ΒΙΒΛΙΟ - ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ - ΚΡΙΤΙΚΕΣ

Φίλες, φίλοι,

Σας καλωσορίζουμε στο blog της ομάδας ΒΙΒΛΙΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ-ΚΡΙΤΙΚΕΣ! Για πόσο μπορούμε να περιπλανηθούμε στον κόσμο του στοχασμού και της συνείδησης; Μέχρι πού αποδεχόμαστε το ελεύθερο πέταγμα της σκέψης; Κι όταν γυρίσουμε στο παρόν, στη λογική, στο «πρέπει», δεν θα πούμε ότι ήταν όνειρο, παράκρουση ή μέθη; Αυτό το ταξίδι της σκέψης στη μέθη και στο όνειρο ευελπιστεί να χαρίσει αυτή η ομάδα στον κάθε αναγνώστη. Να του δώσει φτερά για να ξεκινήσει το μαγικό σεργιάνι του σε έναν κόσμο απόλυτα αληθινό αλλά και τόσο ανεξερεύνητο, στον χώρο του βιβλίου που τόσο αγαπάμε. Και μαζί, να το στηρίξουμε με αγάπη, ήθος, ευγενικές προθέσεις, σκέψεις και πράξεις!

Γιούλη Τσακάλου

Τρίτη 8 Ιουνίου 2021

ΒΙΒΛΙΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ-ΚΡΙΤΙΚΕΣ η άποψη του Αλέξανδρου Δαμουλιάνου για το βιβλίο «Ο ΜΕΝΤΟΡΑΣ» – ΕΙΡΗΝΗ ΒΑΡΔΑΚΗ – Εκδόσεις ΜΙΝΩΑΣ

 

ΕΙΡΗΝΗ ΒΑΡΔΑΚΗ «Ο ΜΕΝΤΟΡΑΣ» 

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΙΝΩΑΣ

 

          «Σε ψάχνω. Πρέπει να σε βρω. Το ξέρω ότι ζεις. Το νιώθω. Πάντα σε νιώθω. Μοιάζει με κατάρα… μπορεί και να είναι».

«Κινηματογραφικές» πένες – εκείνες δηλαδή που διακατέχονται από «κινηματογραφικότητα» υπάρχουν πολλές. Ελάχιστες όμως από αυτές διαθέτουν πρόταση ανανέωσης της «σκηνοθετικής συγγραφής». Η γραφή, λοιπόν, της κυρίας Ειρήνης Βαρδάκη είναι μια τομή στο συγγραφικό πλάνο-μυθιστόρημα, κυρίως επειδή ο «φακός» της, εκτός από το ότι διπλασιάζει την ατμόσφαιρα της κάθε υπόθεσης, αναδεικνύει τις παρασκηνιακές σκέψεις των χαρακτήρων της που γίνονται τελικά το πεπρωμένο τους· και ίσως και τους δικούς μας στοχασμούς ως προς τι εν τέλει μας συνδέει με την κοινωνία στην οποία ζούμε. Και φυσικά αυτοί οι στοχασμοί γίνονται και το δικό μας πεπρωμένο. Παρατηρείται μια παράξενη και ανεξήγητη σύνδεση της έμμεσης μοίρας χαρακτήρων και αναγνωστών. Μήπως είμαστε εμείς οι ήρωες της συγγραφέως; Εφόσον, πετυχαίνει να δημιουργήσει αυτή την αίσθηση, σημαίνει πως η κάθε της δουλειά έχει οριστεί ως σημείο συνάντησης, αλλά και συνένωσης, των βιωμάτων λογοτέχνη, αναγνώστη και ήρωα. Το βίωμά μου δηλαδή επικοινωνεί μέσω, των σελίδων της κυρίας Βαρδάκη, με μυριάδες άλλα βιώματα. Έτσι, καταφέρνει ένα είδος οικουμενικής «βιωματικότητας».

Στο μυθιστόρημα «Ο Μέντορας», από τις Εκδόσεις Μίνωας, η συγγραφέας εισάγει επίσημα και μετά πάσης λαμπρότητας την χώρα μας στο Ευρωπαϊκό μοντέρνο ψυχολογικό θρίλερ, που στη βάση του βρίσκεται πάντα το βαθύ, ως το κόκαλο, κοινωνικό σχόλιο. Χάρη σε αυτό το βιβλίο γινόμαστε εν δυνάμει ισχυροί “παίκτες” στο πανευρωπαϊκό, και γιατί όχι στο διεθνές λογοτεχνικό περιβάλλον του εν λόγω είδους.

Η κυρία Βαρδάκη παίζει μια άριστη παρτίδα σκάκι με τον αναγνώστη, κατά την οποία τα πιόνια της μίας και της άλλης μεριάς αλλάζουν «στρατόπεδο»· και αυτό είναι η βασικότερη αρχή του ψυχολογικού θρίλερ μα και ένα παιχνίδι που αρέσει, αλλά προάγει  τη σκέψη, και της συγγραφέως και του αναγνώστη.

Το μυαλό μας, ένας Κύβος του Ρούμπικ στα χέρια της· άλλοτε τον λύνει αστραπιαία και μας αιφνιδιάζει, άλλοτε τον μπερδεύει τόσο που δεν πιστεύουμε με τίποτα σε μια λύση του και ξαφνικά με μια κίνηση όλα τα κομμάτια είναι εκεί που πρέπει, και άλλοτε απλά παίζει με αυτό και φτάνει στο τέλος του όποτε το θελήσει εκείνη.

 



 

          Στο μαύρο και στο κόκκινο δίνει εντελώς άλλες έννοιες και υποστάσεις. Στο μεν πρώτο, το, ίσως και αυτοκαταστροφικό, πάθος. Στο δε δεύτερο, τη μετριοπάθεια και τον φόβο για υπερβάσεις. Πάντως, και τα δύο χρώματα έλκονται μέχρι που ενώνονται. Και τότε υπάρχει μόνο ένα αβυσσαλέο παιχνίδι κυριαρχίας, από το οποίο και οι δύο μεριές σίγουρα κάτι χάνουν.

          Οι «μέντορες» είναι άνθρωποι που και ‘κείνοι απολαμβάνουν την καθοδήγηση από τους προστατευόμενους τους. Μία καθοδήγηση προς έναν απλούστερο κόσμο. Όμως, τα όρια δεν μπορείς να τα εμπιστευτείς, ούτε του άλλου και σίγουρα ούτε τα δικά σου. Το δικό τους διαρκές παιχνίδι, να αυτομεταβάλλονται συνέχεια.

          Το ψυχολογικό θρίλερ στην Ελλάδα χρήζει πλήρους αναμόρφωσης και προσαρμογής στα δεδομένα του εξωτερικού. Η κυρία Βαρδάκη είναι μια εκ των σημαντικότερων σύγχρονων «μεταρρυθμιστών» του είδους αυτού. Η ποινή της για τα εγκλήματα των ηρώων της είναι ισόβια επιτυχία.

Συγχαρητήρια και καλοτάξιδο κυρία Ειρήνη Βαρδάκη.

 

ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Δεν είναι κακό να ονειρεύεσαι την κορυφή. Αρκεί να θυμάσαι ότι ανήκει πάντα σε έναν. Όταν ο Μέντορας ερωτεύεται τη μαθητευόμενή του, το όνειρο βγαίνει αληθινό. Ένας κερδίζει την κορυφή, ένας πρέπει να πέσει στον γκρεμό. Φήμες λένε… ότι ήταν το ίδιο πρόσωπο.

Ήταν ο μέντοράς της. Ήταν η μαθητευόμενή του. Ήταν μια συγκλονιστικά υπέροχη και αφανιστική αγάπη. Έγιναν το πρωτοσέλιδο και η πιο πολυσυζητημένη εξαφάνιση. Για να κατανοήσει κάποιος το έγκλημα της λίμνης, πρέπει πρώτα να σκύψει στον πυρήνα αυτής της ολέθριας σχέσης. Τα όσα ακολουθούν είναι ένα επικίνδυνο παιχνίδι. Ένας βασανιστικός γρίφος. Πολύτιμος σύμμαχος σε αυτό είναι μονάχα η ευφυΐα, μέχρι να διαπιστώσεις ότι αντίπαλός σου δεν ήταν άλλος από την ίδια την αλήθεια.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Η ΕΙΡΗΝΗ ΒΑΡΔΑΚΗ γεννήθηκε και ζει στην Αθήνα. Ασχολήθηκε με τον κλασσικό χορό και τον αθλητισμό. Εργάζεται στο χώρο της υγείας, ενώ παράλληλα ασχολείται με την εγκληματολογία. Στα μυθιστορήματα της το έγκλημα έρχεται σε ένα ιδιάζον γκρο πλαν, με το ψυχολογικό θρίλερ να αποκαλύπτει διαρκώς νέες, διαφορετικές πτυχές του. Ο Μέντορας είναι το πέμπτο της μυθιστόρημα και το πρώτο που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μίνωας. Έχουν προηγηθεί τα μυθιστορήματα:

2017 ΚΡΥΣΤΑΛΛΙΑ εκδόσεις Bell


2018 ΤΟ Ρ ΤΗΣ ΕΡΩΜΕΝΗΣ εκδόσεις Βell


2019 ΑΝΑΡΜΟΣΤΟΝ ΕΣΤΙ εκδόσεις Bell


2020 ΤΣΙΧΛΟΦΟΥΣΚΑ εκδόσεις Bell

Αλέξανδρος Δαμουλιάνος

ΒΙΒΛΙΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ-ΚΡΙΤΙΚΕΣ

Περισσότερα για το βιβλίο εδώ

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου