ΒΙΒΛΙΟ - ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ - ΚΡΙΤΙΚΕΣ

Φίλες, φίλοι,

Σας καλωσορίζουμε στο blog της ομάδας ΒΙΒΛΙΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ-ΚΡΙΤΙΚΕΣ! Για πόσο μπορούμε να περιπλανηθούμε στον κόσμο του στοχασμού και της συνείδησης; Μέχρι πού αποδεχόμαστε το ελεύθερο πέταγμα της σκέψης; Κι όταν γυρίσουμε στο παρόν, στη λογική, στο «πρέπει», δεν θα πούμε ότι ήταν όνειρο, παράκρουση ή μέθη; Αυτό το ταξίδι της σκέψης στη μέθη και στο όνειρο ευελπιστεί να χαρίσει αυτή η ομάδα στον κάθε αναγνώστη. Να του δώσει φτερά για να ξεκινήσει το μαγικό σεργιάνι του σε έναν κόσμο απόλυτα αληθινό αλλά και τόσο ανεξερεύνητο, στον χώρο του βιβλίου που τόσο αγαπάμε. Και μαζί, να το στηρίξουμε με αγάπη, ήθος, ευγενικές προθέσεις, σκέψεις και πράξεις!

Γιούλη Τσακάλου

Τετάρτη 27 Απριλίου 2022

ΒΙΒΛΙΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ-ΚΡΙΤΙΚΕΣ γράφει η Τέση Παπαθανασίου για το βιβλίο "ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ" ΧΟΥΛΙΟ ΚΟΡΤΑΣΑΡ - Εκδόσεις Opera

 


Μαθήματα Λογοτεχνίας - Χούλιο Κορτάσαρ

Εκδόσεις Opera

 

Ένα βιβλίο, 8 μαθήματα σε φοιτητές Νοτιοαμερικανικών Σπουδών στο πανεπιστήμιο του Μπέρκλεϋ, και 2 διαλέξεις στο παράρτημα. Λόγος προφορικός που ρέει αβίαστα, περίμενα να βαρεθώ σε σημεία, όμως διαψεύστηκα, ο ομιλητής ξέρει να αφηγείται και να κρατά το ενδιαφέρον.

▪Με ενθουσίασε: πως παραθέτοντας τις απόψεις του παρεμβάλλει αποσπάσματα ή και ολόκληρα διηγήματα! Κοιτάζουμε, έτσι, από την κλειδαρότρυπα το σύνολο του έργου του, και παίρνουμε μια ιδέα από άλλους μεγάλους συγγραφείς. Σαν να διαβάζουμε πολλά βιβλία μέσα στο βιβλίο.

Ο Χούλιο Κορτάσαρ λοιπόν ξεκινά με τους "δρόμους των συγγραφέων".

• Είναι εφικτό να διαχωρίσουμε τον συγγραφέα απο την εποχή του ή τον τόπο του;

• Ποια η διαφορά της φιλοσοφικής και λογοτεχνικής πλευράς του χρόνου;

• Διήγημα. Τι ειναι φανταστικό και τι πραγματικό; Το μεταφυσικό ή φανταστικό στοιχείο είναι εκεί όχι για να μας αποσπά από τον έξω κόσμο αλλά για να υπηρετεί την πραγματικότητα.

• Πότε το ρεαλιστικό διήγημα γίνεται εξαιρετικό; σίγουρα όχι όταν είναι απλή καταγραφή της καθημερινότητας.

• Πώς λειτουργούν το μοιραίο, η μουσικότητα, το χιούμορ, το παιγνιώδες, ο ερωτισμός, η πολιτική μέσα στη λογοτεχνία;

• Οι στρατευμένοι ιδεολογικά συγγραφείς είτε είναι κακοί συγγραφείς, είτε είναι καλοί συγγραφείς που θα γίνουν κακοί γιατί αυτοπεριορίζονται.

• Όλοι οι συγγραφείς εμπνέονται από άλλους χωρίς να το καταλαβαίνουν, οι μιμητές όμως το ξέρουν πως μιμούνται και για αυτό θα αποτύχουν.

• Πόσο εύκολο είναι να είσαι εξόριστος συγγραφέας;

• Μοιάζουν τελικά όλοι οι Λατινοαμερικάνοι συγγραφείς; Προέρχονται σίγουρα από κοινές παραδόσεις κι έχουν κοινό τόπο τη γλώσσα και την πολιτική. Ιδίως αυτοί του Νοτίου Κώνου. 

 


• Πώς γράφτηκε το Κουτσό, πόσα επίπεδα έχει και γιατί διαβάζεται με τουλάχιστον δύο τρόπους; Ποιο το μειονέκτημα του;

• Δίνει η λογοτεχνία απαντήσεις ή μονο θέτει ερωτήματα; Είναι μήπως θέμα ευφυΐας του συγγραφέα; Και τι αρέσει πιο πολύ στους νέους;

• Μπορεί να γίνει επανάσταση με τη συμβατική γλώσσα;

• Αξίζει ένα βιβλίο αν ο αναγνώστης δεν γίνει συνεργός;

• Ωριμάζει ο συγγραφέας όταν μπορεί να πάει από το εγώ στο εσύ κι απο το εσείς στο εμείς;

Ο Κορτάσαρ, ανοιχτό βιβλίο, απαντά με προσήνεια, τόλμη, ειλικρίνεια, διαλλακτικότητα σε όλες τις ερωτήσεις. Μα κυρίως μιλά με ένα σαγηνευτικό πάθος για τη λογοτεχνία.

Δεν θα μάθετε να γράφετε με τα συγκεκριμένα μαθήματα, θα δείτε ίσως την ανάγνωση αλλιώς και σίγουρα θα κατανοήσετε τον κόσμο του Κορτάσαρ πολύ καλύτερα. Άνθρωποι που μπορεί να φοβούνται πχ να πιάσουν το Κουτσό θα νιώσουν ασφαλείς να το επιλέξουν ή να το απορρίψουν. Όπως γράφει ο Αχιλλέας Κυριακίδης στο οπισθόφυλλο, όποιος διαβάσει αυτό το βιβλίο δεν έχει καμία δικαιολογία να μείνει μετεξεταστέος στη λογοτεχνία.

Τέση Παπαθανασίου

ΒΙΒΛΙΟ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ-ΚΡΙΤΙΚΕΣ

Περισσότερα για το βιβλίο εδώ


 Η Τέση Παπαθανασίου γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα με καταγωγή από Μαγνησία, Κωνσταντινούπολη και Σμύρνη. Σπούδασε Γεωλογία στη Φυσικομαθηματική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και εργάστηκε για αρκετά χρόνια στο Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Επιταχυντικών Συστημάτων και Εφαρμογών.
Ζει στην Αθήνα με τον σύζυγό της και τις δύο κόρες τους. Μεγάλες της αγάπες, εκτός από την οικογένειά της, είναι τα Μαθηματικά, η Μουσική και τα Μυστήρια.
Η "Λουκουμόσκονη" είναι το πρώτο της μυθιστόρημα.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου