ΒΙΒΛΙΟ - ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ - ΚΡΙΤΙΚΕΣ

Φίλες, φίλοι,

Σας καλωσορίζουμε στο blog της ομάδας ΒΙΒΛΙΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ-ΚΡΙΤΙΚΕΣ! Για πόσο μπορούμε να περιπλανηθούμε στον κόσμο του στοχασμού και της συνείδησης; Μέχρι πού αποδεχόμαστε το ελεύθερο πέταγμα της σκέψης; Κι όταν γυρίσουμε στο παρόν, στη λογική, στο «πρέπει», δεν θα πούμε ότι ήταν όνειρο, παράκρουση ή μέθη; Αυτό το ταξίδι της σκέψης στη μέθη και στο όνειρο ευελπιστεί να χαρίσει αυτή η ομάδα στον κάθε αναγνώστη. Να του δώσει φτερά για να ξεκινήσει το μαγικό σεργιάνι του σε έναν κόσμο απόλυτα αληθινό αλλά και τόσο ανεξερεύνητο, στον χώρο του βιβλίου που τόσο αγαπάμε. Και μαζί, να το στηρίξουμε με αγάπη, ήθος, ευγενικές προθέσεις, σκέψεις και πράξεις!

Γιούλη Τσακάλου

Κυριακή 31 Οκτωβρίου 2021

ΒΙΒΛΙΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ-ΚΡΙΤΙΚΕΣ η άποψη του Αλέξανδρου Δαμουλιάνου για το βιβλίο «η μπουγάδα» – Μάρω Κερασιώτη– Εκδόσεις Εναστρον


ΜΑΡΩ ΚΕΡΑΣΙΩΤΗ «Η ΜΠΟΥΓΑΔΑ» 

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΕΝΑΣΤΡΟΝ

 

          «Την πρώτη φορά που κατέβηκε η μικρή στο πλυσταριό, κάθησε αμίλητη στο πρεβάζι του παράθυρου με μια κού­κλα κολλημένη στο στήθος της, και παράσταινε ότι κοίτα­γε προς τα όξω».

          Απλές ιστορίες με γραφή που τις «ακτινογραφεί», τις αποσυνθέτει και τις ανασυνθέτει, με λίγα λόγια πειραματίζεται μαζί τους. Και το πείραμα αυτό της γραφής  με τις ιστορίες που τίκτει γίνεται μονάχα με χιλιάδες «αν».

          Αυτό θα μπορούσε να είναι μόνο ένα επίγραμμα, το οποίο γεννά ακόμα περισσότερα επιγράμματα, που θα συνοδεύει τη σκέψη σου όταν θα διαβάσεις τη λέξη «ΤΕΛΟΣ» στο μυθιστόρημα της κυρίας Μάρως Κερασιώτη «Η μπουγάδα» από τις Εκδόσεις Έναστρον.

          Το κείμενο πλημμυρίζει από μια συγκίνηση που προκαλείται από τον τρόπο αφήγησης της ηρωίδας· και τα απόνερα της σε πνίγουν σε μια πραγματικότητα η οποία θα μπορούσε να είναι και δική σου. Δηλαδή η κυρία Κερασιώτη πλάθει μια πραγματικότητα όπου ο αναγνώστης την διεκδικεί ασυναίσθητα ως «κτήμα» του, ακόμα και με τις οποίες κακουχίες ή βάσανα. Γιατί το κλειδί της πόρτας που σε χωρίζει από μια ιστορία που διαβάζεις είναι να γίνεσαι χαραχτήρας του βιβλίου και να αφήνεις τη ζωή σου στις αδυσώπητες και τρυφερές ορέξεις του συγγραφέα.

          Η οπτικοποίηση των λέξεων αποτελεί ένα σπάνιο κατόρθωμα στη λογοτεχνία. Επομένως σ’ αυτό το βιβλίο έχουμε, θα ‘λεγα, μια «3D αφήγηση». Νιώθεις, ακούς και μυρίζεις το παραμικρό.

          Η γλώσσα αναβλύζει από την ψυχή σου την αίσθηση ότι είσαι αυτό που διαβάζεις.

Το βίωμά σου συναντιέται με το βίωμα της ηρωίδας και τότε την βλέπεις να σου λέει για λάθη που όσο κι αν τα πλένεις δεν γίνονται σωστά.

Άλλος κόσμος, άλλοι άνθρωποι, άλλες ζωές. Αυτό πρέπει να μας δίνει η λογοτεχνία.

Συγχαρητήρια και καλοτάξιδο κυρία Μάρω Κερασιώτη.

 


 

ΠΕΡΙΛΗΨΗ

«Εκείνα τα πρώτα χρόνια μετά τον πόλεμο, είχαμε όλοι μια αισιοδοξία. Γιατί με την Κατοχή και τον Εμφύλιο τα ’χαμε δει όλα. Εννοώ όλα τα φριχτά, τα φοβερά και τ’ ανάποδα. Είχαμε δει ανθρώπους, χειρότερα κι από ζώα, να ψοφάνε από την πείνα. Χαφιέδες να κάνουνε λεφτά και να γίνονται από λίγδες αφεντικά. Αδερφούς να σκοτώνονται μεταξύ τους. Τους Φρίτσιδες να φεύγουνε σα δαρμένοι σκύλοι. Και τελευταίο και καλύτερο τους Συμμάχους να κάνουνε κουμάντο στην Ελλάδα. Σ’ εμάς που δεν είμαστε αριστοκράτες για να φοβόμαστε τον ξεπεσμό, «πατριώτες» για να μας τιμήσει η δόλια πατρίδα, αριστεροί να μας στείλουνε διακοπές στα ξερονήσια, πλούσιοι να μας υπολογίσουνε αλλά ούτε και «μορφωμένοι για να φιλοσοφήσουμε» έφτανε κάτι μικρό όπως ένα φράγκο στην τσέπη κι ένα γεμάτο στομάχι για να φαίνονται όλα ρόδινα. Είχαμε μάθει από τη μάνα μας να τη βγάζουμε αόρατοι, να λουφάζουμε μέχρι να περάσει η μπόρα και μετά, με το σπίτι μας στην πλάτη, να σερνόμαστε σαν τα σαλιγκάρια μέχρι εκεί που έφτανε το σάλιο μας. Όμως οι καταστάσεις γινήκανε πιο μεγάλες απ’ τα κότσια μας κι αν εμείς –από σκέτη τύχη- την είχαμε βγάλει καθαρή, τώρα τα πράγματα φαινόσαντε να ’χουν αλλάξει».

Η Αλεξάντρα, πλύστρα μιας ολόκληρης γειτονιάς στη Μεταπολεμική Αθήνα που αλλάζει πρόσωπο, χτίζει τη ζωή της παίρνοντας υλικά από κάθε μέρα που τη βρίσκει ζωντανή.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Η Μάρω Κερασιώτη γεννήθηκε και ζει στην Αθήνα. Γνωστή και καταξιωμένη στο χώρο της γλυπτικής Κεραμικής με διεθνή καριέρα, πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις, διακρίσεις και βραβεία στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Δίδαξε εθελοντικά Κεραμική σε αναμορφωτήρια και φυλακές για δεκαεννιά χρόνια, ενώ έργα της βρίσκονται σε συλλογές και μουσεία σε όλο τον κόσμο. Στα γράμματα εμφανίστηκε το 1980 με την ποιητική συλλογή “Ρευστός Καθρέφτης” κι από τότε δεν έπαψε να γράφει. Συνεργάζεται με ελληνικά και διεθνή περιοδικά, δημοσιεύοντας διηγήματα και άρθρα σχετικά με την ελληνική Κεραμική και πραγματοποιεί  διαλέξεις σε Πανεπιστήμια του εξωτερικού με θέμα τόσο το αντικείμενο της εργασίας της όσο και την εμπειρία που απέκτησε δουλεύοντας με τους κρατούμενους. “η μπουγάδα” είναι το τέταρτο μυθιστόρημά της.

Άλλα έργα της: “Ρευστός καθρέφτης” ποιήματα, Ιδιωτική έκδοση, Αθήνα 1980,“Κηδεία Πολυτελείας” ποιήματα, εκδόσεις Δόμος, Αθήνα 1981, “Διαπιστώσεις” ποιήματα, εκδόσεις Τομές, Αθήνα 1982, “Για ανθρώπινες φωνές και τρομπέτα” μυθιστόρημα, εκδόσεις Κέδρος, Αθήνα 1983,  “Μενεξέδες και γαζίες” μυθιστόρημα, εκδόσεις Ψυχογιός 2008,  “Η μικρά νήσος” μυθιστόρημα, εκδόσεις Ψυχογιός 2010.

Επικοινωνία με τη συγγραφέα στο: marmarok@otenet.gr

Αλέξανδρος Δαμουλιάνος

ΒΙΒΛΙΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ-ΚΡΙΤΙΚΕΣ

Περισσότερα για το βιβλίο εδώ

 

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου