ΒΙΒΛΙΟ - ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ - ΚΡΙΤΙΚΕΣ

Φίλες, φίλοι,

Σας καλωσορίζουμε στο blog της ομάδας ΒΙΒΛΙΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ-ΚΡΙΤΙΚΕΣ! Για πόσο μπορούμε να περιπλανηθούμε στον κόσμο του στοχασμού και της συνείδησης; Μέχρι πού αποδεχόμαστε το ελεύθερο πέταγμα της σκέψης; Κι όταν γυρίσουμε στο παρόν, στη λογική, στο «πρέπει», δεν θα πούμε ότι ήταν όνειρο, παράκρουση ή μέθη; Αυτό το ταξίδι της σκέψης στη μέθη και στο όνειρο ευελπιστεί να χαρίσει αυτή η ομάδα στον κάθε αναγνώστη. Να του δώσει φτερά για να ξεκινήσει το μαγικό σεργιάνι του σε έναν κόσμο απόλυτα αληθινό αλλά και τόσο ανεξερεύνητο, στον χώρο του βιβλίου που τόσο αγαπάμε. Και μαζί, να το στηρίξουμε με αγάπη, ήθος, ευγενικές προθέσεις, σκέψεις και πράξεις!

Γιούλη Τσακάλου

Σάββατο 20 Ιουλίου 2024

ΒΙΒΛΙΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ-ΚΡΙΤΙΚΕΣ η άποψη της Αναστασίας Δημακοπούλου για το βιβλίο "σχεδόν λευκή" Ιφιγένεια Τέκου


Σχεδόν λευκή

Εκδόσεις Ψυχογιός - ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ ΤΕΚΟΥ

 

  Το βιβλίο «σχεδόν λευκή» της συγγραφέως Ιφιγένειας Τέκου, είναι ένα τρυφερό μυθιστόρημα εποχής, που διαδραματίζεται στην Αφρική με ιστορικό προσκήνιο τον πολύπαθο αγώνα των έγχρωμων κατοίκων ιδιαίτερα της Ν. Αφρικής, απέναντι σε ένα απαρτχάιντ σκληρό και αμείλικτο καθώς και τις οργανωμένες και συλλογικές προσπάθειές τους ν΄ ανατρέψουν την Πορτογαλική αποικιοκρατία.

  Πώς είναι να ζεις ανάμεσα σε δύο κόσμους χωρίς να αισθάνεσαι ότι ανήκεις ολοκληρωτικά ούτε στον ένα, ούτε στον άλλο κόσμο; Το «σχεδόν» εκπροσωπεί αυτό ακριβώς που θέλει να περάσει η συγγραφέας και αποτελεί το κεντρικό νόημα, τον πυρήνα του βιβλίου.

  Νότια Αφρική 1936. Η Μπάι στην τρυφερή ηλικία των 9 μόλις χρόνων χάνει την μητέρα της. Εκτός από την ορφάνια και την επώδυνη αίσθηση της απώλειας και της μοναξιάς που την συνοδεύει, έχει να διαχειριστεί και την ψυχρή και πονηρή μητριά της, η οποία επινοεί διάφορες δικαιολογίες προκειμένου να την ξεφορτωθεί. Η Μπάι φτάνει στο σημείο να δημιουργήσει με την φαντασία της, την μία και μοναδική της φίλη για να μετριάσει την μοναξιά της. Η «Νοματέμπα», -Ελπίδα στην γλώσσα των Ζουλού- υπήρξε η παρηγοριά και η δύναμή της, ο συμβουλάτορά της απέναντι στις παγίδες που της έστηνε η μητριά της, προκειμένου να θεωρηθεί από το περιβάλλον της προβληματική και απροσάρμοστη.

   Πολλά χρόνια αργότερα, στο Σάρπβιλ γεννιέται η Ελπίδα, καρπός ενός μεγάλου έρωτα ανάμεσα στην Μπάι και στον Λημνιό Βαγή. Η σχέση αυτή όμως έμελλε να ναυαγήσει, καθώς ήταν αταίριαστη, καταδικασμένη από τις κοινωνικές νόρμες, που απαγόρευε τον γάμο ανάμεσα σε μία μαύρη και σε έναν λευκό «…..το χρώμα που έγινε η ταφόπλακα ενός όμορφου έρωτα……».  Η συνειδητοποίηση της διαφορετικότητά της, αυτό το «σχεδόν λευκή» που χαρακτήριζε το χρώμα του δέρματός της «…..σαν να είχε στάξει κάποιος πάνω του και σκουρόχρωμες σταγόνες που το μετρίαζαν…» την οδηγεί σε νέες περιπέτειες και νέους τόπους. Στην προσπάθειά της να βρει την θέση της στον παράλογο τούτο κόσμο, συναντά ανθρώπους που την συμπονούν, την αγαπούν με όλη την δύναμη της ψυχή τους, αλλά και υπανθρώπους  που την εξευτελίζουν.

  Η έντονη ψυχική της ανάγκη να βρει τις ρίζες της και να γνωρίσει τον λευκό πατέρα της, την οδηγούν στην Μοζαμβίκη, η οποία μαστίζεται από τις πολύχρονες μάχες των κατοίκων της να διεκδικήσουν ελευθερίες και προνόμια που τους είχαν αφαιρεθεί και ν΄ απαλλαγούν επιτέλους από την Πορτογαλική αποικιοκρατία. Ανάμεσα στους ανθρώπους που γνωρίζει είναι και ο Τομάς, Πορτογάλος συγγραφέας και επαναστάτης. Ερωτεύονται παράφορα. Οι δυο τους περνούν πολλά βάσανα και ταλαιπωρίες, αλλά το γραφτό τους κανείς δεν το γνωρίζει, ούτε μπορεί να φανταστεί τ΄ ανείπωτα που θα συναντήσουν στο διάβα τους.

  Πόσο απόλαυσα αυτήν την ιστορία!

  Δραματική, όχι μελό αλλά τόσο τρυφερή, που με συγκίνησε και άγγιξε την ψυχή μου. Θαύμασα την δυναμική των χάρτινων ηρωίδων που, με πυγμή, αποφασιστικότητα και πίστη πάλεψαν ν΄ αντισταθούν στην πολιτική των φυλετικών διαφορών παίρνοντας αυτό που δικαιωματικά τους ανήκει.

  Ιχνηλατώντας την ιστορία και τα παρελθόν μας διαπιστώνουμε, ότι τα αποθέματα θάρρους και γενναιότητας που κρύβει ο άνθρωπος μέσα του είναι ανεξάντλητα. Με συλλογικότητα και υπευθυνότητα μπορεί να προσπεράσει τα δεινά της ζωής και να φέρει μία αχτίδα ελπίδας.

  Είναι πασιφανές πως η κ. Τέκου έκανε πολύμηνη και ενδελεχής έρευνα προκειμένου ν΄ αποτυπώσει πειστικά το ιστορικό πλαίσιο, όπου κινούνται οι ήρωές της. Μαρτυρίες ανθρώπων που έζησαν ως μετανάστες στην Αφρική, την περίοδο εκείνη, δίνουν μία ολοκληρωμένη εικόνα της πολιτικής και κοινωνικοοικονομικής ζωής των Ελλήνων αλλά και των ντόπιων αποτυπώνοντας πιστά το κλίμα της εποχής.

  Το «σχεδόν λευκή» είναι ένα εξαιρετικό ιστορικό-κοινωνικό μυθιστόρημα με κεντρικό θέμα τους σκληρούς -για τους έγχρωμους-,περιοριστικούς νόμους του απαρτχάιντ στη Ν. Αφρική, τον διαχωρισμό των ανθρώπων σε μαύρους και λευκούς, τις φυλετικές διακρίσεις, την αποικιοκρατία, την επανάσταση για την διεκδίκηση των δικαιωμάτων. Η Ιφιγένεια Τέκου ασχολήθηκε με ένα θέμα δύσκολο και απαιτητικό. Παραπέμπει  στοιχεία μιας κουλτούρας άγνωστης σε μας, διαβάζουμε για την καθημερινότητα των Αφρικανών, οι οποίοι δεν μπορούσαν να μετακινηθούν στις περιοχές των λευκών μετά την δύση του ήλιου, παρά μόνο, εάν είχαν το λεγόμενο πάσο και ειδική άδεια από τον εργοδότη τους, σε διαφορετική περίπτωση, τους φυλάκιζαν, υφίσταντο βιασμούς και εξευτελισμούς που εκμηδένιζαν την ανθρώπινη υπόσταση.

  Οι γλαφυρές περιγραφές, οι παραστατικές εικόνες, η πλούσια πλοκή, η βιβλιογραφία, όπου παρατίθενται οι πηγές και τα βοηθήματα που χρησιμοποίησε η συγγραφέας, τα μικρά κεφάλαια, που τιτλοφορούνται με προτάσεις που σταλάζουν σοφία και προβληματισμό, είναι ορισμένα από τα χαρακτηριστικά της γραφής της συγγραφέας που δείχνουν ότι αυτή με τα χρόνια, εξελίσσεται και ωριμάζει. Οι χαρακτήρες κεντρικοί και δευτερεύοντες, βάζουν το λιθαράκι που τους αναλογεί στο χτίσιμο μιας ιστορίας που πραγματεύεται σοβαρά θέματα, έχει ολοκληρωμένα νοήματα αναδεικνύοντας την συγγραφική και εκφραστική δεινότητα της συγγραφέως.

 

ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΔΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΥ

ΒΙΒΛΙΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ-ΚΡΙΤΙΚΕΣ

Δευτέρα 15 Ιουλίου 2024

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΕΙΔΙΚΟ ΕΝΘΕΤΟ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ - ΙΟΥΛΙΟΣ 2024 ΑΠΟ ΤΗ ΓΙΟΥΛΗ ΤΣΑΚΑΛΟΥ - ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ

 

ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΜΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΕΙΔΙΚΟ ΕΝΘΕΤΟ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΙΟΥΛΙΟΣ 2024 - ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ

 

Η χώρα των χαμένων θεών – Αχμέτ Ουμίτ – Πατάκης

Θεωρώ ότι η Τουρκία έχει μεγάλη λογοτεχνική παράδοση με πολύ αξιόλογους συγγραφείς όπως ο Ορχάν Παμούκ, η Ελίφ Σαφάκ, ο Ναζίμ Χικμέτ και ο Σαμπαχατίν Αλί. Ένας ακόμη εξαιρετικός συγγραφέας της σημερινής εποχής, κατά κύριο λόγο αστυνομικών μυθιστορημάτων, είναι ο Αχμέτ Ουμίτ. Από τις εκδόσεις Πατάκη κυκλοφορεί το νέο του βιβλίο «Η χώρα των χαμένων θεών» είναι ένα συναρπαστικό μυθιστόρημα από τον μεγάλο σύγχρονο Τούρκο συγγραφέα, που συνδυάζει αριστοτεχνικά την αστυνομική πλοκή µε την Αρχαιολογία και τη μυθολογία, ένα βιβλίο για την αμετάβλητη φύση του εγκλήματος ανά τους αιώνες και τους πολιτισμούς.

Κάτι σαν αγάπη – Πολυχρόνης Κουτσάκης- Πατάκης

Η νέα αντιδήμαρχος Χανίων Λένα Καράκη είναι 29 χρονών ζητά τη βοήθεια του ιδιωτικού ντετέκτιβ Γιώργου Δάντη για την δεκαεπτάχρονη αδερφή της Ιφιγένεια, που προορίζεται για μεγάλη διεθνή καριέρα. Αν γλιτώσει βέβαια, γιατί κάποιος θέλει να τη σκοτώσει...
Ο ήρωάς μας  θα βρεθεί αντιμέτωπος με πολλά προβλήματα και κυρίως με μυστικά και ανθρώπους , που μπορούν να αγοράσουν τα πάντα, και κυρίως να ξεφορτωθούν όποιον προσπαθήσει να τους σταθεί εμπόδιο. αραγε θα τα καταφέρει να τους αντισταθεί;
Το τέταρτο βιβλίο του επισήμως πια ιδιωτικού ντετέκτιβ, μετά τη βραβευμένη με Κρατικό Βραβείο «Τριλογία της Κρήτης.

Ελσίνκι – Θοδωρής Γρηγοριάδης- Πατάκης

Ο Αβίρ ετοιµάζεται να υποδεχθεί τον Αντώνη, τον αγαπηµένο του φίλο από την Ελλάδα, τον άνθρωπό του, στο Ελσίνκι, στον τόπο όπου έχει βρει πια καταφύγιο και έχει δηµιουργήσει οικογένεια µε τη συµπατριώτισσά του Εβίν. Οι δύσκολες διαδροµές του από το Ιράκ στην Ελλάδα και από εκεί στη Φινλανδία, οι περιπέτειες και οι δυσκολίες, οι αλήθειες και τα ψέµατα έχουν καθορίσει τη ζωή και την τύχη του. Θα είναι όµως το Ελσίνκι ο τόπος που ονειρεύτηκε;
Ιστορίες ανθρώπων που διατρέχουν χώρες και σύνορα σε ένα µυθιστόρηµα περιπλάνησης, σε ένα βιβλίο για τον ανήσυχο και ρευστό κόσµο του εικοστού πρώτου αιώνα, για τη διαφορετικότητα, τη συντροφικότητα και την αγάπη, για την έννοια της οικογένειας και της πατρίδας.

Στη ράχη του τίγρη – Ζουλφί Λιβανελί – Πατάκης

Ο Λιβανελί αφηγείται µια ιστορία στην καρδιά µιας φορτισµένης και δύσκολης περιόδου, καλεί τους αναγνώστες του σε ένα ειλικρινές και απροκατάληπτο ταξίδι στα τελευταία χρόνια της Οθωµανικής Αυτοκρατορίας.  Ένας πανίσχυρος σουλτάνος, η «σκιά του θεού πάνω στη γη», βρίσκεται εκθρονισµένος και εξόριστος στην πόλη που εξέθρεψε τους επαναστάτες που τον ανέτρεψαν, τη Θεσσαλονίκη του 1909. Ένας από αυτούς τους επαναστάτες αξιωµατικούς, ο στρατιωτικός γιατρός Ατίφ, αναλαµβάνει την καθηµερινή παρακολούθηση της υγείας του ίδιου και της πολυµελούς οικογένειάς του. Η καθηµερινή επαφή των δύο, θέσει, εχθρών εξελίσσεται µέσα από τη διεισδυτική γραφή του Λιβανελί σε µια ανατοµία της εξουσίας αλλά και της απώλειάς της, σε µια αναψηλάφηση της αµφιλεγόµενης εποχής του Αµπντουλχαµίτ, σε µια εκ νέου θεώρηση των βασικών ζητηµάτων της ανθρώπινης φύσης και του ιστορικού αφηγήµατος.

Ατίθαση καρδιά – Βιόλα Αρντονέ- Πατάκης

Μόνο αν έχετε μια άθραυστη καρδιά θα μείνετε ανέγγιχτοι από αυτό το εξαιρετικά γραμμένο μυθιστόρημα ενηλικίωσης που βασίζεται σε αληθινή ιστορία.Η συγγραφέας Βιόλα Αρντόνε αναγραμματίζει το όνομά της σε Ολίβα Ντενάρο και γράφει την ιστορία της που βασίζεται στην πραγματική ιστορία της Φράνκα Βιόλα (Franca Viola), της Ιταλίδας, η οποία τη δεκαετία του 1960 αρνήθηκε τον “γάμο αποκατάστασης” (matrimonio riparatore) με τον βιαστή της, κατά το εθιμικό δίκαιο, σύμφωνα με το οποίο η γυναίκα έχανε την τιμή της αν αρνιόταν να παντρευτεί τον άντρα από τον οποίο είχε χάσει την παρθενιά της. Η Βιόλα θεωρείται η πρώτη Ιταλίδα που δημόσια αρνήθηκε δημοσίως αυτή τη μοίρα και η οικογένειά της άσκησε δίωξη εις βάρος του βιαστή της, ο οποίος την απήγαγε για περισσότερο από μία εβδομάδα και τη βίασε κατ’ επανάληψη. Η Βιόλα έγινε σύμβολο χειραφέτησης των γυναικών του νότου της Ιταλίας και όχι μόνο.

 


Αρκτικός – Ιωάννα Ντούμπρου- Πατάκης

Μια γυναίκα και ένας άντρας, αγαπημένο ζευγάρι, αν και φαινομενικά αταίριαστο, αποφασίζουν στα εβδομήντα τους ένα ταξίδι με πυρηνικό παγοθραυστικό στον Αρκτικό Κύκλο.
Η γυναίκα, κεντρική ηρωίδα και αφηγήτρια της ιστορίας, μας παίρνει μαζί της στο πλοίο και μας ξεναγεί στον κόσμο της. Μαθήματα γεωγραφίας και μαγικές λέξεις, κανιβαλισμός και μπάμπουσκες, η ερμηνεία των ονείρων υπό την επίδραση του φωτός του μεσονυκτίου. Όταν το παγοθραυστικό φτάνει στην κορυφή του κόσμου, η γυναίκα κάνει ένα λάθος που μπορεί να της στοιχίσει ακριβά. Υπάρχει άραγε κάτι που μπορεί να τη σώσει;

Φελιτσιτά – Μάρω Δούκα – Πατάκης

Η Μάρω Δούκα από τις σημαντικότερες συγγραφείς της σύγχρονης ελληνικής πεζογραφίας, επιστρέφει με ένα μυθιστόρημα εξομολογητικό, γλυκόπικρο, ακαριαία τρυφερό, ένα μυθιστόρημα σαν φευγαλέο χάδι στους ανθρώπους που ραγίζουν αθόρυβα δίπλα μας. Παρακολουθεί και εύχεται  ο αναγνώστης να καταφέρει να νιώσει κάτι από την απελπισία και τον πόνο τους! Την κακοποίηση, τις ασταθείς ισορροπίες στην Ελληνική οικογένεια, τις δυσκολίες της καθημερινότητας και την φθορά που προκαλεί στις ανθρώπινες σχέσεις.

Μια ιστορία που σχολιάζει την ευτυχία από την ανάποδη. Την αποχαύνωση της ελληνικής κοινωνίας, τις κακοποιητικές σχέσεις που αναπτύσσονται μέσα στην οικογένεια, χωρίς ίσως κανείς να αντιδρά για αυτές όσο είναι καιρός, και όταν συμβεί το «κακό», κανείς δεν είναι ακριβώς υπεύθυνος για αυτό.

Οι ασυγχώρητες – Πασχαλία Τραυλού – Διόπτρα

Μια ιστορία για τα ανθρώπινα πάθη και τον απαγορευμένο έρωτα από την Πασχαλία Τραυλού.Μια ιστορία για το αιώνιο δίλημμα της ελεύθερης βούλησης, τη θεία δίκη και τις αδιόρατες ποινές του σύμπαντος. Ένα βιβλίο που αποδεικνύει ότι ο Θεός είναι απλώς Εκείνος που μετράει τις μάρκες όταν τελειώνει το παιχνίδι της ζωής επιβραβεύοντας τον έντιμο και τιμωρώντας όποιον παίζει με χαρτιά σημαδεμένα.Τι θα συμβεί όταν οι ήρωες θα υποκύψουν στα πάθη τους και ποιες θα είναι οι συνέπειες για τη Ρωξάνη και την Αλεξάνδρα, τις δύο κόρες του ζεύγους Αγαπητού; Ποιοι πρέπει να εκδικηθούν και ποιοι να συγχωρέσουν;

 

Η σκλάβα – Γιώτα Γουβέλη – Διόπτρα

Η τοιχογραφία μιας εποχής, πάθη, έχθρες, ιδανικά, έρωτας και γινάτι, ανδρειωμένοι και προσκυνημένοι,  είναι δοσμένη με τέτοια ζωντάνια που ο αναγνώστης γίνεται μέρος της και όχι απλός παρατηρητής. Παράλληλα, η σοβαρή έρευνα που ασφαλώς χρειάζεται για να ανασυσταθεί ένας ολόκληρος κόσμος του παρελθόντος δεν προτάσσεται και δεν επιβάλλεται στην ανάγνωση. Είναι σαν να ζούμε κι εμείς μαζί με τους ήρωες χωρίς να συνειδητοποιούμε το ειδικό βάρος των ιστορικών στιγμών που ενέπνευσαν το ιερό όραμα της ελευθερίας σε ένα σκλαβωμένο αλλά ένδοξο έθνος. Η σκλάβα είναι ένα πραγματικά απολαυστικό βιβλίο με πολλαπλά επίπεδα ανάγνωσης για τους λάτρεις του ιστορικού μυθιστορήματος και όχι μόνο.  

Ατίμωση – J.M Goetzee – εκδόσεις Διόπτρα

Σε νέα επετειακή έκδοση 25 χρόνια μετά την πρώτη κυκλοφορία του. Ένα σπουδαίο μυθιστόρημα, οπου ο συγγραφέας αδυνατεί συνολικά να καταλάβει αυτόν τον καινούριο κόσμο, τον τόσο διαφορετικό από όσα ήξερε και πίστευε ο ίδιος…στο φόντο της ταραγμένης Νότιας Αφρικής των πρώτων χρόνων μετά το απαρτχάιντ, με το οποίο ο J.M. Coetzee έγινε ο πρώτος συγγραφέας που απέσπασε δύο φορές το βραβείο Booker. Σε τούτο το φοβερό βιβλίο η ασύλληπτη βία ενός απογεύματος λειτουργεί καταλυτικά και ως προς την ευρύτερη στόχευση του J.M. Coetzee, να φιλοτεχνήσει το κοινωνικό ψυχογράφημα μιας ολόκληρης χώρας, της Νότιας Αφρικής, μετά το απαρτχάιντ.

Μακάριος οι μεγάλες αλήθειες – Γιώργος Παπαδόπουλος Κυπραίος – Διόπτρα

Ο Γιώργος Παπαδόπουλος Κυπραίος επιστρέφει με ένα βιβλίο, προϊόν προσωπικών εμπειριών, συνεντεύξεων, μαρτυριών, δημοσιευμάτων, αποδεσμευθέντων εγγράφων… Αναφέρεται στην περίοδο του αγώνα της ΕΟΚΑ, μέχρι την ανακήρυξη της Ανεξαρτησίας της Κύπρου τον Αύγουστο 1960, και στην κυρίαρχη μορφή αυτής της περιόδου, τον αρχιεπίσκοπο Μακάριο.

Στόχος του βιβλίου είναι να παρουσιάσει την αλήθεια για τον ρόλο που έπαιξαν οι πρωταγωνιστές των γεγονότων σε Κύπρο και Ελλάδα, καθώς επίσης να αναδείξει τις καταστάσεις που προδιέγραψαν τις δυσάρεστες εξελίξεις.
Γιατί η γνώση της αλήθειας συμβάλλει στην ενότητα σκοπού και λαού, στην εξαγωγή σωστών συμπερασμάτων και στην αποφυγή λαθών στο μέλλον.

Βαθύ το σκοτάδι πριν την αυγή – Ελένη Πριοβόλου – Καστανιώτης

Ένα μυθιστόρημα για την αναζήτηση της ατομικής ελευθερίας και συνάμα μια ανθρώπινη τραγωδία, την εποχή που ο Ρωμιός αγκομαχούσε υπό το βάρος του οθωμανικού ζυγού, ενώ στην Ευρώπη ο κόσμος είχε αρχίσει να μεταμορφώνεται.

Το φως του Διαφωτισμού βρίσκει την Ελλάδα μέσα στο σκοτάδι της οθωμανικής σκλαβιάς. Τα χρόνια αυτά, στην Ακαρνανία, γεννιέται και ανδρώνεται ο Χριστόδουλος Παμπλέκης. Ορφανός από μάνα και σημαδεμένος από την ευλογιά, βρίσκει διέξοδο στα γράμματα, στο ναρθηκοσχολείο ενός μοναστηριού. ο Χριστόδουλος θα εξελιχθεί σε κορυφαίο δάσκαλο του Νεοελληνικού Διαφωτισμού. Θα συγκρουστεί με το καθεστώς της θεοκρατίας, θα διωχθεί και θα αφοριστεί.

ΣΩΜΑ ΕΡΩΤΙΚΟ – ΕΥΑ Μ. ΜΑΘΙΟΥΔΑΚΗ – Καστανιώτης

Η ιστορία μιας μεταφράστριας. Μια τολμηρή γυναίκα που διεκδικεί την αγάπη και σε αντίξοους καιρούς καταφέρνει ν’ αποκτήσει ξεχωριστή υπόσταση.

Ένα πνεύμα ελεύθερο και αλέγκρο με πάθος για τη ζωή, με πάθος για τις λέξεις, το σκοτεινό πηγάδι τους, την ξαστεριά τους.

Μια νουβέλα που ξεπερνά τα όρια του προσωπικού αναπλάθοντας τη μοίρα των πολλών και χαρτογραφώντας την ιστορία της πνευματικής περιπέτειας που είναι κοινή, πανανθρώπινη, μια ζεστή φωτιά για όλους.

Από τον μεγάλο έξω κόσμο στον βαθύ μέσα κόσμο των βιβλίων, των σπουδαίων έργων της παγκόσμιας λογοτεχνίας, που διαμόρφωσαν τις μεταπολεμικές γενιές συντηρώντας το όραμα για ένα καλύτερο αύριο.

Για ένα φανάρι – Γιάννης Παντελάκης – εκδόσεις Θεμέλιο

Ο τίτλος που θα ταίριαζε στην ιστορία αυτή θα μπορούσε να είναι δάνειος από ένα στίχο του Ντίλαν Τόμας που λέει πως «Ο θάνατος δεν έχει πια εξουσία». Όμως, τον ήρωα του βιβλίου τον έσωσε ένα φανάρι, που την κατάλληλη στιγμή είχε την καλοσύνη να δείξει το πράσινό του χρώμα. Δεν είναι μια θλιβερή ιστορία, το αντίθετο συμβαίνει, άλλωστε αντιμετωπίζει τον θάνατο με τη μουσική, το «πιο καταπραϋντικό από οποιοδήποτε ναρκωτικό», όπως έγραψε ο Τζωρτζ Στάινερ. Είναι και αυτή μια ερωτική ιστορία. Mια πραγματική ιστορία, αποτυπωμένη με μικρές δόσεις φαντασίας, τόσο μικρές όσο οι λεπτομέρειες.

Η ΙΜΑ ΣΤΗ VILLE DAVRAY – Κώστια Κοντολέων – εκδόσεις Στιγμός

Κυκλοφορώντας άλλοτε σε περιοχές του «τότε», σπανιότερα σε ατραπούς του «μετά» κι επιστρέφοντας κάποια στιγμή στην επικράτεια του «τώρα», η νέα συλλογή διηγημάτων της Κώστιας Κοντολέων χρησιμοποιεί μια ιδιότυπη γραφή προκειμένου να επιχειρήσει, άλλοτε υπαινικτικά κι άλλοτε με τρόπο φωτογραφικό, μια διείσδυση στις διαπροσωπικές σχέσεις, στα τραύματα του παρελθόντος, σε ό,τι μπορεί να σηματοδοτεί μια καθημερινή εικόνα, αλλά και στην ανίχνευση της δυναμικής που διαθέτουν οι εμπειρίες της παιδικής ηλικίας. Επιλογές θεμάτων που ξαφνιάζουν, καθώς υποκύπτουν σε μια απρόοπτη ανάγνωσή τους και που τελικά επιβεβαιώνουν πως η άξια διαχρονικότητα είναι αυτή που μπορεί και επιβιώνει με τη μοναδικότητά της.

Μαμά, εγώ δεν είμαι εγώ, Κώστας Γανωτής - εκδόσεις Λιβάνη.

Μια ευφυής, πολυπρισματική νουβέλα που καταπιάνεται με ζητήματα ηθικής, ενεργοποιώντας τα αντανακλαστικά των αναγνωστών απέναντι στα στερεότυπα και προκαλώντας τα όρια των δικών τους προκαταλήψεων. Το εκ γενετής φύλο, η καταπιεσμένη σεξουαλικότητα, η οικογενειακή και κοινωνική καταγωγή, η θρησκεία και ο σκοτεινός κόσμος κάποιων εκπροσώπων της επί γης λειτουργούν σαν έναυσμα για ένα βιβλίο πολλαπλών αναγνώσεων που κρατά αμείωτο το ενδιαφέρον του κοινού με την πλοκή και την ιδιόμορφη λογοτεχνική γλώσσα του.

Τα όπλα του φωτός – ΚΕΝ ΦΟΛΕΤ – εκδόσεις BELL

Μέσα από τις παράλληλες ιστορίες μιας μικρής ομάδας ανθρώπων του Κίνγκσμπριτζ, όπως της εργάτριας Σαλ Κλίδεροου, του υφαντή Ντέιβιντ Σόβελερ και του Κιτ, του πανέξυπνου γιου της Σαλ, ζωντανεύουν οι αγώνες μιας γενιάς που διψάει για γνώση και προκοπή και παλεύει για ένα μέλλον ελεύθερο από κάθε καταπίεση. Βρισκόμαστε σε άλλο ένα πεδίο μάχης και γινόμαστε μάρτυρες της σύγκρουσης ανάμεσα στην ευσπλαχνία και την απληστία, την αγάπη και το μίσος, την πρόοδο και την παράδοση. Και, μέσα από τα δεινά, τα πάθη και τις περιπέτειες των ηρώων του, παρακολουθούμε με καινούργιο μάτι τις συνταρακτικές αλλαγές που συγκλόνισαν τον κόσμο στην Ευρώπη του 19ου αιώνα.

ΙΕΡΟ ΦΙΛΙ – ΦΩΤΕΙΝΗ ΝΑΟΥΜ – Εκδόσεις ΒELL

Η απόδραση από τον ίδιο τον εαυτό σου, το ακατανίκητο αίσθημα της φυγής. Ο Μάρκος ζει σ’ έναν τόπο πλημμυρισμένο από μουσικές και ιστορίες. Μεγαλώνει ανέμελα, πλημμυρισμένος από τη φροντίδα της γιαγιάς. Μέχρι που μια μέρα, γνωρίζει τη Μαρίνα.

Τίποτα δε θα είναι το ίδιο πια.

Το Ιερό Φιλί είναι μια ατμοσφαιρική, νοσταλγική ιστορία για το πώς γαλουχείται ο άνθρωπος. Πώς τον διαμορφώνουν ο έρωτας, η αγάπη, ο πόνος, η φιλία. Ένα μυθιστόρημα για το έλλειμμα, την απουσία και την προσμονή. Για το κενό που φωλιάζει μέσα σου και την απόδραση από μια ζωή που δε σου αρκεί…

Το ξεχωριστό παιδί – Γιώργος Γιώτσας – εκδόσεις Bell

Το Ξεχωριστό Παιδί μάς διηγείται μια ιστορία για την αναπηρία και τον αυτισμό, τις ανθρώπινες σχέσεις, τις χαμένες προοπτικές, τον κοινωνικό περίγυρο, την κακοποίηση και την εκμετάλλευση, αλλά ταυτόχρονα μας μιλάει για τη διαφορετικότητα, τα όνειρα των ανθρώπων, την ελευθερία, τον έρωτα, όπως και για την κινητήρια δύναμη του κόσμου αυτού: την αγάπη.

Η ζωή του Ηλία βουλιάζει αργά και χωρίς επιστροφή καθώς έχει αποτύχει ως σύζυγος, πατέρας, συγγραφέας και άνθρωπος. Πόση ελπίδα να χωρέσει μέσα σε έναν τέτοιον κόσμο; Μέχρι που κάποιο απόγευμα μια άγνωστη γυναίκα κάθεται δίπλα του σ’ ένα μπαρ. Και του κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα όσο και τρομακτική πρόταση. Τα υπόλοιπα ανακαλύψτε τα συγκλονιστικά!

 


Η κόρη του Παρισιού – Κριστίν Χαρμέλ – Εκδόσεις Μίνωας

Η γνωστή Αμερικανίδα συγγραφέας  Κριστίν Χάρμελ, εμπνέεται σ αυτό το βιβλίο από τη σκέψη ότι οι πολίτες του Παρισιού ζούσαν υπό την απειλή των συμμαχικών βομβαρδισμών. Συχνά οι βομβαρδισμοί αστοχούσαν και σκότωναν πολλούς αθώους. Μια τέτοια περίπτωση υπήρξαν τα προάστια του Παρισιού, όπου εκατοντάδες έχασαν τη ζωή τους. Δημιούργησε  τους χαρακτήρες και τους συνέδεσε με τη μητρότητα και τη φιλία, τις δύσκολες επιλογές με τις οποίες ερχόμαστε αντιμέτωποι για να προστατεύσουμε αυτούς που αγαπάμε. Γιατί το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να παίρνουμε τις καλύτερες αποφάσεις τη δεδομένη στιγμή αλλά είναι αδύνατον να μην αναρωτιόμαστε πώς θα είχαν εξελιχθεί άραγε τα πράγματα αν είχαμε κάνει διαφορετικές επιλογές.

Αυγή, Το θαμμένο τετράδιο – Σπύρος Πετρουλάκης – Εκδόσεις Μίνωας

Το όνομά μου είναι Αυγή. Αυγή, σκέτο. Γεννήθηκα στις 25 Νοέμβρη του 1931 στα περίχωρα της Λαμίας. Βρίσκομαι στο Παλαιό Τρίκερι περίπου έναν χρόνο. Με έφεραν εδώ τον Ιούνιο του 1949 μαζί με άλλες γυναίκες.Το Τρίκερι όμως δεν είναι τόπος εξορίας. Είναι η ίδια η κόλαση πάνω στη γη. Οι δεσμοφύλακές μας. Αυτοί είναι η κόλασή μας.

Η γυναικεία φύση μοιάζει με τον αέρα: είναι αόρατη, αλλά και πανίσχυρη.Ανακαλύπτοντας ένα παλιό τετράδιο, η Αναστασία ταξιδεύει στο ολέθριο παρελθόν. Όταν οι δύο πλευρές βρίσκονται εβδομήντα χρόνια μετά μπροστά σε έναν καθρέφτη, μύθοι και πραγματικότητες έχουν μόνο μία όψη. Την αλήθεια. Ο Σπύρος Πετρουλάκης στα καλύτερά του!

Τα αηδόνια της σιωπής - Στέφανος Δάνδολος – εκδόσεις Ψυχογιός

Ο Στέφανος Δάνδολος επιστρέφει με ένα καθηλωτικό μυθιστόρημα για την αξία της αθωότητας μέσα στο πιο βαθύ σκοτάδι. Θέλοντας  να θυμίσει στους Ελληνες τη μαύρη εκείνη περίοδο από την Απελευθέρωση μέχρι και τα Δεκεμβριανά και ταυτόχρονα να αφηγηθεί μια ιστορία για το πώς οι άνθρωποι γίνονται από μόνοι τους πατρίδες. Θέλοντας να μιλήσει για το καλό ενάντια στο κακό, για την αγάπη ενάντια στο μίσος, για την αφοσίωση ενάντια στη λήθη.Ξετυλίγει ιστορίες, ενώ βασικό στοιχείο του μυθιστορήματός του είναι ο έρωτας, τον οποίο θεωρεί εργαλείο για την εξερεύνηση ανθρώπινων ψυχισμών και εποχών. Μέσα σε τούτο το ψηφιδωτό βίας και συγκρούσεων λοιπόν, αντιπαραβάλλει δύο κεράκια που παλεύουν να μη σβήσουν.

Η χήρα της λίμνης Μπλέντ – Μαρία Παναγοπούλου – Ψυχογιός

Μία αληθινή ιστορία, γεμάτη καταιγιστικές ανατροπές, με φόντο την παραμυθένια λίμνη Μπλεντ στη Σλοβενία.

Είναι από εκείνες τις ιστορίες που αφήνουν μια πικρή γεύση, πολλές απορίες για γρίφους ακατανόητους, καθώς προχωράς στην ανάγνωση, και συγχρόνως από εκείνες που σε κάνουν να θέλεις να απλώσεις το χέρι στην ηρωίδα και να της πεις «είμαι εδώ» για όλους τους εφιάλτες που αντιμετώπισε μόνη με δύο ανήλικα παιδιά.

Χωρίς γονείς, συγγενείς και φίλους, άστεγη και απένταρη σε μια ξένη χώρα, με έναν ανελέητο διώκτη στο κατόπι της και περιπέτειες που ξεπερνούν κάθε φαντασία.

Τέλος ιστορίας  – ΕΙ ΤΖΕΙ ΦΙΝ – Εκδόσεις Ψυχογιός

Ένα βιβλίο με πολλές ανατροπές και μυστήριο. «Σε τρεις μήνες θα είμαι νεκρός. Ελάτε να γράψετε την ιστορία μου».
Η Νίκι Χάντερ καλείτε από τον Σεμπαστιαν Τράμπ ερημίτης συγγραφέας αστυνομικής λογοτεχνίας  να εξιχνιάσει την επικείμενη δολοφονία του. Είκοσι χρόνια νωρίτερα –παραμονή της Πρωτοχρονιάς του 1999–, η πρώτη σύζυγος του Σεμπάστιαν και ο έφηβος γιος τους εξαφανίστηκαν. Διέπραξε άραγε το τέλειο έγκλημα ο διάσημος μετρ της αστυνομικής λογοτεχνίας; Γιατί βγήκε από την απομόνωσή του ύστερα από είκοσι χρόνια, δίνοντας την άδεια σε μιαν άγνωστη να σκαλίσει το παρελθόν του;
«Η ζωή είναι σκληρή. Και στο τέλος σε σκοτώνει».
Tο παρελθόν δεν έχει χαθεί. Aπλώς περιμένει.

 

Σαν Νορμάλ – Διονύσης Μαρίνος – εκδόσεις Μεταίχμιο

Το «Σαν Νορμάλ» διαρθρώνεται σε ιστορίες πολλών ανθρώπων που φαινομενικά είναι αυτόνομες. Όλες μαζί φτιάχνουν την αύρα του Σαν Νορμάλ, μιας επινοημένης πόλης Ενα σπονδυλωτό μυθιστόρημα, με λαξευμένη γλώσσα, καλογραμμένο κείμενο, όπου πολλά παράξενα συμβαίνουν στους ανθρώπους που κυκλοφορούν στους δρόμους της. Ολοι τους ψάχνουν κάτι που θα καλύψει το κενό που κουβαλούν. Μια σχέση που δεν περπατάει, μια ζωή που δεν προχωράει, μια δουλειά που δεσμεύει, μια υπόσχεση που δεν εκπληρώνεται, μια ανάγκη που δεν καλύπτεται.  Ο Διονύσης Μαρίνος, ως αφηγητής, στις άπειρες μεταμορφώσεις που ακολουθεί δικαιολογεί και την παραμικρή λεπτομέρεια κάθε φορά, πιστεύοντας ότι όλα μπορούν να γίνουν μέσα από αυτό το νέο ταξίδι του.

ΑΠΟ ΗΛΙΟ ΣΕ ΗΛΙΟ (Διλογία) -Μαίρη Κόντζογλου – Μεταίχμιο

Η ολοκλήρωση της διλογίας της Μαίρης Κόντζογλου «Από ήλιο σε ήλιο», για την ιστορική «ματωμένη απεργία της Σερίφου». Αρχές του 20ού αιώνα. Στην Ευρώπη οι νέοι σκοτώνονται στα χαρακώματα του πρώτου παγκόσμιου πολέμου και στη Σέριφο στις σκοτεινές γαλαρίες των μεταλλείων.

Αυτή η περίοδος μπαίνοντας κάτω από το συγγραφικό μικροσκόπιό της, γέννησε ένα συγκλονιστικό μυθιστόρημα για έναν μεγάλο αγώνα, έναν έρωτα και τον τόπο που έθρεψε θεούς και ήρωες. Οι ήρωες αυτής της ιστορίας θα κηρύξουν απεργία διεκδικώντας ασφάλεια και αξιοπρέπεια. Θα χυθεί αίμα, θα χαθούν ζωές αλλά εκείνοι θα είναι ανυποχώρητοι μέχρι την τελική λύση. θα συνεχίσουν να αγωνίζονται για την αγάπη και τη δικαιοσύνη από ήλιο σε ήλιο, έως ότου οι μνήμες πάψουν να πληγώνουν τους κατοίκους της.

Οι γυναίκες – Kristin Hannah – εκδόσεις Κλειδάριθμος

Η Κριστίν Χάνα επιστρέφει µε ένα ευαίσθητο πορτρέτο ενηλικίωσης σε επικίνδυνες εποχές και µια επική ιστορία για τον διχασµό ενός έθνους.

Οι Γυναίκες είναι η ιστορία µιας γυναίκας που πήγε στον πόλεµο, αλλά φωτίζει και τις ιστορίες όλων των άλλων γυναικών που αποφασίζουν να ριχτούν στη µάχη και των οποίων οι θυσίες και η αφοσίωση στην πατρίδα πολύ συχνά λησμονούνται.

Ένα µυθιστόρηµα για τις βαθιές φιλίες και τον τολµηρό πατριωτισµό, µε µια ηρωίδα, της οποίας ο ιδεαλισµός και το θάρρος θα καθορίσουν µια ολόκληρη εποχή. Γιατί η αληθινή µάχη τούς περιμένει στην πατρίδα, σε µια Αµερική αλλαγµένη και διχασµένη, που θέλει να ξεχάσει.

 


ΑngeliqueGuillaume Musso -  εκδόσεις Κλειδάριθμος

Παρίσι, Χριστούγεννα 2021.

Μετά από ένα καρδιακό επεισόδιο, ο Ματίας Ταγιεφέρ αστυνομικός ξυπνάει στο δωμάτιο ενός νοσοκομείου. Στο προσκεφάλι του βρίσκεται μια άγνωστη κοπέλα, η Λουίζ Κολάνζ, μια φοιτήτρια που παίζει βιολοντσέλο για να χαλαρώνουν οι ασθενείς. Οι δυο τους βρίσκονται μπλεγμένοι στη δίνη ενός θανάσιμου παιχνιδιού

Κάπως έτσι αρχίζει μια εξαιρετικά ασυνήθιστη έρευνα, το μυστικό της οποίας κρύβεται στη ζωή που θα ήθελαν να έχουν ζήσει, στους έρωτες που θα ήθελαν να έχουν γνωρίσει, στη θέση τους στον κόσμο, που ακόμη ελπίζουν να βρουν…

Ένα βιβλίο παράξενο, ανατρεπτικό, απολαυστικό. Ένας λαβύρινθος συναισθημάτων όπου οι βεβαιότητες ανατρέπονται από σελίδα σε σελίδα.

ΤΑ ΔΑΚΡΥΑ ΣΤΕΡΕΨΑΝ – Θοδωρής Δεύτος – Χάρτινη Πόλη

Το αδιέξοδο ενός αντάρτη του Εμφυλίου, ένας έρωτας αναπάντεχος και μια αδερφική φιλία ανάμεσα σ’ έναν Ελληνοκύπριο και έναν Τουρκοκύπριο, τον Ευαγόρα και τον Μουράτ, που κράτησε μέχρι τέλους, συνθέτουν την ιστορία αυτή. Ο Ευαγόρας φεύγει για σπουδές στην Αθήνα. Μια νέα φιλία γεννιέται εκεί, μέσα στη δίνη της κοινωνικοπολιτικής αναταραχής, αλλά και ένας απρόσμενος έρωτας που θα καθορίσει για πάντα τη ζωή του. Όταν επιστρέφει στην πατρίδα του, εντάσσεται στον αγώνα των Κυπρίων για απελευθέρωση του νησιού από τους Άγγλους δυνάστες. Ένας τόπος, που σημαδεύτηκε για πάντα από την εισβολή του «Αττίλα». Ένα ταξίδι σε τόπους που μάτωσαν τις ψυχές των Ελλήνων και στέρεψαν τα δάκρυά τους. Μια ιστορία προδοσίας…

Το Πρόσωπο – ΚΟΒΟ ΑΒΕ – εκδόσεις Αγρα

Παρακολουθώντας την αφήγηση μέσα από το ημερολόγιο και τις σημειώσεις του κεντρικού χαρακτήρα, το Πρόσωπο του άλλου είναι ένας τρομακτικός, καφκικός, αδυσώπητος προβληματισμός πάνω στη φύση, την ταυτότητα, τη μεταμόρφωση και τον κοινωνικό εξοστρακισμό.
Η γραφή προσπαθεί να αποδώσει την ψυχική διαταραχή του ήρωα και τις θολωμένες σκέψεις του.
Σε αυτό το σκληρό και συναρπαστικό μυθιστόρημα βλέπουμε το παλιό, αιώνιο ζήτημα της ταυτότητας. Ποιός είναι το πραγματικό εγώ και τί αποκαλύπτει; Η μάσκα κρύβει την παλιά ταυτότητα η μήπως δημιουργεί μια καινούργια; Σύγχρονη εκδοχή με τον τρόπο της τού Δρ Τζέκυλ και κ. Χάυντ, το Πρόσωπο του άλλου έχει σημειώσει από τη δημοσίευσή του αδιάλειπτη επιτυχία.

Το τραγούδι του Προφήτη – Paul Lynch - Gutenberg

Ένα χτύπημα στην πόρτα μια βροχερή νύχτα αλλάζει τη ζωή της Άιλις. Δύο αξιωματικοί της νεοσύστατης μυστικής αστυνομίας αναζητούν τον άντρα της. Ποια θα είναι η τύχη τόσο του ίδιου όσο και του πρωτότοκου γιου τους ; Η πατρίδα της, η Ιρλανδία, βρίσκεται στο έλεος μιας δικτατορικής κυβέρνησης. Πόσο μακριά θα φτάσει για να σώσει την οικογένειά της; Και τι –ή ποιον– θα υποχρεωθεί να αφήσει πίσω;

«Από το πρώτο χτύπημα στην πόρτα το Τραγούδι του προφήτη μας αναγκάζει να βγούμε από τον εφησυχασμό μας», τόνισε η πρόεδρος της επιτροπής του Booker ανακοινώνοντας τον Πολ ως νικητή για το 2023.

Φούγκα για ένα προτεκτοράτο – Thomas Cantalouba – εκδόσεις Πόλις

1960. Δολοφονείται στη Γενεύη ο Φελίξ Μουμιέ, από τις πιο χαρισματικές μορφές του αντιαποικιακού αγώνα.
Παρίσι 1962. Ο Λυκ Μπλανσάρ αναζητά στοιχεία για την εμπλοκή των γαλλικών μυστικών υπηρεσιών στη δολοφονία του. Η έρευνά του δημιουργεί πολλά προβλήματα, καθώς προσπαθεί να φέρει στο φως μία από τις πιο μαύρες σελίδες της γαλλικής αποικιοκρατίας: τον πόλεμο του Καμερούν, κατά τον οποίο το καθεστώς, υπό την καθοδήγηση της πρώην αποικιοκρατικής δύναμης, έπνιξε στο αίμα, με ιδιαίτερη βιαιότητα, με μαζικές σφαγές, με τη λειτουργία στρατοπέδων συγκέντρωσης, με τη χρήση ναπάλμ, και μέσα σε κλίμα γενικής αδιαφορίας και αποσιώπησης, το κίνημα εξέγερσης των πολιτών που ζητούσαν πλήρη και πραγματική ανεξαρτησία.

Η ζωή με το δικό σου φως – Αbdelah Taia – Εκδόσεις Πόλις

Σ αυτό το βιβλίο  μιλάει η Μαλίκα. Από την αρχή ως το τέλος. Αφηγείται με πάθος τις στρατηγικές της για να αποφύγει τις αδικίες της Ιστορίας. Να επιβιώσει. Να κερδίσει μια μικρή θέση στον κόσμο.
Η Μαλίκα, είναι η μητέρα μου: η Μ’Μπαρκά Αλλαλί Ταϊά (1930-2010). Αυτό το βιβλίο είναι αφιερωμένο σ’ εκείνη.
Αμπντελά Ταϊά

Τρεις στιγμές από τη ζωή της Μαλίκα, μιας Μαροκινής από αγροτική περιοχή. Από το 1954 ώς το 1999. Από την εποχή της γαλλικής αποικιοκρατίας μέχρι τον θάνατο του βασιλιά Χασάν Β΄.
Οι Γάλλοι έστειλαν τον πρώτο της άντρα να πολεμήσει στην Ινδοκίνα.

 Γιούλη Τσακάλου

Ελεύθερος Τύπος




Δευτέρα 8 Ιουλίου 2024

Συνέντευξη της συγγραφέως Γιώτας Κούγιαλη στη Γιούλη Τσακάλου - Ελεύθερος Τύπος για το βιβλίο «Κλεφτά επιστρέφουν»


Συνέντευξη της Γιώτας Κούγιαλη στη Γιούλη Τσακάλου Ελεύθερος Τύπος

Βιβλίο: «Κλεφτά επιστρέφουν» - εκδόσεις Μεταίχμιο

 


Η συγγραφέας Γιώτα Κούγιαλη μιλάει στον Ελεύθερο τύπο για το νέο της βιβλίο «Κλεφτά επιστρέφουν» εκδόσεις Μεταίχμιο.

 

1.     Το «Κλεφτά επιστρέφουν» από τις εκδόσεις Μεταίχμιο είναι ένα συγκλονιστικό αφήγημα γύρω απ’ τον αστικό θρύλο του στοιχειωμένου σπιτιού των Λεχωνίων Μαγνησίας. Τι σας ώθησε να επιλέξετε να περιγράψετε, με ιδιαίτερη μάλιστα επιτυχία, την ιστορία αυτή;

Ο θρύλος αναφέρεται στην τραγική ιστορία της αρχοντικής οικογένειας Κοντού, πέντε μέλη της οποίας, τρία παιδιά, ο θείος και ο πατέρας πέθαναν σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Ο κοινός νους δεν μπόρεσε να συλλάβει το μέγεθος του κακού και το απέδωσε σε πραγματικές και εξωπραγματικές αιτίες. Συμπτώσεις θανάτων και ατυχημάτων ενίσχυσαν τον μύθο για την κακοδαιμονία του αρχοντικού.

Είναι μία ιστορία άξια λόγου που, αντί να φθίνει στο πέρασμα των 125 περίπου χρόνων, μεγεθύνεται στη φαντασία του κόσμου και προκαλεί δέος και νέα ερωτηματικά. Μου έκανε εντύπωση η αντοχή του θρύλου στον χρόνο, που περιβάλλεται με μυστήριο και τροφοδοτείται συνεχώς με νέα στοιχεία.

Επίσης, συγκρίνοντας τις δύο εποχές, τότε και σήμερα, με γοήτευσαν οι ομοιότητες της ανθρώπινης συμπεριφοράς στον έρωτα, την αγάπη, τις επιδημίες, την απώλεια, τον ζήλο για ζωή και την εκκίνησή της από το μηδέν, τη διαφορά των κοινωνικών τάξεων κ.ά. Ως βαθύτερο κίνητρο υπήρξε και υπάρχει η ευχή να βρεθεί ένας τρόπος να διασωθεί το πανέμορφο «ροζ σπίτι με το σαμιαμίδι» που δεσπόζει στην περιοχή και δυστυχώς ρημάζει αργά και σταθερά.

 

2.     O τίτλος -μπορώ να πω- ποιητικός τι ακριβώς συμβολίζει; Τι θέλατε να σηματοδοτήσετε με αυτή σας την επιλογή;

«Κλεφτά επιστρέφουν οι πρόγονοι. Το ερειπωμένο αρχοντικό τούς περιμένει». Είναι δύο προτάσεις που υπάρχουν στο οπισθόφυλλο του βιβλίου. Ο τίτλος εκφράζει επιθυμία και ευχή να επιστρέφουν τα αγαπημένα πρόσωπα που έχουν περάσει στο επέκεινα και να μας δείχνουν σημάδια -όρα συμπτώσεις και συγχρονισμούς-, να μας βοηθούν να κατανοήσουμε τη ζωή και να λύνουμε τους γρίφους της.

 

3.     Πώς επιλέγετε τους χαρακτήρες των βιβλίων σας; Πόσο η σκληρότητα και η ατέλειά τους σας εμπνέουν και ποιο το περιθώριο που αφήνετε στα έργα σας στην αισιοδοξία της ζωής; 

Πρώτα φαντάζομαι σε αδρές γραμμές την ιστορία που θα γράψω και τα πρόσωπα που θα τη στελεχώσουν. Σημειώνω ποια θα είναι τα βασικά χαρακτηριστικά των κύριων ηρώων και κάποιων δευτερευόντων ως προς το φύλο, την εξωτερική τους εμφάνιση και τον χαρακτήρα, το γένος, την καταγωγή, την παιδεία, τις επιρροές που έχουν δεχτεί, τις επιλογές που έχουν κάνει μέχρι να εμπλακούν στη δική μου ιστορία. Αυτό που μου αρέσει και ταυτόχρονα μαγεύει είναι να υπονοούνται στο κείμενο οι ρωγμές εκείνες που επιτρέπουν στον αναγνώστη να υποψιαστεί τις βαθύτερες αιτίες που ένας ήρωας πάει κόντρα στον χαρακτήρα του, γιατί, για παράδειγμα, ένας πολύ καλός άνθρωπος φέρεται σε μια συγκεκριμένη στιγμή σκληρά ή κάποιος άλλος είναι δεσποτικός χωρίς ίχνος συμπόνιας. Οι ατέλειες των ηρώων δίνουν ομορφιά στην αφήγηση μιας ιστορίας και σηματοδοτούν ανατροπές.

Είμαι φύσει αισιόδοξη και αυτό, πιστεύω, περνάει στα βιβλία μου. 

 

4.     Τι συναισθήματα και σκέψεις επιθυμείτε να προκαλέσετε στον αναγνώστη;

Η ανάγνωση ενός κειμένου είναι καθαρά υποκειμενική ενέργεια, οπότε θα χαιρόμουν, αν ήταν δυνατόν, να μάθω από τους ίδιους τους αναγνώστες τα συναισθήματα και τις σκέψεις που τους προκάλεσε το μυθιστόρημά μου.

Όταν τελείωσα τη συγγραφή του, συνέχισα να σκέφτομαι κυρίως τα της ζωής. Πόσο σύντομη είναι και με ποιο τρόπο θα θέλαμε πραγματικά να τη ζήσουμε. Οι κοινωνικές νόρμες και τα ενσωματωμένα «πρέπει». Οι πολλές αποχρώσεις της αλήθειας, του ψέματος, των συμβιβασμών. Οι εύθραυστες σχέσεις των ανθρώπων. Οι κρυμμένες αλήθειες. Τα μυστικά που μας αφορούν και δεν θα τα μάθουμε ποτέ. Η διασπορά των ψευδών ειδήσεων που οδηγούν σε συλλογική παράνοια. Και υπάρχουν στ’ αλήθεια στοιχειωμένα αρχοντικά;

 

5.     Ο θάνατος, πανταχού παρών, παρουσιάζεται τόσο ως θλιβερό ταξίδι στην ανυπαρξία όσο και ως συναρπαστικό ταξίδι στο άγνωστο. Εσείς προσωπικά κλίνετε κάπου μεταξύ των δύο;

Η ζωή και ο θάνατος είναι τα μέγιστα μυστήρια που γεννούν φιλοσοφικά ερωτήματα και προκαλούν σε κάθε άνθρωπο διαφορετικά συναισθήματα, όπως άγχος, φόβο, γαλήνη, δέος. Είναι ένα θέμα που συχνά διαπερνά τις σελίδες των βιβλίων μου κυρίως μέσα από τον τρόπο που βλέπουν οι ζωντανοί τις απώλειες των αγαπημένων προσώπων και πώς οι ίδιοι διαχειρίζονται το δώρο της ζωής.

Δεν γνωρίζουμε τι θα βρούμε στην απέναντι όχθη, εικάζουμε μόνο. Ο τρόπος που ζούμε και η καλή μαρτυρία που θα αφήσουμε πίσω μας, αν αφήσουμε, θα είναι η νίκη μας κατά του φυσικού τέλους. Εάν θέσουμε εαυτόν μπροστά στην απεραντοσύνη του σύμπαντος και εάν προσπαθήσουμε να δώσουμε έναν αριθμό στο σύνολο των ανθρώπων που έχουν περάσει από τον πλανήτη παίρνουμε μια ιδέα της φυσικής φοράς των πραγμάτων. Πιστεύω, με την τελευταία ανάσα μεταβαίνουμε ειρηνικά και γαλήνια σε έναν άλλο τρόπο ύπαρξης ή και ανυπαρξίας.

 

6.     Τόσο για τον αφηγητή όσο και για την Άντα, οι λέξεις και οι ιστορίες μοιάζουν να είναι ζωτικής σημασίας, το κριτήριο που ξεχωρίζει τους ζωντανούς από τους νεκρούς. Μπορεί να επιβιώσει κανείς αν στερηθεί τη δυνατότητα να διηγείται ιστορίες;

Η Άντα, στην ιστορία μου, είναι υποψήφια διδάκτωρ κοινωνικής ανθρωπολογίας με θέμα της διατριβής της τους αστικούς μύθους. Η γλώσσα και οι λέξεις είναι το βασικό εργαλείο της δουλειάς της. Μέσα από τις αφηγήσεις ανθρώπων ανασυνθέτει την ιστορία της οικογένειας Κοντού και οδηγείται σε συμπεράσματα.

Οι αφηγήσεις ιστοριών, γεγονότων, πράξεων είναι οι δυνατές κλωστές της μνήμης που συνδέουν το παρόν με το παρελθόν, που αναδεικνύουν τη συλλογικότητα μέσα από τη μοναδικότητα του κάθε ανθρώπου, που ενδυναμώνουν την ενσυναίσθηση και καλλιεργούν την κατανόηση της ανθρώπινης φύσης. Ακόμα και όταν δεν έχουμε ακροατές, σκεφτόμαστε ιστορίες και τις αφηγούμαστε κατά κάποιον τρόπο στον εαυτό μας. Διαβάζουμε και ανασαίνουμε ιστορίες.

 


 

 Γιούλη Τσακάλου