ΒΙΒΛΙΟ - ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ - ΚΡΙΤΙΚΕΣ

Φίλες, φίλοι,

Σας καλωσορίζουμε στο blog της ομάδας ΒΙΒΛΙΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ-ΚΡΙΤΙΚΕΣ! Για πόσο μπορούμε να περιπλανηθούμε στον κόσμο του στοχασμού και της συνείδησης; Μέχρι πού αποδεχόμαστε το ελεύθερο πέταγμα της σκέψης; Κι όταν γυρίσουμε στο παρόν, στη λογική, στο «πρέπει», δεν θα πούμε ότι ήταν όνειρο, παράκρουση ή μέθη; Αυτό το ταξίδι της σκέψης στη μέθη και στο όνειρο ευελπιστεί να χαρίσει αυτή η ομάδα στον κάθε αναγνώστη. Να του δώσει φτερά για να ξεκινήσει το μαγικό σεργιάνι του σε έναν κόσμο απόλυτα αληθινό αλλά και τόσο ανεξερεύνητο, στον χώρο του βιβλίου που τόσο αγαπάμε. Και μαζί, να το στηρίξουμε με αγάπη, ήθος, ευγενικές προθέσεις, σκέψεις και πράξεις!

Γιούλη Τσακάλου

Κυριακή 20 Οκτωβρίου 2024

Μήνας εφηβείας ο Νοέμβρης απο τη Γιούλη Τσακάλου, άρθρο αφιερωμένο στη Διαδικτυακή λέσχη λογοτεχνίας cross over απο τον Μάνο Κοντολέων


Μήνας Εφηβείας ο Νοέμβρης με Διαδικτυακή λέσχη ανάγνωσης λογοτεχνίας cross over από τον Μάνο Κοντολέων

Το άρθρο μου στον Ελεύθερο τύπο 20.10.24

 


Έφηβος μήνας ο Νοέμβριος -γι αυτό και ο Μάνος Κοντολέων  άλλωστε τον επέλεξε και κάπου εκεί στα μέσα του θα κάνει  την είσοδό του στον κόσμο των εφήβων.

Πολλαπλά δυναμική η παρουσία του  στο χώρο του βιβλίου. Για πολλοστή φορά μαζί με τις Εκδόσεις Πατάκη-Patakis Publishers   δίνουν το παρόν τους. Εφέτος το θέμα του ιδιαιτέρως επίκαιρο και οι ήρωες του μυθιστορήματός του "Ποτέ πιο πριν" ελπίζει να μπορέσει με ουσιαστικό τρόπο  να το συζητήσει με έφηβους και όχι μόνο. Και βέβαια, από αυτόν τον έφηβο μήνα ξεκινά για μια ακόμα χρονιά και η Διαδικτυακή Λέσχη Ανάγνωσης Λογοτεχνίας Crossοver και μυθιστορημάτων για εφήβους και νέους που έχει τη χαρά να συντονίζει.

Ο Μάνος Κοντολέων - Συγγραφέας πολλών βιβλίων για παιδιά και εφήβους, δημιουργός επίσης πολλών μυθιστορημάτων για ενήλικες αναγνώστες, συνεργάτης εφημερίδων, περιοδικών και ιστοτόπων όπου δημοσιεύει κριτικές του για βιβλία ελληνικής και ξένης λογοτεχνίας.

Έχει τιμηθεί τρεις φορές με Κρατικό Βραβείο, όπως και με πολλά άλλα σημαντικά βραβεία και διακρίσεις, ενώ έργα του έχουν μεταφραστεί και κυκλοφορούν στη Γαλλία, στις ΗΠΑ, στη Γερμανία, στη Ρουμανία και στην Ταϊλάνδη.

Παράλληλα υπήρξε από τους πρώτους που δραστηριοποιήθηκε και στον τομέα της διοργάνωσης Λεσχών Ανάγνωσης.

Για πάρα πολλά χρόνια ήταν υπεύθυνος της Λέσχης Ανάγνωσης της Βιβλιοθήκης του Ιδρύματος Λασκαρίδη, της Δημοτικής Βιβλιοθήκης του Δήμου Πειραιά και του Βιβλιοπωλείου Ιανός.

Ο Μάνος Κοντολέων τόσο με ένα μεγάλο αριθμό δικών του βιβλίων, όσο και με ποικίλους άλλους τρόπους έχει εκφράσει την αγάπη και την εκτίμησή του προς τη λογοτεχνία για νεαρούς ενήλικες αναγνώστες. Ήταν άλλωστε αυτός που από τις αρχές της δεκαετίας του ’90 δημιούργησε τη σειρά ‘Παρουσίες’ των Εκδόσεων Πατάκη -μια σειρά τομή στο χώρο της ποιοτικής λογοτεχνίας που απευθύνεται σε ένα ηλικιακά ευρύτερο κοινό.

Ήταν εκείνος που καθιέρωσε τον όρο ‘Λογοτεχνία για νεαρούς ενήλικες αναγνώστες’ και που σήμερα πλέον είναι γνωστή ως ‘Λογοτεχνία Cross Over”.

Πρόκειται για εκείνα τα λογοτεχνικά έργα που, αν και στηρίζονται σε θέματα που αφορούν τον έφηβο (μερικές φορές ακόμα και ένα παιδί), εντούτοις με τη γλωσσική τους ενσάρκωση και τον εσωτερικό φωτισμό του θέματός τους, μπορούν να κρατήσουν το ενδιαφέρον και ενός ενήλικου αναγνώστη.

Λογικό, λοιπόν, τόσο ο ίδιος ο Μάνος Κοντολέων, όσο και οι Εκδόσεις Πατάκη που κι αυτές έχουν πρωταγωνιστήσει στην εδραίωση του καλού λογοτεχνικού βιβλία για νέους, να έχουν διευρύνει την έτσι κι αλλιώς επιτυχημένη συνεργασία τους, με τη δημιουργία μιας διαδικτυακής Λέσχης Ανάγνωσης Λογοτεχνίας crossover και μυθιστορημάτων για εφήβους και νέους που απευθύνεται όμως σε ενήλικους αναγνώστες οι οποίοι ποικιλοτρόπως ενδιαφέρονται να γνωρίζουν αυτό το είδος των λογοτεχνικών έργων

Εφέτος είναι η πέμπτη περίοδος λειτουργίας αυτής της Λέσχης και οι επιλογές του Μάνου Κοντολέων έχουν μια ιδιαίτερη αξία.

Θεωρώντας ο ίδιος πως ο καλός αναγνώστης δημιουργείται από την παιδική και κυρίως την εφηβική περίοδο της ζωής του, όπως επίσης πως θα πρέπει να γνωρίζει και έργα που έχουν γραφτεί στο παρελθόν, αποφάσισε την περίοδο από τον Νοέμβριο του 2024 έως και τον Μάιο του 2024, η Λέσχη αυτή να είναι αφιερωμένη σε βιβλία συγγραφέων που εδραίωσαν κατά τη διάρκεια της Μεταπολίτευσης τη σύγχρονη μορφή της λογοτεχνίας για νεαρούς ενήλικες αναγνώστες.

Για την πληρέστερη προσέγγιση έργων και συγγραφέων, ζήτησε τη συνεργασία της Καθηγήτριας Παιδικής Λογοτεχνίας στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και Διευθύντριας του Μουσείου Παιδικής & Εφηβικής Λογοτεχνίας Τασούλας Τσιλιμένη.

Οι συγγραφείς που με έργα τους θα μας συντροφεύουν στα πλαίσια αυτής της Λέσχης Ανάγνωσης θα είναι οι: Βούλα Μάστορη, Γαλάτεια Σουρέλη, Παντελής Καλιότσος, Μάρω Λοίζου, Λότη Πέτροβιτς, Λίτσα Ψαραύτη και Αγγελική Βαρελλά.

Η επιστημονική γνώση του χώρου αυτού εκ μέρους της Τασούλας Τσιλιμένη και η πολύχρονη εμπειρία του Μάνου Κοντολέων εγγυόνται ενδιαφέρουσες προσεγγίσεις και συζητήσεις που θα βοηθήσουν τους ενήλικους αναγνώστες / χρήστες μυθιστορημάτων για εφήβους και νέους να θυμηθούν μα και να γνωρίσουν πρόσωπα και έργα που διαμόρφωσαν το σημερινό λογοτεχνικό βιβλίο που θέλουμε να φτάνει στα χέρια των παιδιών μας.

Η συμμετοχή στις συναντήσεις της Λέσχης είναι δωρεάν και θα γίνονται μια φορά το μήνα.

Περισσότερες πληροφορίες μπορούν οι ενδιαφερόμενοι να έχουν από το Τμήμα Εκδηλώσεων των Εκδόσεων Πατάκη (κ. Δικαίο Χατζηπλή, τη. 210365024)

 

Γιούλη Τσακάλου

Ελεύθερος τύπος

Παρασκευή 18 Οκτωβρίου 2024

ΒΙΒΛΙΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ-ΚΡΙΤΙΚΕΣ η άποψη της Αναστασίας Δημακοπούλου για το βιβλίο "ΚΥΝΗΓΙ ΤΡΟΥΦΑΣ" Βάιος Κουκκόνης, Εκδόσεις Πνοή



ΚΥΝΗΓΙ ΤΡΟΥΦΑΣ

ΒΑΙΟΣ ΚΟΥΚΚΟΝΗΣ – ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΝΟΗ

 

   Το νέο μυθιστόρημα του Βάιου Κουκκώνη, με τον τίτλο ΚΥΝΗΓΙ ΤΡΟΥΦΑΣ, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πνοή, είναι μία καταιγιστική περιπέτεια δράσης με διαστάσεις μυστηρίου και ανεξήγητων συμβάντων.

   Φαντάζομαι θ΄ αναρωτηθείτε και εσείς-όπως και εγώ άλλωστε- πως αυτό το «υπόγειο» και εκλεκτό έδεσμα, η τρούφα, συγκαταλέγεται στον τίτλο ενός τόσο ατμοσφαιρικού μυθιστορήματος. Μία αστυνομική ιστορία που υπόσχεται έντονο σασπένς ξεδιπλώνοντας το ατμοσφαιρικό φυσικό τοπίο, -κάπου στην Βόρεια Ελλάδα- που τόσο περίτεχνα δομεί ο συγγραφέας μέσα από την συγκλονιστική αφήγηση των προσώπων που εμπλέκονται στην σκοτεινή αυτή ιστορία, που μοιάζει με ηφαίστειο έτοιμο να εκραγεί.

 

Η μυθιστορία χωρίζεται σε τέσσερις χρονικές περιόδους.

 

   Στην πρώτη περίοδο θα γνωρίσουμε την Κατίνα. Μία γυναίκα που ζει απομονωμένη, θύμα μιας οικογενειακής τραγωδίας. Συμφιλιωμένη με την μοναξιά της, έχει αφοσιωθεί σε ό,τι αγαπάει περισσότερο και αποτελεί προτεραιότητα στην ζωή της, την ζωγραφική και τις τρούφες.

 

   Στο δεύτερο μέρος γίνεται μία αναδρομή στο παρελθόν και μία πρώτη γνωριμία με τα πρόσωπα που θα πρωταγωνιστήσουν στην ιστορία.

Το παρελθόν ξυπνά, όσο και αν κάποιοι προτιμούν να το παραχώσουν βαθιά μέσα στα μύχια του μυαλού τους. «Θύμησες, σκέψεις, αναμνήσεις. Είναι εκείνες που ξέρουν άλλες φορές να σε ταξιδεύουν και άλλες να σε τρώνε όπως οι γύπες». Οι θύμησες βρίσκουν δίοδο στήνοντας έναν ανελέητο χορό στα μονοπάτια του μυαλού. Μία αλληλουχία από φονικά αποκαλύπτεται στον αναγνώστη, ο οποίος καλείται να βάλει τις αποκαλύψεις σε μία σειρά. Πρόκειται όμως για μαρτυρίες ή απλές ενδείξεις; Θύτες και θύματα μπλέκονται σε ένα κουβάρι, όπου οι αδυναμίες και τα πάθη υπερισχύουν του κοινού καλού, ενώ ο φόβος για τις αλήθειες που έρχονται, γίνεται βρόγχος στον λαιμό, πνίγει την ανάσα γεμίζοντας με ενοχές τους ιθύνοντες. Η αλλοτρίωση συνειδήσεων γεννά και φουντώνει τα ανθρώπινα πάθη, αποδυναμώνοντας τα θεμέλια του ψυχικού κόσμου.

 

   Στο τρίτο μέρος και ενώ όλοι οι φόνοι έχουν αποκαλυφθεί, η κατάθεση της Κατίνας θα φέρει στο φως την δράση μίας σατανικής σέχτας, μέλη της οποίας αποτελεί και η «αγαπημένη» παρέα της τρούφας. Βαλσαμωμένοι φασιανοί, ένα μαύρο βιβλίο με ανεξήγητα σύμβολα και μία μάσκα, όμοια ο διάβολος. Πρωταγωνιστικός ο ρόλος της τρούφας στις σελίδες του βιβλίου και κεντρικό σύμβολο αυτού. Διαφθορά και εξαπάτηση, μυαλά σε σύγχυση, ένα σχέδιο πολύ καλά στημένο και εκτελεσμένο με τα μέλη να επικροτούν και να επευφημούν τις άνομες πράξεις τους πάνω από ανθρώπινα πτώματα, σημάδια κατάρρευσης της λογικής συνείδησης και της αμετάκλητης πορείας προς τον όλεθρο.

 

  Το τέταρτο και τελευταίο μέρος, ο συγγραφέας ισοπεδώνει τα πάντα, αλήθειες, ψέματα, πάθη και ενοχές δίνοντάς μας την απόλυτη ανατροπή.

   «Το κυνήγι της τρούφας» και η αγωνιώδη αναζήτησή της στα έγκατα της γης συμβολίζει την ανάγκη του ανθρώπου να σκύψει στην ψυχή του, στον βαθύτερο εαυτό του, ν΄ αναλογιστεί τις πράξεις του, να επιβραβεύσει το δίκαιο και σωστό και να ξεριζώσει κάθε παράνομη και άδικη πράξη που προκαλεί το κακό. Συμβολίζει την ανάγκη να ενεργεί συνειδητοποιημένα με λογική συγκρότηση και ηθική.

 

  Μία ατμοσφαιρική περιπέτεια με κοινωνικά μηνύματα και με πλοκή μεστή, σφιχτοδεμένη. Με αφήγηση συναρπαστική, αποκαλυπτική από σελίδα σε σελίδα. Ένα βιβλίο με ευφάνταστη λογοτεχνική γραφή, μ΄ ένταση και δράση, με ολοκληρωμένους  πραγματικούς χαρακτήρες που διέπονται από αρρωστημένα πάθη, σκέψεις κρυφές και σκοτεινό παρελθόν, αληθοφανή πρόσωπα, πολύ καλά κρυμμένα πίσω από προσωπεία και «μάσκες» ψεύδους και υποκρισίας.

  Αξίζει να γνωρίσετε την ατμοσφαιρική γραφή ενός πολλά υποσχόμενου συγγραφέα, ο οποίος γνωρίζει πολύ καλά να πλάθει ευφάνταστες αστυνομικές περιπέτειες με έντονο το κοινωνικό στοιχείο!

 

ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΔΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΥ

ΒΙΒΛΙΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ-ΚΡΙΤΙΚΕΣ

 


Τετάρτη 16 Οκτωβρίου 2024

Η ΒΙΒΛΙΟΚΡΙΤΙΚΉ μου για το βιβλίο "ΤΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ ΤΟΥ ΑΧΕΡΟΝΤΑ" της συγγραφέως Ελευθερίας Μεταξά στον Ελεύθερο Τύπο


Βιβλιοκριτική για το βιβλίο «Το στοιχειό του Αχέροντα» Ελευθερία Μεταξά εκδόσεις Μίνωας



Η Ελευθερία Μεταξά επιστρέφει με ένα νέο ψυχολογικό θρίλερ, μια ακόμα περιπέτεια του αγαπημένου της αστυνομικού διδύμου, του Μάνου Βαρσάμη και της Έλσας Γληνού. Αυτή τη φορά θα μας ταξιδέψει στα γεμάτα μυστήριο και θρύλους νερά  του Αχέροντα, στη γραφική Παραμυθιά και στην υπέροχη Πρέβεζα, εκεί όπου θα εκτυλιχθεί μια περίεργη και ταυτόχρονα συναρπαστική ιστορία.

Η ιστορία ξεκινά το 1943, όταν η δεκαπτάχρονη έγκυος Ευρυδίκη Αγγελή, κόρη του δασκάλου της Παραμυθιάς, ρίχνεται στα νερά του Αχέροντα από έναν γκρεμό, για να γλιτώσει από την οργή των συγχωριανών της που την καταδιώκουν. Το αμάρτημά της είναι βαρύ: έγινε ερωμένη του Γερμανού αξιωματικού Βολφ Μάισνερ, ντροπιάζοντας την οικογένειά της και ολόκληρο το χωριό. Κι ένα τέτοια αμάρτημα μόνο με θάνατο μπορεί να τιμωρηθεί. Τι κι αν εκείνη ισχυρίζεται ότι είναι αθώα, ότι ενέδωσε στον έρωτα του Μάισνερ για να υποκλέπτει πληροφορίες, εκτελώντας τις εντολές του αρχηγού της αντιστασιακής ομάδας στην οποία ανήκε; Κανείς δεν την πιστεύει…

Έτσι, ογδόντα χρόνια αργότερα, η Ευρυδίκη επιστρέφει στον κόσμο των ζωντανών για να εκδικηθεί για την αδικία που διαπράχτηκε εις βάρος της. Αυτό τουλάχιστον ισχυρίζεται η νεαρή κοπέλα που βρίσκεται αναίσθητη μέσα σε μια βάρκα στον Αχέροντα. «Είμαι η Ευρυδίκη Αγγελή, κόρη του Κωνσταντή  και της Φιλιώς Αγγελή», επιμένει η άγνωστη κοπέλα και η δήλωσή της σπέρνει όχι μόνο τον τρόμο αλλά και τον θάνατο στη γραφική Παραμυθιά. Ο Μάνος Βαρσάμης και η Έλσα Γληνού αναγκάζονται να εγκαταλείψουν τα σχέδια τους για μια ξέγνοιαστη εκδρομή στην Πρέβεζα και ρίχνονται στο κυνήγι ενός δολοφόνου που χρησιμοποιεί ως όπλο μια ξιφολόγχη από γερμανικό όπλο του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Ψάχνοντας για την αλήθεια, θα βουτήξουν σε ένα παρελθόν γεμάτο ένοχα μυστικά που θα αποκαλυφθούν, προκαλώντας πόνο στους ήρωες της ιστορίας. Όμως, όσα χρόνια κι αν περάσουν, η αλήθεια βγαίνει πάντα στο φως και η δικαιοσύνη αποδίδεται, όποιο κόστος κι αν έχει.

Για μία ακόμα φορά, η Ελευθερία Μεταξά αποδεικνύει ότι ξέρει να πλάθει ιστορίες πρωτότυπες, γεμάτες αγωνία και ένταση. Οι αποκαλύψεις διαδέχονται η μία την άλλη σε ρυθμό καταιγιστικό, η κινηματογραφική γραφή παρασύρει τον αναγνώστη και τον κάνει να αναζητά τον ένοχο παρέα με τον Βαρσάμη και τη Γληνού. Η αναδρομή στο παρελθόν, στην περίοδο της Κατοχής και του Εμφυλίου, ζωντανεύει ανάγλυφα μερικές από τις πιο «μαύρες» σελίδες της ελληνικής ιστορίας. Οι Παιδοπόλεις στήνονται ξανά μπροστά στα μάτια του αναγνώστη, γεμίζοντας όμως όχι από παιδικές φωνές και παιχνίδια, αλλά από μάτια τρομαγμένα και χείλη που έχασαν το χαμόγελό τους. Ο αγώνας για επιβίωση οδηγεί κάποιους από τους ήρωες να βγάλουν τον χειρότερο εαυτό τους, να πλημμυρίσουν από μίσος και να κάνουν οδηγό στη ζωή τους την ανάγκη για εκδίκηση. Κάποιοι άλλοι πάλι, δεν επιτρέπουν στο κακό να φωλιάσει στην ψυχή τους και παλεύουν να ανακουφίσουν τις πληγές που άθελά τους προκάλεσαν. Και μέσα σε όλα αυτά, κυρίαρχη είναι η μορφή της πανέμορφης Ευρυδίκης, της Ευρυδίκης του 1943 και του σήμερα. Πρόκειται άραγε για το ίδιο πρόσωπο; Επέστρεψε όντως η Ευρυδίκη από τον Άδη για να τιμωρήσει όσους την αδίκησαν, όπως γράφει και στο σημείωμα που λαμβάνει η αδελφή της, η υπέργηρη Μαριάνθη; Και αν όχι, πού οφείλεται η εκπληκτική ομοιότητα των δύο νεαρών γυναικών, ομοιότητα που κάνει τους πάντες να σαστίζουν και να απορούν, να αμφισβητούν ακόμα και την ίδια τους τη λογική.

            Οι χαρακτήρες της ιστορίας, βαθιά ψυχογραφημένοι, αναδύονται ολοζώντανοι μέσα από τις σελίδες. Είναι χαρακτήρες αληθινοί, ήρωες της διπλανής πόρτας, όχι υπερήρωες. Κάνουν λάθη τα οποία πληρώνουν, ο καθένας με διαφορετικό τρόπο και διαφορετικό τίμημα. Έχουν πάθη που προσπαθούν να χαλιναγωγήσουν ή παρασύρονται ολοκληρωτικά από αυτά. Αγαπούν και μισούν, πονούν και χαίρονται, παλεύουν, πέφτουν και ξανασηκώνονται ή καταστρέφονται. Η Ευρυδίκη, η Μαριάνθη, ο Γιακουμής, ο Ζαφείρης, ο Κυριάκος, η Αντέλα… στέκονται απέναντί μας και μας διηγούνται την ίδια ιστορία, ιδωμένη ωστόσο από διαφορετική οπτική γωνία, η οποία διαμορφώνεται ανάλογα με τα βιώματα του καθενός αλλά και τα μυστικά που βαραίνουν την ψυχή του.

Η ενδελεχή έρευνα πολύ αξιόλογη και λεπτομερή, για να μπορέσει η συγγραφέας να παρουσιάσει με ακρίβεια και πιστότητα τα ιστορικά γεγονότα. Δεν πρόκειται, ασφαλώς, για ιστορικό μυθιστόρημα, ωστόσο αναφέρονται αρκετά στοιχεία που ίσως δεν είναι ευρέως γνωστά και οπωσδήποτε κεντρίζουν το ενδιαφέρον του αναγνώστη. Ο Αχέροντας, με τους θρύλους που τον συνοδεύουν και την υποβλητική ατμόσφαιρά του, ταιριάζει απόλυτα ως φόντο της υπόθεσης και δένει αρμονικά με το μυστήριο της πλοκής. Αν, λοιπόν, αρέσουν και σε εσάς τα μυστήρια, δεν έχετε παρά να ακολουθήσετε τον Μάνο Βαρσάμη και την Έλσα Γληνού στη νέα τους περιπέτεια και να ανακαλύψετε μαζί τους την αληθινή ταυτότητα του Στοιχειού του Αχέροντα, που ήρθε για να μας συναρπάσει.

 

 

 Γιούλη Τσακάλου

Ελεύθερος Τύπος