασμένο για να έρχεται σε επαφή με άλλα είδη, ένα ελεεινό απόβλητο που οι άλλοι φροντίζουν να κρατάνε σε απόσταση, χώρια, όπως την ήρα από το στάρι» . «Όποιος γεννήθηκε για να καθαρίζει καμπινέδες, αυτό θα κάνει μέχρι να πεθάνει. Είναι μια κληρονομιά, ένας κύκλος απ΄ όπου κανείς δε μπορεί να βγει. Ένα κάρμα» Ωστόσο, η ίδια παλεύει με νύχια και με δόντια, ορθώνει ανάστημα απέναντι σ΄ αυτούς που την θεωρούν απόβλητο της κοινωνίας, υποχείριό τους, αφουγκράζεται την εσωτερική φωνή, που την παροτρύνει να ξεφύγει από την μοίρα της. Είναι μία γυναίκα δυνατή, με θέληση και όνειρα για την μικρή της κόρη. Η βαθιά επιθυμία της να ξεφύγουν από την κάστα τους, την οδηγεί σε μία απόφαση παράτολμη, που οποιοδήποτε λάθος θα έχει μοιραίες συνέπειες. Εντούτοις η Σμίτα είναι αποφασισμένη και κρατώντας σφιχτά το χέρι της μικρής και τρομαγμένης -από την ριψοκίνδυνη απόφαση της μητέρας της- Λαλίτα, θέτει σ΄ εφαρμογή ένα παράλογα, τολμηρό σχέδιο.

Αναρωτιόμαστε, καθώς βυθιζόμαστε στις σελίδες του βιβλίου για την έκβαση αυτής της απόφασης. Και όμως, το μήνυμα που περνάει η γενναία αυτή πράξη δεν είναι τόσο η επιτυχής κατάληξη, όσο η ισχυρή θέληση αυτής της γυναίκας να εναντιωθεί στο πεπρωμένο, να διεκδικήσει την ελευθερία της, ν΄ ανοίξει παράθυρα, ώστε η φωνή της να ενωθεί με την φωνή των γυναικών του κόσμου, να δώσουν την μάχη τους, ακόμη και ενάντια στο αναπάντεχο και ακατόρθωτο.

Η δεύτερη γυναίκα είναι η Τζούλια από το Παλέρμο της Σικελίας. Η μικρή βιοτεχνία επεξεργασίας μαλλιών, που διατηρεί ο πατέρας της, βρίσκεται στα πρόθυρα χρεοκοπίας. Όταν μετά από ένα ατύχημα, ο πατέρας της πέφτει σε κώμα, η ίδια νιώθει ότι βρίσκεται μπροστά σ΄ ένα αδιέξοδο, χωρίς προοπτική και μέλλον. Παρόλες τις αναποδιές, είναι αποφασισμένη να παλέψει, ν΄ αλλάξει τις νέες συνθήκες και να φέρει έναν αέρα εκσυγχρονισμού στην οικογενειακή επιχείρηση, κόντρα σε στερεότυπα και προκαταλήψεις.

Η τρίτη κοπέλα η Σάρα, είναι μία επιτυχημένη δικηγόρος από το Μόντρεαλ του Καναδά. Εργαζόμενη μητέρα με την αποκλειστική κηδεμονία τριών παιδιών, από δύο διαφορετικούς γάμους, είναι υψηλόβαθμο στέλεχος μεγάλης δικηγορικής εταιρείας. Έχοντας μοχθήσει για την ανέλιξή της και στερηθεί μητρότητα, παρουσία σε σχολικές γιορτές και εκδρομές, ουσιαστική επαφή με τα παιδιά της, επιδίδεται σ΄ έναν καθημερινό αγώνα για την επαγγελματική αναγνωρισιμότητα και καταξίωση. Ανήκει στην κατηγορία εκείνων των εργαζόμενων γυναικών, που η κοινωνία προστάζει «να είναι καλές σε οτιδήποτε κάνουν», ν΄ανταποκρίνονται μ΄επιτυχία σε πολλαπλούς ρόλους. Ένας ρόλος πολύ καλά μαθημένος από την Σάρα, που αποκλείει αυτοσχεδιασμούς και βεβιασμένες κινήσεις.

Με την ετικέτα της καταξιωμένης εργαζόμενης γυναίκας-μητέρας, είναι ίσως η μοναδική που καταφέρνει να προσπελάσει το τείχος της ανδροκρατούμενης ιεραρχίας και να εισέλθει δυναμικά στο χώρο, παροπλισμένη με όνειρα και φιλοδοξία ν΄ ανέλθει στην κορυφή. Μολαταύτα, αισθάνεται να χάνει την γη κάτω από τα πόδια της, όταν ένα σοβαρό πρόβλημα υγείας, αλλάζει ριζικά τα μελλοντικά της πλάνα. Ο κόσμος της κλυδωνίζεται, αλλάζει άρδην ο τρόπος συμπεριφοράς των συναδέλφων της στον εργασιακό χώρο, όταν η μάσκα πέφτει, οι υποψίες ότι η υγεία της πλήττεται σοβαρά επιβεβαιώνονται και η Σάρα, ενώ βρίσκεται στα πρόθυρα της σωματικής και ψυχικής κατάρρευσης και η τελευταία προσπάθειά της να σώσει τα προσχήματα αποδεικνύεται μάταιη, έρχεται αντιμέτωπη με τον κοινωνικό αποκλεισμό του εργασιακού περιβάλλοντός της. 

 


 

Τρείς σύγχρονες γυναίκες, με διαφορετικούς πολιτισμούς και θρησκείες, καλούνται να παλέψουν ενάντια στην μοίρα τους, στην ταπείνωση και στον εξευτελισμό της ανθρώπινης υπόστασης, να γίνουν βράχος αγέρωχος απέναντι σε προκαταλήψεις και κοινωνικά στερεότυπα, απροσπέλαστα και καλά ριζωμένα ήθη, που τις καταστούν υποχείρια και φιμώνουν τα όνειρά τους. Καλούνται να βγουν από το περιθώριο και να ορθώσουν ανάστημα, να βελτιώσουν την ποιότητα της καθημερινότητας και να διεκδικήσουν την ζωή τους, με προσωπικό κόστος και θυσίες!

Η απλότητα της γραφής της Λετίσια Κολομπανί, η αντικειμενικότητα που διέπει την τριτοπρόσωπη αφήγησή της, παρακινεί τον αναγνώστη να σταθεί δίπλα στους ήρωές της, συμπάσχοντας και κατανοώντας τις δοκιμασίες στις οποίες υποβάλλονται, να διεισδύσει στο μυαλό τους, να γίνουν οι ήρωες, «ο δικός τους άνθρωπος».

Ο χάρτινος κόσμος της συγγραφέας ζωντανεύει και απευθύνεται σε κάθε γυναίκα που αγωνίζεται για τα δικαιώματά της. Τα μικρά και συνοπτικά κεφάλαια, απαλλαγμένα από αερολογίες καταστούν μία ξεκούραστη ανάγνωση και ροή, ενώ παράλληλα κρατούν τον αναγνώστη έως το τέλος και δεν τον αφήνουν ασυγκίνητο, καθώς οι ιστορίες των γυναικών και οι προκλήσεις που έχουν να αντιμετωπίσουν, πλέκονται με την δύναμη της θέλησης σε ένα εργόχειρο, μία πλεξούδα, που αποδεικνύει ότι η ζωή είναι απρόβλεπτη, παίζει παράξενα παιχνίδια και ότι γίνονται και θαύματα ακόμη, εάν πιστέψεις στον εαυτό σου και αν πραγματικά το θέλεις. Και με τις τελευταίες φράσεις του βιβλίου ….και λέει μέσα της πως ολόκληρο το σύμπαν παλεύει για την θεραπεία της. Σκέφτεται εκείνη τη φράση απ΄ το Ταλμούδ «Εκείνος που σώζει μια ζωή σώζει ολόκληρο τον κόσμο».

Σήμερα, ολόκληρος ο κόσμος σώζει εκείνη, και η Σάρα θέλει να του πει ευχαριστώ…. η συγγραφέας επιβεβαιώνει ότι η ζωή είναι ένας πανίσχυρος κρίκος , ένα αδιάσπαστο νήμα όπου ανταμώνουν οι πίκρες, η δυστυχία, ο φόβος, η απόγνωση των σημερινών γυναικών, όπως η γυναικεία φιγούρα στο εξώφυλλο του βιβλίου, που με τρεις τούφες μαλλιών σχηματίζει μία περίτεχνή πλεξούδα. Και όπως μπλέκονται τα μαλλιά μεταξύ τους, ξανά και ξανά, με τον ίδιο τρόπο μπλέκονται και οι ζωές μας και τότε συνειδητοποιούμε μέσα μας, ότι είμαστε συνοδοιπόροι σ΄ ένα ταξίδι με επιβάτες όλους εμάς, που έχουμε την τόλμη να διεκδικούμε με οποιοδήποτε κόστος!

Αναστασία Δημακοπούλου

ΒΙΒΛΙΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ-ΚΡΙΤΙΚΕΣ

Περισσότερα για το βιβλίο εδώ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου