ΒΙΒΛΙΟ - ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ - ΚΡΙΤΙΚΕΣ

Φίλες, φίλοι,

Σας καλωσορίζουμε στο blog της ομάδας ΒΙΒΛΙΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ-ΚΡΙΤΙΚΕΣ! Για πόσο μπορούμε να περιπλανηθούμε στον κόσμο του στοχασμού και της συνείδησης; Μέχρι πού αποδεχόμαστε το ελεύθερο πέταγμα της σκέψης; Κι όταν γυρίσουμε στο παρόν, στη λογική, στο «πρέπει», δεν θα πούμε ότι ήταν όνειρο, παράκρουση ή μέθη; Αυτό το ταξίδι της σκέψης στη μέθη και στο όνειρο ευελπιστεί να χαρίσει αυτή η ομάδα στον κάθε αναγνώστη. Να του δώσει φτερά για να ξεκινήσει το μαγικό σεργιάνι του σε έναν κόσμο απόλυτα αληθινό αλλά και τόσο ανεξερεύνητο, στον χώρο του βιβλίου που τόσο αγαπάμε. Και μαζί, να το στηρίξουμε με αγάπη, ήθος, ευγενικές προθέσεις, σκέψεις και πράξεις!

Γιούλη Τσακάλου

Σάββατο 29 Ιουλίου 2023

Συνέντευξη του συγγραφέα Ανδρεα Μήτσου στη Γιούλη Τσακάλου στον Ελεύθερο Τύπο 29/07/23 για το βιβλίο «Ο καουμπόης του Αλίμου», Εκδόσεις Καστανιώτη


Συνέντευξη Ανδρέα Μήτσου στη Γιούλη Τσακάλου - Ελεύθερος τύπος 29/07/2023

ΒΙΒΛΙΟ «Ο καουμπόης του Αλίμου»

Εκδόσεις Καστανιώτη

 


 

Ο Ανδρέας Μήτσου είναι ένας από τους πιο σημαντικούς λογοτέχνες της εποχής μας. Μια ιδιαίτερη προσωπικότητα  πεζογράφου που πασχίζει να δώσει σώμα – μορφή, σε ό,τι τον ταλανίζει, γιατί καμιά αξία δεν έχει το τι λες, αλλά το πώς το λες. Αυτός, ο ατομικός τρόπος, συγκροτεί και το προσωπικό ύφος του δημιουργού στο νέο του βιβλίο   «Ο καουμπόης του Αλίμου» από της εκδόσεις Καστανιώτη . Ανακαινίζει, αναμοχλεύει, δημιουργεί! Μία πορεία προς εαυτόν.  Μια σχέση υπαρξιακής καταβύθισης σε νερά ποιητικής τρυφερότητας.

 

-Η σχέση σας με την λογοτεχνία τρυφερή και αγαπησιάρικη, ακριβώς ό,τι συμβαίνει στο νέο σας βιβλίο, τη συλλογή διηγημάτων που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Καστανιώτη με τον ευρηματικό τίτλο «Ο καουμπόης του Αλίμου». Θέλετε να μας πείτε την πηγή έμπνευσης και πως προέκυψε;

Υπάρχει πάντα ένα συμβάν, πρόσφατο ή, το συνηθέστερο, επιμελώς κρυμμένο στο απώτατο παρελθόν, που αφυπνίζεται απροσδόκητα. Αυτό επιχειρεί να διευθετήσει η καλλιτεχνική συνείδηση, να το διαχειριστεί. Συγκεκριμένα, δίπλα ακριβώς από το σπίτι μου, άνοιξε ένα μπαρ. Εκατό περίπου άτομα συνωστίζονται νυχθημερόν, όρθιοι πάνω στο πεζοδρόμιο ως τις πρώτες πρωινές ώρες –ο εσωτερικός χώρος δεν είναι ούτε 20 τ.μ.– γελώντας άγρια και κραυγάζοντας, με αποτέλεσμα να κοιμάμαι δύο έως τρεις ώρες, το πολύ, το εικοσιτετράωρο. Σαν βοοειδή ουρλιάζουν ομαδικά, χωρίς καμία ενσυναίσθηση, την ελάχιστη συνείδηση, πως ασκούν κτηνώδη βία, χωρίς κάτι τέτοιο να τους περνά από το νου.

Η ταύτιση των κραυγών τους με τα βοοειδή, από μέρους μου, και η αγχώδης προσπάθειά μου να κατανοήσω το γεγονός και να ανταπεξέλθω, με κατηύθυνε ως το βάθος της μνήμης, στη μακρινή παιδική ηλικία μου, όταν κατοικούσα κοντά στα σφαγεία της πόλης μου, στην Αμφιλοχία. Από εκεί κρατώ αισθήματα συμπάθειας και ενοχής για τα βοοειδή, αφού, καθώς τα σφάζανε οι χασάπηδες, εκείνα βογκούσαν σπαρακτικά πριν ξεψυχήσουν.

         Ατίθαση η φαντασία και η μνήμη, σε παρασύρει όπου αυτή διαλέγει και ένα φαινομενικά άσχετο γεγονός –το μπαρ και οι κραυγές– μπορεί να συντελέσει στη συνάντηση με τον «πρώτο» εαυτό και σε μιαν άλλη ανάγνωση – κατανόηση του κόσμου. Έτσι, ο «Καουμπόης του Αλίμου» συμπονεί τώρα τους βιαστές του, διακρίνει τη δική τους «σφαγή», το θαμμένο πανικό τους.

         Ο συγγραφέας έδωσε μορφή και σώμα, αναμόχλευσε – ανακαίνισε το παρελθόν του, το ανακάλεσε ως αρωγό στο παρόν του. Συνιστά, δηλαδή, η κάθε αφήγηση, μία πορεία προς εαυτόν.

 

-Τα διηγήματα του Ανδρέα Μήτσου είναι διαυγή, σαφή στον υπαινιγμό τους, υπαινικτικά στη σκωπτικότητά τους,  φωτίζουν κάποιο βίωμά σας; Ποια «λήθη του είναι» πιστεύετε πως προστατεύουν;

 

         Ο καλλιτέχνης κατατρύχεται από ενοχή –αναγκαίος όρος της ποιητικής πρόσληψης της πραγματικότητας– είτε γνωρίζει το λόγο, είτε τον αγνοεί. Αυτή την ενοχή επιχειρώ να καταπραΰνω και να καταλαγιάσω. Να αθωώσω τον εαυτό μου και να ενταχθώ πλέον ξανά στην πραγματικότητα. Έτσι εννοώ «τη λήθη του είναι», ως δραπέτευση από τον άγρυπνο και ενοχικό εαυτό και απελευθέρωση.

 

-Στο διήγημα «Η τελευταία ελπίδα» υπάρχει μια μεταστροφή προς την πιθανότητα του θανάτου. Μπορούμε να μετέχουμε όλοι σε αυτή ισόποσα και ισοδύναμα;

 

         Αναφερόμενοι στο θάνατο, απλώς τον εξορκίζουμε. Είναι μια κατάσταση, την οποία δεν γνωρίζουμε, την υποθέτουμε. Και βέβαια, αφορά πάντα στον θάνατο του άλλου. Φοβόμαστε και επιχειρούμε να δώσουμε μορφή και υπόσταση – νόημα στο ενδεχόμενο της ανυπαρξίας μας.  Αλλά ο φόβος έχει βέβαια ατομικό μέτρο, δεν είναι ο ίδιος με κάποιου άλλου.

 

-Πιστεύετε, ότι ο άνθρωπος για να βιώσει μια απλή, ασήμαντη χαρά πρέπει πρώτα να ματώσει, ώστε να επιφέρει σωτήριες και τελεσίδικες λύσεις. Για να γίνει αυτό χρειάζεται η καταλυτική αντιμετώπιση του φόβου για το τέλος;

 

         Ό,τι παίρνουμε, το πληρώνουμε, έτσι ορίζεται η δικαιοσύνη των πραγμάτων. Αλλιώς δεν θα είχε αξία και η αντίστοιχη χαρά που εισπράξαμε, αφού αυτή υποστασιοποιείται μόνο από το ανάλογο τίμημά της, ως η δίκαιη ανταπόδοση, η αποπληρωμή. Ο φόβος, όμως, είναι η πιστοποίηση της ανθρωπιάς και της συνειδητότητάς μας. Όσοι δεν εμπλέκονται στα δίχτυα του φόβου, δεν έχουν να χάσουν τίποτα, γιατί ποτέ δεν είχαν κάτι, γι’ αυτό και δεν φοβούνται. Ο φόβος συστήνει την αυθεντική ύπαρξη, τον ενσυνείδητο και υπεύθυνο άνθρωπο.

 

-Το λογοτεχνικό ύφος σας εισέρχεται με ορμή στην αφήγηση και οριοθετεί το αφηγηματικό πλαίσιο αλλά και την ατμόσφαιρα των κειμένων, δημιουργώντας εικόνες δραματικές. Αυτός περίπου είναι ο σκοπός του βιβλίου; Τι μηνύματα θέλετε να εισπράξει ο αναγνώστης σας;

 

Πασχίζω να δώσω σώμα – μορφή, σε ό,τι με ταλανίζει, γιατί καμιά αξία δεν έχει το τι λες, αλλά το πώς το λες. Αυτός, ο ατομικός τρόπος, συγκροτεί και το προσωπικό ύφος του δημιουργού.

Τώρα, τι θα εισπράξει, κατανοήσει, ο κάθε αναγνώστης, εναπόκειται στη δυνατότητά του να «βλέπει». Ο συγγραφέας, πάντως, δεν δικαιούται να διδάξει. Το μόνο του μέλημα, ο «σκοπός του», να αφουγκραστεί όσα αναταράσσονται εντός του και εξεγείρονται και να τα τακτοποιήσει. Εάν καταφέρει να αιχμαλωτίσει, να αποστάξει, φερ’ ειπείν, τη λύπη του, αυτή η λύπη καθίσταται τότε η ίδια με εκείνη του αναγνώστη του, γιατί κοινός είναι ο ανθρώπινος πόνος και όμοια η γεύση της απώλειας. Πικρή.

 

-Και τέλος, ποια η γνώμη σας για το φοβιστικό ψηφιδωτό με τα «εγκλήματα» πολιτικής ορθότητας που χρεώνουμε στους λογοτέχνες (εν ζωή και μη) που μεγαλώνει το τελευταίο διάστημα με επικίνδυνους ρυθμούς. Συγχρόνως κλασικά βιβλία αποσύρονται κατά δεκάδες από τις δημόσιες βιβλιοθήκες καθώς δεν πληρούν τα σημερινά κριτήρια, εθνικότητες αφαιρούνται από μυθιστορήματα, Συγκροτείται μια νέα Ιερά Εξέταση στο όνομα των καταπιεσμένων;

 

         Δε θέλω να θρηνολογήσω, αλλά μου φαίνεται πως ο φασισμός της πολιτικής ορθότητας, αντικατοπτρίζει τον καινούργιο, υποταγμένο πλέον, κόσμο. Καταφύγιο αντίστασης και άμυνας, πιστεύω, μόνο η παιδεία, έννοια η οποία ύπουλα λοιδορείται.

         Η αντίσταση στον τεχνολογικό Λεβιάθαν και την κρατική εξουσία του, προϋποθέτει το ανατρεπτικό άτομο, κι αυτή αποτιμάται, όχι από την ασυνεί-δητη βίωση –δεν φτάνουν οι προθέσεις και οι αυθόρμητες δράσεις–, αλλά από την ενσυνείδητη επιστροφή στον πολιτισμό, στις κατακτήσεις των προηγούμενων γενεών. Διαφορετικά, η αυθεντικότητα της όποιας αντίστασης γρήγορα θα εξανεμίζεται.

         Εγώ ανατρέχω τώρα ξανά για ενθάρρυνση, στον Υπαρξισμό, στη Φαινομενολογία, στον κινηματογράφο, στην κλασική λογοτεχνία και στις αγαπημένες μου μουσικές. Στις σκόπιμα, δηλαδή, συκοφαντημένες αξίες της καταταλαιπωρημένης αστικής δημοκρατίας, τις οποίες όμως σύντομα θα νοσταλγήσουμε, καθώς ανίδεοι κατασπαράσσουμε τα «βόδια του Ήλιου».

         «Νήπιοι, οι κατά βους Υπερίονος Ηέλιοιο, ήσθιον˙ αυτάρ ο τοίσιν οφείλετο νόστιμον ήμαρ», παραπέμπω στην Οδύσσεια, γιατί ναι, ο Όμηρος μπορεί να εκκολάψει τον νέο αντιστασιακό άνθρωπο.

         «Αφού μας μέναν παξιμάδια / τι κακοκεφαλιά / να φάμε στην ακρογιαλιά / του Ήλιου τ’ άγρια γελάδια» (Γ. Σεφέρης).

και στο σαιτ ΕΔΩ

 

Γιούλη Τσακάλου

Ελεύθερος τύπος


 

 

 

 

Πέμπτη 27 Ιουλίου 2023

ΒΙΒΛΙΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ-ΚΡΙΤΙΚΕΣ γράφει η Μαντώ Μάκκα για το βιβλίο "Το φάντασμα του Κάντερβιλ" Oscar Wilde- Εκδόσεις Νίκας


Το φάντασμα του Κάντερβιλ
Oscar Wilde
Μετάφραση: Γιώργος Σημηριώτης
Εκδόσεις Νίκας

«Ο άνθρωπος είναι λιγότερο ο εαυτός του όταν μιλάει ως ο εαυτός του. Δώσ’ του μια μάσκα και θα σου πει την αλήθεια»

Είχα να διαβάσω Όσκαρ Ουάιλντ πάνω από είκοσι χρόνια και όταν είδα ‘Το φάντασμα του Κάντερβιλ’ η επιλογή ήταν εντελώς αυθόρμητη. Μην ξεγελιέστε από τον τίτλο, μόνο τρομακτικό δεν είναι το βιβλίο τούτο!

Άλλοι το χαρακτηρίζουν διήγημα , άλλοι νουβέλα, παραμένει όμως μια ιστορία που έχει διασκευαστεί για την όπερα, το θέατρο την τηλεόραση και τον κινηματογράφο. Σε αυτές τις, μόλις, 87 σελίδες πέρα από την απολαυστική ιστορία θα διαβάσετε για τη ζωή και το έργο του συγγραφέα.

Το 1887 έγραψε το φάντασμα όχι για να μας τρομάξει αλλά για να μας μυήσει με χιούμορ στον κόσμο του υπερφυσικού, τονίζοντας τις διαφορές ανάμεσα στην αγγλική και αμερικάνικη κουλτούρα, ανάμεσα στον Παλαιό Κόσμο και το Νέο Κόσμο, τον συντηρητισμό και την πρόοδο. Ακροβατώντας στα όρια του παραμυθιού μάς βοηθά να κατανοήσουμε τι είναι Ζωή, τι σημαίνει θάνατος και γιατί η Αγάπη είναι πιο δυνατή και από τα δύο.

Το 1930 η οικογένεια του Αμερικανού πρεσβευτή Χέραμ Οτις μετακομίζει στην αγγλική επαρχία, στην περιβόητη βίλα των Κάντερβιλ. Μαζί με τους τοίχους, τα έπιπλα και τη λοιπή οικοσκευή, ο θαρραλέος κ. Ότις αποκτά και το φάντασμα του σπιτιού. Ούτως ή άλλως στο Νέο Κόσμο όλα αγοράζονται με το χρήμα.

«Δεν υπάρχουν φαντάσματα, όπως τα ονομάσατε, κύριε λόρδε, και μου φαίνεται πως δεν είναι δυνατό ν’ ανατραπούν οι Νόμοι της Φύσης για το χατίρι της Βρετανικής Αριστοκρατίας»

Όμως, το φάντασμα του Σερ Σάιμον Ντε Κάντερβιλ, που στοιχειώνει τον πύργο εδώ και 350 χρόνια, δεν είναι προς πώληση.  Όλοι όσοι πέρασαν από εκεί, ταχύτατα τον εγκατέλειψαν τρομαγμένοι από αυτό. Κηλίδες αίματος καθαρίζονται και ξαναεμφανίζονται, παγωμένα χέρια ακουμπούν ανύποπτα σώματα και βαριές αλυσίδες σέρνονται μες στη νύχτα. Το φάντασμα, κουβαλώντας χρόνια εμπειρίας, κάνει τα αδύνατα δυνατά να φανεί αντάξιο της τρομερής του φήμης.  Αλλά η οικογένεια του πρέσβη περνάει στην αντεπίθεση και το φάντασμα για πρώτη φορά τα έχει χαμένα!

« Έτσι εξακολουθούσε ν’ αναπολεί με τον ενθουσιώδη εγωισμό αληθινού καλλιτέχνη, όλα αυτά τα ένδοξα κατορθώματα του και χαμογελούσε πικρά, φέρνοντάς τα στον νου. Και τώρα, ύστερα απ’ όλους αυτούς τους θριάμβους, να’ ρχονται κάτι μοντέρνοι Αμερικανοί να του προσφέρουν ‘την αποτελεσματικότερη συσκευασία της καλύτερης στιλβωτικής εταιρίας της Αμερικής’ και να του πετούν μαξιλάρια στο κεφάλι! Α! Ήταν ανυπόφορο! Επιτέλους, σε κανένα φάντασμα στην ιστορία δεν φέρθηκαν κατ’ αυτόν τον τρόπο. Για τούτο αποφάσισε να εκδικηθεί κι έμεινε εκεί ώσπου χάραξε η αυγή, βυθισμένο σε σκέψεις».

Κανένα τέχνασμα, καμία μεταμόρφωση δεν πτοεί τους άξεστους Αμερικάνους και το φάντασμα για πρώτη φορά φοβάται. Για πρώτη φορά μετά από 300 χρόνια θέλει να αναπαυτεί. Και εδώ ο Ουάιλντ θα μας δείξει τη δύναμη της συγχώρεσης και της καλοσύνης.

Όταν οι τελωνειακοί της Αμερικής τον ρώτησαν τι έχει να δηλώσει, εκείνος αφοπλιστικά απάντησε : «τη μεγαλοφυΐα μου». Και ναι ήταν μεγαλοφυής, εκκεντρικός, φιλήδονος, πολιτικά ευαισθητοποιημένος, πρωτοποριακός, χαρισματικός και αληθινά ελεύθερος.

"Ο θάνατος μου φαίνεται πως θα 'ναι πολύ ωραίος. Να κείτεσαι στη μαλακιά, τη μαυρωπή τη γη, με τα χορτάρια που θα κυματίζουν πάνω από το κεφάλι σου και ν' αφουγκράζεσαι τη σιγαλιά! Να μην έχεις "χθες" και να μην έχεις "αύριο". Να ξεχνάς τον Χρόνο, να ξεχνάς τη ζωή, ν' αναπαύεσαι στη γαλήνη".

Και με αφορμή τα όσα λέγονται και γράφονται αυτές τις μέρες για τις παραστάσεις στην Επίδαυρο θα σας μεταφέρω τους προβληματισμούς του Ουάιλντ για την επίδραση που έχει στην τέχνη η κάθε προσπάθεια ηθικοποίησης της : « Η Τέχνη είναι Ατομικισμός και ο Ατομικισμός είναι μια φοβερά ενοχλητική και αποδιοργανωτική δύναμη.  Κι αυτή ακριβώς είναι η ανυπολόγιστη αξία του. Γιατί αυτό που επιδιώκει να ανατρέψει είναι η μονοτονία των προτύπων, η υποδούλωση στα έθιμα, η τυραννία της συνήθειας και ο υποβιβασμός του ανθρώπου στο επίπεδο της μηχανής».

Ο Όσκαρ Ουάιλντ κατακρίθηκε, διώχθηκε και φυλακίστηκε γιατί κυνήγησε τα πάθη του. Θα κλείσω με τα λόγια που είπε κάποτε σε έναν φίλο του:

«Να είσαι ο εαυτός σου. Όλοι οι άλλοι ρόλοι είναι πιασμένοι».

 ΒΙΒΛΙΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ-ΚΡΙΤΙΚΕΣ

 

Φωτο: Μαντώ Μάκκα

Η Μαντώ Μάκκα γεννήθηκε το Μάιο του 1980 στην Αθήνα.  Αποφοίτησε από το Κλασσικό Λύκειο Αναβρύτων.  Παρακολούθησε μαθήματα Αγγλικών και  Οικονομικών & Marketing.

Ακολούθησαν μαθήματα Δημιουργικής γραφής με τη Στεύη Τσούτση και  Εικαστικών & Ιστορίας Τέχνης με την Άννα Παππά. Τελευταία ήρθε η Εξειδίκευση στη Μετάφραση στο Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο και η Εισαγωγή στην εφαρμοσμένη γλωσσολογία και διδασκαλία αγγλικής γλώσσας σε μαθητές άλλων γλωσσών από το Πανεπιστήμιο του Leicester.
Παράλληλα ζωγραφίζει και κατασκευάζει κοσμήματα από πέτρα.
Τα τελευταία χρόνια αρθρογραφεί στο διαδίκτυο.
Έχει εργαστεί ως Καθηγήτρια Αγγλικών και ως διαχειρίστρια διαδικτυακών εφημερίδων.
Είναι μέλος της Επιτροπής Γυναικών Συγγραφέων και  της Επιτροπής Μετάφρασης & Γλωσσικών Δικαιωμάτων του Pen Greece.
Το 2020 το παραμύθι της «Τα ροζ Χριστούγεννα» περιλήφθηκε στο βιβλίο «Santa Παραμύθια, 22 Χριστουγεννιάτικες Ιστορίες» των εκδόσεων Νίκας. Το 2021 κυκλοφόρησε η πρώτη της συλλογή διηγημάτων «Όταν η ζωή σου δίνει λεμόνια» από τις Εκδόσεις Νίκας . Το 2022 το διήγημα της «Τραμουντάνα» διακρίθηκε και συμμετείχε στην συλλογική έκδοση του Ιανού «Το ρούχο». Την ίδια χρονιά διακρίθηκε και το διήγημά της «Φως», το οποίο συμμετείχε στην συλλογική έκδοση των Εκδόσεων Αγγελάκης «Ανθρώπινες Σχέσεις. Ένα σχολείο που δεν τελειώνει ποτέ.
Η συλλογή διηγημάτων «Αγκούσα» είναι το δεύτερό της βιβλίο από τις Εκδόσεις Νίκας.

Email: mandomakka@gmail.com
FB: Μαντώ Μάκκα / mandomakkawriter
Instagram: mando_mak