ΒΙΒΛΙΟ - ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ - ΚΡΙΤΙΚΕΣ

Φίλες, φίλοι,

Σας καλωσορίζουμε στο blog της ομάδας ΒΙΒΛΙΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ-ΚΡΙΤΙΚΕΣ! Για πόσο μπορούμε να περιπλανηθούμε στον κόσμο του στοχασμού και της συνείδησης; Μέχρι πού αποδεχόμαστε το ελεύθερο πέταγμα της σκέψης; Κι όταν γυρίσουμε στο παρόν, στη λογική, στο «πρέπει», δεν θα πούμε ότι ήταν όνειρο, παράκρουση ή μέθη; Αυτό το ταξίδι της σκέψης στη μέθη και στο όνειρο ευελπιστεί να χαρίσει αυτή η ομάδα στον κάθε αναγνώστη. Να του δώσει φτερά για να ξεκινήσει το μαγικό σεργιάνι του σε έναν κόσμο απόλυτα αληθινό αλλά και τόσο ανεξερεύνητο, στον χώρο του βιβλίου που τόσο αγαπάμε. Και μαζί, να το στηρίξουμε με αγάπη, ήθος, ευγενικές προθέσεις, σκέψεις και πράξεις!

Γιούλη Τσακάλου

Κυριακή 5 Δεκεμβρίου 2021

ΒΙΒΛΙΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ-ΚΡΙΤΙΚΕΣ η άποψη της Νατάσας Μουτούση για το βιβλίο «Γεράκια στο κλουβί» – ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΜΟΣΧΟΥ – Εκδόσεις BELL


"ΓΕΡΑΚΙΑ ΣΤΟ ΚΛΟΥΒΙ" - ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΑ ΜΟΣΧΟΥ

Εκδόσεις BELL

Το "ΓΕΡΑΚΙΑ ΣΤΟ ΚΛΟΥΒΙ" είναι μία θαλασσινή περιπέτεια με πρωτότυπη πλοκή και δυνατή δράση σε ένα ατμοσφαιρικό περιβάλλον, επάνω σε ένα αγγλικό ιστιοφόρο εν πλώ.

Η συγγραφέας αντλεί έμπνευση από ένα αληθινό γεγονός μεταφοράς καταδίκων, μεταξύ των οποίων και επτά Έλληνες. Όταν στις αρχές του 19ου αιώνα, λόγω του υπερπληθυσμού και της αυξημένης παραβατικότητας είχαν γεμίσει οι φυλακές, το Αγγλικό Δίκαιο επέτρεπε, με συνοπτικές διαδικασίες, αποφάσεις, καταδίκες και μεταφορές καταδικασμένων, ακόμα και για μικρές παραβάσεις, σε αποικίες για αποσυμφόρηση.

Μεταφερόμαστε νοερά πίσω στο χρόνο, το καλοκαίρι του 1829,στο λιμάνι Spithead της Νότιας Αγγλίας, απ’όπου αποπλέει το αγγλικό ιστιοφόρο Norfolk με μερικούς επιβάτες και τελικό προορισμό το Port Jackson στη Νέα Νότια Ουαλία.Η μόνη παράκαμψη είναι να παραλάβει 201 νέους επιβάτες από τη Βαλέτα της Μάλτας, όλοι κατάδικοι που τους έχει επιβληθεί να εκτίσουν το υπόλοιπο της ποινής τους στην εξορία. Πέντε κλούβες με βαριά αλυσοδεμένους κρατούμενους με τον φόβο ζωγραφισμένο στα βρώμικα πρόσωπα, με τις ουλές και τραύματα στα σώματα και με θυμό στις ψυχές τους ξεκινούν ένα ταξίδι χωρίς επιστροφή.

Επιβιβαζόμαστε στο ιστιοφόρο, διατρέχουμε όλους τους χώρους, από το γυαλισμένο κατάστρωμα, τις πολυτελείς καμπίνες και τα θεοσκότεινα αμπάρια και γνωρίζουμε από κοντά πολλούς επιβαίνοντες. Με την αριστοτεχνία της ζωντανής γραφής, μπαίνουμε στο κλίμα του χώρου και χρόνου και ταξιδεύουμε ακατάπαυστα 96 μερόνυχτα διασχίζοντας δύο άγριους ωκεανούς.

Πρώτη μας συνάντηση η εκλεπτυσμένη παρουσία του Αλεξάντερ Γκρέιγκ, του ευγενικού και έντιμου καπετάνιου, καθήκον του οποίου είναι να διατηρήσει την εύρυθμη λειτουργία στο σκάφος κατά την διάρκεια του πλούτου και να εξασφαλίσει την ανεμπόδιστη επιστροφή του.

Ο Ντάνιελ Τόμσον, ο γραμματέας του,μία αμφιλεγόμενη προσωπικότητα που ταξιδεύει με την εγκυμονούσα, κατά δήλωσή του, σύζυγο, Νάνσυ.

Ο αυστηρός λοχαγός Χένρυ Χίλ ,επιφορτισμένος με την τήρηση της τάξης, βρίσκεται στο πλοίο με την Οφίλια,την αυταρχική μητέρα του.

Ο υποτιθέμενος αριστοκράτης Μισέλ Ντεφό, τυχοδιώκτης, σε ένα άλλο διακριτό ρόλο.

Ο Ρέι Ο’Κόνορ, απροσδιορίστου υπολήψεως, είναι ο υπεύθυνος της αποθήκης τροφίμων. Η Καρμέλα Μπουχάγιαρ, η μοναδική γυναίκα κατάδικος, προστατεύεται από τους άλλους επικίνδυνους καταδίκους και της ανατίθεται η σίτιση με τον Ρέι. Φαινομενικά αδύναμη, αλλά  αξιοπρεπής, διαθέτει διορατικότητα και ευστροφία πνεύματος, αντιστρόφως ανάλογα του κοινωνικού της επιπέδου και ο ρόλος της είναι καθοριστικός.

Ο Αντώνης του Μανώλη, χαρτογραφημένος Τουμανόλι, ο τολμηρός κουρσάρος, καπετάνιος της σκούνας "Ηρακλής" είχε συλληφθεί με τους Υδραίους ναυτικούς του όταν αφαίρεσαν εφόδια από την αγγλική μπικέτα "Άλκηστη" που έπλεε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. Με φύση αδάμαστη και ιδιοσυγκρασία φιλελεύθερη, δεν μπορεί παρά να αντιδρά στα αβάσταχτα δεσμά που του επιβάλλονται.

Η περιπέτεια με τους πρωταγωνιστές και άλλους σε δευτερεύοντες ρόλους αρχίζει από νωρίς όταν οι τόσο ετερόκλητοι άνθρωποι συγχρωτίζονται υπό απάνθρωπες συνθήκες στο δεύτερο αμπάρι και δεν αργούν να αποκαλύψουν τους πραγματικούς χαρακτήρες τους. Εκεί όπου δεν υπάρχει χαραμάδα φωτός και η ελπίδα μηδενίζεται, η απόγνωση θεριεύει και το θυμικό ρυθμίζει το άγριο ένστικτο. Οι συμμαχίες είναι ευμετάβλητες και, όπως η τρικυμία διαδέχεται τη μπουνάτσα στα βαθιά νερά, έτσι και η ηρεμία στο βαθύ αμπάρι μετατρέπεται σε χάος.

Η καταγραφή των γεγονότων είναι καταιγιστική και η τροπή της πλοκής ανατρεπτική με στοιχεία αστυνομικού θρίλερ. Το ημερολόγιο κάθε κεφαλαίου ενημερώνει το σωστό χρόνο των τεκταινομένων και το κάθε κεφάλαιο τελειώνει αινιγματικά αφήνοντας τον αναγνώστη με αγωνία για τη συνέχεια.

Κι ο χρόνος ρέει με τα γεγονότα να μην τον προλαβαίνουν. 

 


 φωτο : Νατάσα Μουτούση

"Για έναν ολόκληρο μήνα ακόμα. Ήταν σαν να έχει κυλήσει απ’τις φλέβες τους ο χρόνος και τους είχε αδειάσει από καθετί : αγάπη, φιλία, νοσταλγία, καημό, παρηγοριά, αναμνήσεις, όνειρα". (σελ.324)

Οι επιβαίνοντες διεκδικούν διαφορετικούς ρόλους απρόσκοπτα και η εκ βάθους ανατροπή των καταστάσεων είναι αναπόφευκτη.

"Υπάρχει μία στιγμή, μία μονάχα αναλαμπή του χρόνου, όπου η ύβρις και η αλαζονεία πληρώνονται με τιμωρία από την ίδια τη φύση. Η άκρη της πρύμνη του Νόρφολκ έγινε η ίδια η Νέμεση……"(330)

Η νέα Γή, η Terra Australis, δέχεται τους ταλαιπωρημένους ταξιδιώτες με απώλειες, ολότελα αλλαγμένους. Τα γεράκια βγαίνουν λαβωμένα με τα φτερά τους σπασμένα και παραπέμπουν στον προφήτη Ιωνά όταν απελευθερώθηκε από την κοιλιά του κήτους, όπως αναφέρεται στη Παλαιά Διαθήκη. Κι ο φτερωτός θεός δε μπορεί να μην δηλώσει την δική του παρουσία δίπλα σε εκείνους που έχει ρίξει τα βέλη του.

Η Κωνσταντίνα Μόσχου περιγράφει έξοχα μία προσεγμένη μυθιστορία με σωστούς σύμφωνα με την εποχή διαλόγους.  Μελετά την ανθρώπινη φύση με τις σκοτεινές γωνιές της ζωής κάτω από ανεξέλεγκτες,  τραγικές καταστάσεις και μας τροφοδοτεί με γνώσεις για την ιστορική πραγματικότητα της εποχής,  τις διαφορές μεταξύ κουρσάρων και πειρατών,  ακόμα και για τα παραισθησιογόνα και βότανα που χρησιμοποιούσαν για ιατρικούς λόγους.

Νατάσα Μουτούση

ΒΙΒΛΙΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ-ΚΡΙΤΙΚΕΣ

Περισσότερα για το βιβλίο εδώ



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου