ΒΙΒΛΙΟ - ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ - ΚΡΙΤΙΚΕΣ

Φίλες, φίλοι,

Σας καλωσορίζουμε στο blog της ομάδας ΒΙΒΛΙΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ-ΚΡΙΤΙΚΕΣ! Για πόσο μπορούμε να περιπλανηθούμε στον κόσμο του στοχασμού και της συνείδησης; Μέχρι πού αποδεχόμαστε το ελεύθερο πέταγμα της σκέψης; Κι όταν γυρίσουμε στο παρόν, στη λογική, στο «πρέπει», δεν θα πούμε ότι ήταν όνειρο, παράκρουση ή μέθη; Αυτό το ταξίδι της σκέψης στη μέθη και στο όνειρο ευελπιστεί να χαρίσει αυτή η ομάδα στον κάθε αναγνώστη. Να του δώσει φτερά για να ξεκινήσει το μαγικό σεργιάνι του σε έναν κόσμο απόλυτα αληθινό αλλά και τόσο ανεξερεύνητο, στον χώρο του βιβλίου που τόσο αγαπάμε. Και μαζί, να το στηρίξουμε με αγάπη, ήθος, ευγενικές προθέσεις, σκέψεις και πράξεις!

Γιούλη Τσακάλου

Τρίτη 8 Φεβρουαρίου 2022

Γράφει η Γιούλη Τσακάλου - Ελεύθερος Τύπος για το βιβλίο «ΓΥΝΑΙΚΕΙΑ ΥΠΟΘΕΣΗ» Λένα Μαντά - Κλαίρη Θεοδώρου - Εκδόσεις Ψυχογιός


ΒΙΒΛΙΟΚΡΙΤΙΚΗ – ΓΙΟΥΛΗ ΤΣΑΚΑΛΟΥ

ΒΙΒΛΙΟ: ΓΥΝΑΙΚΕΙΑ ΥΠΟΘΕΣΗ

ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ: ΛΕΝΑ ΜΑΝΤΑ – ΚΛΑΙΡΗ ΘΕΟΔΩΡΟΥ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ  ΨΥΧΟΓΙΟΣ

 



Τίτλος: Όταν το έγκλημα και η εξιχνίασή του γίνεται γυναικεία υπόθεση!

Ο προσφορότερος τρόπος για να γνωρίσει κάποιος τη βαθύτερη ουσία μιας πόλης ή μιας κοινωνίας είναι η προσφυγή στη λογοτεχνία και ειδικότερα την αστυνομική.

Δυο γυναίκες συγγραφείς, με η ηρωίδες επίσης  δύο γυναίκες στο βιβλίο τους αναζητούν τον ένοχο ή μήπως τους ενόχους;Oι  συγγραφείς ΛΕΝΑ ΜΑΝΤΑ και ΚΛΑΙΡΗ ΘΕΟΔΩΡΟΥ, στο νέο τους μυθιστόρημα «ΓΥΝΑΙΚΕΊΑ ΥΠΌΘΕΣΗ» ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΨΥΧΟΓΙΟΣ περιγράφουν και σχολιάζουν την κοινωνία του καιρού τους, έχοντας πλάσει ζωντανούς ανθρώπινους χαρακτήρες, ως αποτέλεσμα της προσεκτικής παρατήρησης των προσώπων και των ηρώων τους, ένα αστυνομικό μυθιστόρημα εμπνευσμένο από την πρόσφατη επικαιρότητα δημιουργώντας μέσα από τις περιγραφές τους,  έντονες σκέψεις και παραστατικές εικόνες, κάποιες φορές όχι ευχάριστες.

Το έργο διαφέρει αρκετά από ένα κλασσικό αστυνομικό μυθιστόρημα, άλλωστε ο τίτλος και μόνο σε προδιαθέτει. Πέρα από την επίλυση μιας δύσκολης υπόθεσης, γεγονός που συναντούμε και στις συνήθεις αστυνομικές πλοκές, οι πρωταγωνιστές βρίσκονται αντιμέτωποι με έντονα διλήμματα και φοβίες, ενώ οι γλαφυρές περιγραφές των συγγραφέων που σε πολλά σημεία γίνονται αρκετά αναλυτικές, μετατρέπουν το έργο σε ένα σύγχρονο αστυνομικό, ρίχνουν φως στην κακοποίηση, στην εκμετάλλευση και, κυρίως, στις δολοφονίες γυναικών και στις δομές που τις γεννούν, αναδεικνύουν δηλαδή και καταγγέλλουν τη γυναικοκτονία, όπως την ορίζει από το 1976 ήδη η κοινωνιολόγος Diana Russel.

Πάμε όμως να αναφερθούμε πιο αναλυτικά στο δημιούργημα αυτό των συγγραφέων με αρκετές κοινωνικές προεκτάσεις και με αρκετά επίκαιρο θέμα αναφερόμενο σε  δολοφονίες γυναικών  από τους συντρόφους τους μια και είναι πλέον καθημερινό θέμα στο προσκήνιο στη χώρα μας, όπως και η κακοποίηση των γυναικών επίσης. Η έμφυλη βία και οι γυναικοκτονίες είναι φαινόμενα παγκόσμια και διαχρονικά και συγκροτούν ένα αλληλοτροφοδοτούμενο κύκλωμα με τις πολιτισμικές αναπαραστάσεις τους, μεταξύ των οποίων και οι λογοτεχνικές, με τη λογοτεχνία να νοείται εδώ ως μέσο πολιτισμικής μνήμης. Η αναφορά στις αναπαραστάσεις αυτές δεν λύνει το πρόβλημα. Συνεισφέρει ίσως στην ορατότητα του προβλήματος και συνακόλουθα στη δράση για την αντιμετώπισή του. 

«Είναι υψηλό το τίμημα που καλούνται να πληρώσουν τα φαντάσματα. Κι αυτό ακριβώς είμαι πλέον εγώ. Ένα φάντασμα, ένα στοιχειό. Με τη δική μου θέληση, με τον δικό μου τρόπο. Ένα φάντασμα που κινείται αθόρυβα ανάμεσα στον κόσμο. Κι εκείνοι; Εκείνοι με κοιτάζουν, αλλά δε με βλέπουν. Με ακούνε αλλά δε με αφουγκράζονται. Με συναναστρέφονται, αλλά δε με ξέρουν…»

Ένας κατά συρροήν δολοφόνος σκοτώνει γυναίκες στο παρόν αντιγράφοντας γυναικοκτονίες του παρελθόντος που παρέμειναν ατιμώρητες. Στην άψογα σκηνοθετημένη σκηνή του εγκλήματος, ο δολοφόνος αφήνει «δωράκια» για την αστυνομία: έξτρα στοιχεία, με τα οποία μπορούν να συλληφθούν πλέον οι ένοχοι του παρελθόντος. Όλα τα θύματα φορούν ένα κόσμημα πανομοιότυπο με αυτό που έχει η υπαστυνόμος Νόρα Δενδρινού πάντα στον λαιμό της: ένα καλλιγραφικό κεφαλαίο «Ν» κλεισμένο σ’ ένα σπιτάκι. Η πρό(σ)κληση του δολοφόνου προς εκείνη είναι σαφής. Το παιχνίδι αρχίζει. Μαζί της, ο υπαστυνόμος Νικόλας Παναγιωτίδης και η ιδιωτική ερευνήτρια Ελπινίκη Ντόκα. Οι τρεις τους εγκλωβισμένοι σε μια αρένα θανάτου.

Η Νόρα με τον Νικόλα θα ζητήσουν τη βοήθεια της Ελπινίκης Ντόκα, μίας ιδιωτικής ερευνήτριας με την οποία είχαν συνεργαστεί και στο παρελθόν. Οι τρεις τους θα συγκροτήσουν μία ομάδα και από κοινού θα προσπαθήσουν να ρίξουν φως στις  δολοφονίες.

 


Μπορεί το παρόν να ξεκλειδώσει το παρελθόν;
Μπορεί η εκδίκηση να σημάνει δικαίωση;

Διότι κάποιες φορές «το παρελθόν δεν έχει έρθει ακόμη και το μέλλον δεν είναι όπως παλιά…»

Το βέβαιο είναι ότι η διαχρονική βία κατά των γυναικών όχι απλώς δεν υποχωρεί χάρη στην πρόοδο, αλλά αντιθέτως εντείνεται γεγονός που αντικατοπτρίζεται και μέσα στο βιβλίο όπως και στην αληθινή ζωή. Η  ένταση αυτή έχει να κάνει με τις υποκείμενες κοινωνικο-πολιτικές δομές, αλλά και συνδέεται άρρηκτα με την αναπαράσταση και την προβολή της βίας κατά των γυναικών και των νεκρών, κακοποιημένων σωμάτων τους.

Αναφορικά με τους χαρακτήρες του έργου, θα λέγαμε πως είναι αρκετά διαφορετικοί μεταξύ τους. Η βασική ηρωίδα του μυθιστορήματος είναι η Νόρα, μία χήρα  σκληρά εργαζόμενη γυναίκα, που μεγαλώνει μόνη της τον γιο της, ο οποίος εμφανίζει το σύνδρομο Asperger. Παρακολουθούμε την καθημερινότητά τους η οποία είναι  αρκετά δύσκολη. Η ανησυχία, ο φόβος και το άγχος πλημμυρίζουν την πρωταγωνίστρια, η οποία παρά τη δυσκολία της κατάστασης που αντιμετωπίζει, προσπαθεί να παραμείνει λογική, προκειμένου να ανταπεξέλθει στις δύσκολες καταστάσεις και να μεγαλώσει  το παιδί της. Εμφανίζεται ανθρώπινη, με τα φυσιολογικά πάθη που έχουν όλοι οι άνθρωποι, ενώ παρά τη σκληρή φύση της δουλειάς της, προσπαθεί να μην την αφήνει να την επηρεάζει αντιμετωπίζοντας τις δυσκολίες.

Ο αναγνώστης βρίσκεται αντιμέτωπος με μια σύγχρονη μονογονεϊκή οικογένεια, καθώς και τις ποικίλες μορφές και αποχρώσεις της γονεϊκής αγάπης. Επιτέλους άνθρωποι που πρέπει να έχουν  ίσα δικαιώματα και ευκαιρίες στην κοινωνία μας.

Στη συνεργασία των δύο συγγραφέων  φαίνεται να υπάρχει αρκετή χημεία σύμφωνα με την πλοκή και την ροή του βιβλίου, και σίγουρα διαβάζοντάς το θα σας προβληματίσει ανυπομονώντας για την επόμενη περιπέτεια της Νόρας Δενδρινού της Ελπινίκης και των υπόλοιπων ηρώων  που τα είχαν καταφέρει! Γιατί όλες αυτές οι γυναίκες που χάθηκαν αλλά κι εκείνες που δικαιώθηκαν ήταν εντέλει δική τους υπόθεση..

Ηταν ξεκάθαρα μια….  «Γυναικεία υπόθεση»

Γιούλη Τσακάλου

Ελεύθερος Τύπος  5/2/2022

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου